سیری در الهیات اجتماعی دوره مدرن | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

سیری در الهیات اجتماعی دوره مدرن

۱۳۹۷-۱۲-۱۵ ۱۳۹۷-۱۲-۱۵ بازدید : 2476

درسگفتار ولادت امر سکولار، به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و توسط گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر برگزار گردید. مدرس این درسگفتار دکتر سجاد صفارهرندی (مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر) بودند. این درسگفتار در ۸ جلسه برگزار شد.

درسگفتار ولادت امر سکولار، به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و توسط گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر برگزار گردید. مدرس این درسگفتار دکتر سجاد صفارهرندی (مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر) بودند. این درسگفتار در ۸ جلسه برگزار شد.

جلسۀ ششم

صورتبندی قلمرو یا میدانی مستقل و متمایز از ساحت دینی که بعدها از آن با وصف سکولار یاد می­شود، پیش از همه از خلال بازتفسیر پاره­ای از نصوص مسیحی امکان پذیر گردید. برجسته سازی عباراتی از انجیل «همچون سلطنت من زان این جهان نیست» و یا «آن زان خداست را به خدا و آنچه زان قیصر است را به قیصر باز دهید»، اولاً با حذف و نادیده گرفتن بستر و سیاق و شأن نزول آنها و ثانیاً بدون توجه به دیگر عبارات و مضامین مؤکد معنای متقابل صورت می­گرفت. در این میان، نقش جنبش اصلاح مذهبی در پیشرانی این تحول نظری پررنگ و سرنوشت­ساز است. اما این جنبش دینی و عقیدتی را می­بایست در بطن پیدایش میل دوباره به تأسیس امپراطوری و فرآیند ساخت دولت مطلقه در اروپا فهم کرد. در حقیقت، اصلاح مذهبی با نفی و حاشیه­ای ساختن وجوه بیرونی دین و تأکید بر ایمان به دولت مطلقۀ مدرن همان چیزی را اعطا می­کرد که بدان نیاز داشت.

 

جلسه هفتم

فرآیند ساخت دولت سکولار در مرحلۀ ولادت خود بیش از آنکه مستلزم «تفکیک» باشد، متضمن «ادغام» بود. از تبعات نهضت اصلاح دینی شکل­گیری دولت­های «اقراری» بود، دولت­هایی که در آن حاکم مطلقه حکمرانی خود را به نوعی ایمان یا مذهب خاص پیوند داده و خود را در رأس سلسله مراتب مربوط به آن تعریف می­کرد. این امر به وسیلۀ نظریۀ حق الهی سلطنت نیز پشتیبانی می­شد. بر اساس این نظریه، از آنجا که عیسی مسیح شاه شاهان است، پادشاهان مسیحی خود به طور مستقیم و مستقل از او مشروعیت می­گیرند و به تأیید و تنفیذ کلیسا نیاز ندارند. توماس هابز به عنوان چهرۀ پیشتاز فلسفۀ سیاسی مدرن، در عین آنکه اساس ایدۀ خود را بر میثاق و قرارداد اجتماعی قرار داد، اما ضمن تعاملی با نظریۀ حق الهی سلطنت و با استفاده از نصوص و مضامین عهدین، تلاش کرد تا رابطۀ میان دولت و کلیسا در قرون وسطی را وارونه سازد. در این چارچوب، این کلیسا بود که از دولت مطلقه مشروعیت می­گرفت و ذیل اقتدار فائقۀ آن تعریف می­گردید.

صوت جلسه هفتم

پخش‌کننده صوت
http://rcica.ir/ummu/uploads/2019/11/ولادت-امر-سکولار-۷.mp3
00:00
00:00
00:00
برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و پایین استفاده کنید.

 

جلسۀ هشتم

از تبعات مهم ادغام کلیسا در دولت مطلقۀ مدرن آن بود که طی این فرآیند دولت هالۀ قدسی کلیسا را از آن خود کرد. تدریجاً مناسک و آیین­هایی پدیدار شد که موضوع آن تکریم و تعظیم شخص حاکم و دولت بود. بدین ترتیب، تدریجاً نوعی دین دولتی/مدنی پدیدار شد که به مثابه محور و مبنای انسجام و وحدت از سوی متفکران شاخص مدرن مورد حمایت قرار می­گرفت. در مقابل دیانت سنتی به عنوان عامل اختلال و تفرقه مورد نکوهش قرار گرفته و تنها محمل قابل پذیرش برای آن درون یا قلب فرد مؤمن معرفی می­شد. با انقلاب فرانسه تحول مهمی رخ داد: موضوع تکریم و تعظیم در دین مدنی از شخص حاکم یا حکومت به سوی ملت چرخش کرد. ملتی که هم معادل با مردم و هم معادل با کشور استعمال شده و به عنوان منبع حق و ستایش و تعظیم معرفی می­گردید. بدین ترتیب، فضای آزاد شده از خروج دیانت سنتی و کلیسایی از حوزۀ عمومی در حقیقت با دیانتی جدید پر می­گردید. اگر دیانت، آن­گونه که بزرگان فکر جامعه شناختی چون کنت و دورکیم می­فهمیدند، منشأ و مبنای اساسی نظم و ارزش و هنجار دانسته شود، از دیانت گریزی نیست؛ خواه آسمانی و خواه زمینی، خواه متعالی و خواه دنیوی، جامعه­ای بدون دین نمی­تواند وجود داشته باشد.

صوت جلسه هشتم

پخش‌کننده صوت
http://rcica.ir/ummu/uploads/2019/11/ولادت-امر-سکولار-۸.mp3
00:00
00:00
00:00
برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و پایین استفاده کنید.
امکانات
برچسب ها
الهیات اجتماعیامر سکولارسجاد صفار هرندیسکولاریسم
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در ششمین نشست «سنجه»

مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در شش...

۱۴۰۴-۰۱-۳۰
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آمد

کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» سیدمرتضی آوینی با وحید یامین‌پور

متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» ...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاورس» منتشر شد

کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاو...

۱۴۰۴-۰۲-۱۵
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در ششمین نشست «سنجه»

مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در شش...

۱۴۰۴-۰۱-۳۰
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب‌های جدید پژوهشکده
  • قبلی
  • بعدی
پیشنهاد سردبیر
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در ششمین نشست «سنجه»

مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در شش...

۱۴۰۴-۰۱-۳۰
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آمد

کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» سیدمرتضی آوینی با وحید یامین‌پور

متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» ...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاورس» منتشر شد

کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاو...

۱۴۰۴-۰۲-۱۵
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در ششمین نشست «سنجه»

مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در شش...

۱۴۰۴-۰۱-۳۰
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
مطالب پربازدید
  • سومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 995 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 99 بازدید
  • طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» برر... - 985 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 980 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 980 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 980 بازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 979 بازدید
  • نظریه، شهرت و دین از حوزه‌های مطالعاتی ج... - 971 بازدید
  • کتاب “اثر نتفلیکس” نقد و برر... - 997 بازدید
  • انفتاح صورت؛ فتوحات هنر انقلاب در آثار ه... - 996 بازدید
  • سومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 995 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 99 بازدید
  • طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» برر... - 985 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 980 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 980 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 980 بازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 979 بازدید
  • نظریه، شهرت و دین از حوزه‌های مطالعاتی ج... - 971 بازدید
  • کتاب “اثر نتفلیکس” نقد و برر... - 997 بازدید
  • انفتاح صورت؛ فتوحات هنر انقلاب در آثار ه... - 996 بازدید
  • سومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 995 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 99 بازدید
  • طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» برر... - 985 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 980 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 980 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 980 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme