» سیری در الهیات اجتماعی دوره مدرن

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

سیری در الهیات اجتماعی دوره مدرن

۱۳۹۷-۱۲-۱۵ ۱۳۹۷-۱۲-۱۵ بازدید : 2723

درسگفتار ولادت امر سکولار، به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و توسط گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر برگزار گردید. مدرس این درسگفتار دکتر سجاد صفارهرندی (مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر) بودند. این درسگفتار در ۸ جلسه برگزار شد.

درسگفتار ولادت امر سکولار، به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و توسط گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر برگزار گردید. مدرس این درسگفتار دکتر سجاد صفارهرندی (مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر) بودند. این درسگفتار در ۸ جلسه برگزار شد.

جلسۀ ششم

صورتبندی قلمرو یا میدانی مستقل و متمایز از ساحت دینی که بعدها از آن با وصف سکولار یاد می­شود، پیش از همه از خلال بازتفسیر پاره­ای از نصوص مسیحی امکان پذیر گردید. برجسته سازی عباراتی از انجیل «همچون سلطنت من زان این جهان نیست» و یا «آن زان خداست را به خدا و آنچه زان قیصر است را به قیصر باز دهید»، اولاً با حذف و نادیده گرفتن بستر و سیاق و شأن نزول آنها و ثانیاً بدون توجه به دیگر عبارات و مضامین مؤکد معنای متقابل صورت می­گرفت. در این میان، نقش جنبش اصلاح مذهبی در پیشرانی این تحول نظری پررنگ و سرنوشت­ساز است. اما این جنبش دینی و عقیدتی را می­بایست در بطن پیدایش میل دوباره به تأسیس امپراطوری و فرآیند ساخت دولت مطلقه در اروپا فهم کرد. در حقیقت، اصلاح مذهبی با نفی و حاشیه­ای ساختن وجوه بیرونی دین و تأکید بر ایمان به دولت مطلقۀ مدرن همان چیزی را اعطا می­کرد که بدان نیاز داشت.

 

جلسه هفتم

فرآیند ساخت دولت سکولار در مرحلۀ ولادت خود بیش از آنکه مستلزم «تفکیک» باشد، متضمن «ادغام» بود. از تبعات نهضت اصلاح دینی شکل­گیری دولت­های «اقراری» بود، دولت­هایی که در آن حاکم مطلقه حکمرانی خود را به نوعی ایمان یا مذهب خاص پیوند داده و خود را در رأس سلسله مراتب مربوط به آن تعریف می­کرد. این امر به وسیلۀ نظریۀ حق الهی سلطنت نیز پشتیبانی می­شد. بر اساس این نظریه، از آنجا که عیسی مسیح شاه شاهان است، پادشاهان مسیحی خود به طور مستقیم و مستقل از او مشروعیت می­گیرند و به تأیید و تنفیذ کلیسا نیاز ندارند. توماس هابز به عنوان چهرۀ پیشتاز فلسفۀ سیاسی مدرن، در عین آنکه اساس ایدۀ خود را بر میثاق و قرارداد اجتماعی قرار داد، اما ضمن تعاملی با نظریۀ حق الهی سلطنت و با استفاده از نصوص و مضامین عهدین، تلاش کرد تا رابطۀ میان دولت و کلیسا در قرون وسطی را وارونه سازد. در این چارچوب، این کلیسا بود که از دولت مطلقه مشروعیت می­گرفت و ذیل اقتدار فائقۀ آن تعریف می­گردید.

صوت جلسه هفتم

http://rcica.ir/ummu/uploads/2019/11/ولادت-امر-سکولار-۷.mp3

 

جلسۀ هشتم

از تبعات مهم ادغام کلیسا در دولت مطلقۀ مدرن آن بود که طی این فرآیند دولت هالۀ قدسی کلیسا را از آن خود کرد. تدریجاً مناسک و آیین­هایی پدیدار شد که موضوع آن تکریم و تعظیم شخص حاکم و دولت بود. بدین ترتیب، تدریجاً نوعی دین دولتی/مدنی پدیدار شد که به مثابه محور و مبنای انسجام و وحدت از سوی متفکران شاخص مدرن مورد حمایت قرار می­گرفت. در مقابل دیانت سنتی به عنوان عامل اختلال و تفرقه مورد نکوهش قرار گرفته و تنها محمل قابل پذیرش برای آن درون یا قلب فرد مؤمن معرفی می­شد. با انقلاب فرانسه تحول مهمی رخ داد: موضوع تکریم و تعظیم در دین مدنی از شخص حاکم یا حکومت به سوی ملت چرخش کرد. ملتی که هم معادل با مردم و هم معادل با کشور استعمال شده و به عنوان منبع حق و ستایش و تعظیم معرفی می­گردید. بدین ترتیب، فضای آزاد شده از خروج دیانت سنتی و کلیسایی از حوزۀ عمومی در حقیقت با دیانتی جدید پر می­گردید. اگر دیانت، آن­گونه که بزرگان فکر جامعه شناختی چون کنت و دورکیم می­فهمیدند، منشأ و مبنای اساسی نظم و ارزش و هنجار دانسته شود، از دیانت گریزی نیست؛ خواه آسمانی و خواه زمینی، خواه متعالی و خواه دنیوی، جامعه­ای بدون دین نمی­تواند وجود داشته باشد.

صوت جلسه هشتم

http://rcica.ir/ummu/uploads/2019/11/ولادت-امر-سکولار-۸.mp3
امکانات
برچسب ها
الهیات اجتماعیامر سکولارسجاد صفار هرندیسکولاریسم
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
مطالب پربازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 984 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 983 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 971 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 961 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 957 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 952 بازدید
  • گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چ... - 941 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 935 بازدید
  • در نشست «سه دهه در آیینه جادو» مطرح شد؛ ... - 928 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 923 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme