با موضوع «موسیقی؛ احمدعلی راغب» سومین نشست «انفتاح صورت» برگزار شد | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

با موضوع «موسیقی؛ احمدعلی راغب» سومین نشست «انفتاح صورت» برگزار شد

۱۴۰۱-۱۱-۲۴ ۱۴۰۱-۱۱-۲۴ بازدید : 154

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سومین نشست «انفتاح صورت» که به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، به موسیقی احمدعلی راغب پرداخت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ «انفتاح صورت» عنوان رویداد تازه‌ای است که پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با هدف بررسی فتوحات هنر انقلاب در آثار هنری هنرمندان انقلاب برگزار می‌کند.

در سومین رویداد این نشست “موسیقی؛ احمدعلی راغب” با حضور کارشناسان، صاحبنظران و علاقه‌مندان در سرای آوینی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بررسی شد.

تأملاتی در بانگ آزادی راغب

در ابتدای نشست، محسن میرمهدی در ارائه خود با عنوان« تاملاتی در بانگ آزادی راغب» گفت: راغب در سرودهای خود سروده‌های رسمی را که عمدتا در وصف و تمجید حاکمان و قدرتمندان قوم پهلوی بودند از انحصارشان خارج نموده، مخاطبان جدیدی را آدرس می‌داد که خودش نیز یکی از آنها بود، یعنی مخالفان نظام حکومت و استبداد سلطنتی.

وی افزود: موضوع ساخته‌های وی دیگر سرود تعظیم و تکریم رعایا و اربابان نبود بلکه سرود ترویج و حمایت از مردم و مبارزه آنان در جهت تحقق جامعه‌ای با حاکمیت حقوق شهروند بود.

میرمهدی در ادامه گفت: اگر در سرودهای قبل از انقلاب حکم به تسلیم شدن به سرنوشتی سیاسی، فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی می‌شد، اکنون در بانگ آزادی به قیام علیه این سرنوشت و رهایی از آن و شرکت در تعیین سرنوشتی متعهدانه در مقابل واقعیت دعوت می‌شود.

میرمهدی ادامه داد: در تاریخ سیاسی معاصر ایران، سرود نه تنها همیشه با سیاست عجین بلکه همیشه و همواره خادم و مطیع آن بود. با سرودهای مربوط به انقلاب این نسبت نابرابر بین خادم و مخدوم، بین آهنگساز و سفارش دهنده جهت‌گیری بی‌سابقه‌ای پیدا می‌کند تا جایی که دیگر سرود پی سیاست نمی‌گردد بلکه از سیاست جلو می‌زند.

دعبل موسیقی

اکبر نبوی نیز در این نشست راغب را دعبل موسیقی انقلاب عنوان کرد و گفت: راغب انقلابی عمل می‌کند و با خلاقیت‌های هنری خود آثاری ماندگار را خلق می‌کند.

وی با اشاره به حمایت‌های امام خمینی از راغب گفت: انقلاب اسلامی را بعثت ملی ایرانی‌ها می‌دانم که راغب در سایه این بعثت ملی به یک بعثت فردی می‌رسد.

نبوی افزود: اگر تلاش‌های راغب و شجریان در آغاز انقلاب نبود امروز اثری از موسیقی ایرانی باقی نمی‌ماند. راغب با خط‌شکنی‌های خود و دوستانش سهم بزرگی در صلابت موسیقی کشور داشت.

وی ادامه داد: کاری که راغب و امثال او پس از انقلاب در حوزه موسیقی انجام دادند، واقعه‌ای انقلابی بود که از بعثت فردی او بر اساس ارکان سه گانه ایمان به اسلام، ایران و انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد.

نبوی در ادامه گفت: از آنجایی که شعر نقش مهمی در توفیقات موسیقی دارد، راغب به کمک شاعران خوب ایرانی توانست آثار به یادماندنی بسیاری خلق کند.

این پژوهشگر فرهنگی و هنری افزود: ادبیات عامه از جمله دلمشغولی‌های راغب بود که منجر به ملودی‌های تولیدی او شد و نمونه‌های آن را در روزهای هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم. به عنوان مثال سرود «از صلابت ارتش و ملت و سپاه ما» به نوعی موفقیت‌های رزمنده‌های کشور را تبریک می‌گوید.

خجسته باد این پیروزی

علی الماسی‌زند نیز در این نشست به بررسی پدیدارشناختی «خجسته باد این پیروزی» پرداخت و گفت: موسیقی آثار انقلابی مظلوم است چرا که توجه و دقت کافی در مورد آن نداشته‌ایم.

الماسی افزود: در نگاه ایرانی‌ها شعر و کلام نقش مهمی داشته است آنچنان که شعر همواره یاری‌گر موسیقی بوده است.

وی در ادامه گفت: نقش مهم سرود در ادوار گوناگون ایران دیده می‌شود و میان هنر ایرانی جایگاهی داشته است که به همراه شعر حضور ظهور داشته است. از آنجایی که موسیقی ما ترانه محور است شعر بخش جدایی‌ناپذیر از آن است.

وی با اشاره به آثار راغب که هم‌زمان با ایام دفاع مقدس از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: آنچه از تلویزیون پخش می‌شد ترکیبی از شعر، موسیقی و تصویر بود که هر کدام جداگانه جذابیت‌هایی برای مخاطبان داشت.

الماسی افزود: حزن، حماسه، شادی و غم توأمان در آثار انقلابی راغب حضور داشتند و به کار گرفته شدند. مرحوم راغب به خوبی احوالات دوگانه مردم ایام پس از انقلاب و روزهای جنگ تحمیلی درک کرده و به آثارش حس و حال خود را منتقل می‌کند. وی از دستگاه بیات ترک و روح‌الارواح برای این کار استفاده می‌کند.

الماسی با بیان اینکه راغب با آثار خود به اهمیت موسیقی بی‌کلام می‌پردازد و نقش کاربردی آن را در ارتباط با مخاطب نشان می‌دهد، گفت: یگانگی فرم‌ و محتوا در آثار راغب بخاطر ارتباط منطقی اجزای سازنده هر اثر وی مشهود است.

ایران به روایت راغب

محسن صفایی‌فرد هم با موضوع و عنوان « ایران به روایت راغب» دیدگاه‌های خود را ارائه کرد و گفت: راغب مولف است و شأن والایی در به کارگیری درست و مناسب از موسیقی، شعر و دیگر اجزای سازنده آن در تولید و خلق یک اثر دارد.

صفایی‌فرد افزود: تنظیم‌های میرزاده در آثار راغب بسیار در تأثیرگذاری روی مخاطب و غرق شدن آن در محتوای مورد نظر کاربرد داشت.

وی ادامه داد: راغب اثری با موضوع صرفا ایران ندارد بلکه در دنیایی گسترده‌تر و بالاتر از محدوده ایران دارد. به عنوان مثال اثر «آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو» با استفاده از موسیقی مقامی و فولکوریک نواحی شمالی ایران با محتوایی فراتر از سرزمین ایران ساخته شده است و حرف از شهدای ما و نظام استبداد جهانی می‌زند.

صفایی‌فرد افزود: جستجوگری‌های شیدایی و ناشناخته راغب از فرهنگ عامه، فولکلور، نغمه های مقامی و… منجر به انتشار آلبوم کمال یافته او نمی‌شود تا اینکه انقلاب می‌شود و راغب با آن تکامل میابد چرا که ریشه موسیقی ایرانی در شدن آیین‌های کهن ایرانی دارد.

این پژوهشگر افزود: کاوش‌های تاریخی راغب و زیست وی با مردم عامه به ویژه در نواحی شمالی روی آثار تولیدی‌اش تاثیر گذاشت.

صفایی‌فرد ادامه داد: امضای راغب و نظریه موسیقی وی این است که شدن ایران در موسیقی با انقلاب شکل گرفت.

وی افزود: امر مطلق در نغمه‌های آیینی آثار راغب در انقلاب خودنمایی می‌کند و گویای این روایت است.

امتداد راغب

علیرضا بلیغ هم دیدگاه های خود را با عنوان « امتداد راغب» ارائه کرد و گفت: آنچه منجر به رشد راغب به عنوان یک موزیسین انقلابی شده است با ماهیت انقلاب نزدیکی بسیاری دارد و ناشی از زیست شخصی وی با جامعه انقلابی بود.

بلیغ افزود: قضاوت در مورد آثار راغب باید متناسب با شرایط آن زمان انجام شود چرا که با انقلاب موسیقی کشور دچار شرایطی متفاوت می‌شود که کار کردن در آن وضع به سادگی انجام نمی‌شد.

موسیقی در آغاز پیروزی انقلاب در وضعیتی معلق قرار می‌گیرد در این شرایط کسی مسئولیت موسیقی را عهده‌دار نمی‌شود به این ترتیب اهالی موسیقی دچار وضعیتی نامشخص می‌شوند.

وی ادامه داد: راغب در این مورد گفته بود که ابتدای کار هیچ فهم مشترکی میان ما و اهالی صدا و سیما به دست نیامد اما بعدها با تلاش‌های صورت گرفته موفق به تولیداتی شدیم.

بلیغ افزود: راغب با همان امکانات اندکی که در دسترسش بود تازه می‌شود و دستاوردهایی انقلابی به وجه موسیقایی کسب می‌کند.

موسیقی انقلاب و موسیقی احمدعلی راغب باید به یک مکتب آموزشی تبدیل شود تا الگوی مناسبی برای ادامه دادن مسیر راغب و امثال آن با هدف نو شدن و پیشرفت و تکامل یافتن ترسیم شود و بر اساس آن حرکت کنیم.
وی در پایان گفت: تصمیم جدی برای موسیقی کشور ما را از وضعیت آشفته‌ای که نمی‌دانیم موسیقی انقلاب در چه حالی است نجات می‌دهد.

انتهای پیام/

نشست انفتاح صورت؛ موسیقی؛ احمدعلی راغب-۱۸-۱۱-۱۴۰۱
نشست انفتاح صورت؛ موسیقی؛ احمدعلی راغب-۱۸-۱۱-۱۴۰۱
امکانات
برچسب ها
احمدعلی راغبحبیب الله صادقیحوزه هنریشعرعلی معلم دامغانیموسیقینقاشیهنر انقلابهنرمند انقلابیپژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ

شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه ...

۱۳۹۹-۰۳-۱۹
آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟

آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ...

۱۳۹۹-۰۲-۱۳
بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا منازعات هویتی

بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا م...

۱۳۹۹-۰۲-۰۱
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
تفاهم‌نامه همکاری پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری پژوهشکده فرهنگ و هنر ا...

۱۴۰۲-۰۳-۰۹
ششمین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی در ایران» نهم خرداد‌ماه برگزار می‌شود

ششمین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ...

۱۴۰۲-۰۳-۰۶
نشست “مردم و معماری؛ ذوق عامه چگونه معماری را شکل می‌دهد؟” برگزار می‌شود

نشست “مردم و معماری؛ ذوق عامه چگون...

۱۴۰۲-۰۳-۰۶
در نشست نقد و بررسی کتاب «اثر نتفلیکس» مطرح شد؛ سواد رسانه‌ای عامه مردم باید بالا برود/مسئله پولشویی در صنعت رسانه

در نشست نقد و بررسی کتاب «اثر نتفلیکس» م...

۱۴۰۲-۰۲-۳۰
در بیست و یکمین نشست «مساله شهر» مطرح شد؛ راه اصلاح «معماری شهر» از مدارس می‌گذرد

در بیست و یکمین نشست «مساله شهر» مطرح شد...

۱۴۰۲-۰۲-۳۰
کتاب “تجربه‌نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی” منتشر شد

کتاب “تجربه‌نگاری شورای عالی انقلا...

۱۴۰۲-۰۲-۳۰
کتاب “تجربه‌نگاری جهاد” منتشر شد

کتاب “تجربه‌نگاری جهاد” منتش...

۱۴۰۲-۰۲-۳۰
کتاب “سنگ، کاغذ، گلوله” منتشر شد

کتاب “سنگ، کاغذ، گلوله” منتش...

۱۴۰۲-۰۲-۳۰
کتاب “تراژدی علم آمریکایی از ترومن تا ترامپ” منتشر شد

کتاب “تراژدی علم آمریکایی از ترومن...

۱۴۰۲-۰۲-۲۷
کتاب “میدان شهرت در ایران” منتشر شد

کتاب “میدان شهرت در ایران” م...

۱۴۰۲-۰۲-۲۷
مطالب پربازدید
  • آئین رونمایی از کتاب”سرمایه‌داری پ... - 945 بازدید
  • نشست « مرتضی و ما »؛ به بهانه سالگرد شها... - 940 بازدید
  • نشست مجازی “زیست‌بوم پژوهشی بازی‌ه... - 936 بازدید
  • اثر نتفلیکس؛ فناوری و سرگرمی در قرن - 92 بازدید
  • تفاهم‌نامه همکاری پژوهشکده فرهنگ و هنر ا... - 9 بازدید
  • با گردهمایی فعالان علوم‌انسانی؛ ... - 896 بازدید
  • کتاب «اینستاگرام؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اج... - 891 بازدید
  • به جای دستورالعمل‌های از پیش نوشته شده، ... - 866 بازدید
  • شهره بهرامی: تصویر کردن پیچیدگی‌ زائران ... - 864 بازدید
  • کتاب ” ابرقهرمان و فراتر از آنR... - 86 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme