فصل سوم درسگفتار«دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر»؛ برگزار میشود
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی دوره آموزشی«دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر»؛ را به صورت برخط از ۳۰ تیرماه به مدت بیست جلسه برگزار میکند.
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی دوره آموزشی«دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر»؛ را به صورت برخط از ۳۰ تیرماه به مدت بیست جلسه برگزار میکند.
درسگفتار «دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر» فصل سوم- بازخوانی و بازاندیشی تاریخ تحولات فرهنگی بین سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷- با ارائه دکتر سجاد صفارهرندی، از سیام تیرماه به مدت بیست جلسه از ساعت ۱۱ الی ۱۲:۳۰ برگزار میشود.
در این دوره از چه حرف میزنیم؟
بازخوانی و بازاندیشی تجربۀ تاریخی بخش مهمی از تلاش در جهت درک و معنابخشی به لحظۀ حال است. تاریخ معمولاً بر محور تحولات عرصۀ سیاست و قدرت روایت میشود. نقاط برجستۀ این روایت، آمد و رفت دولتها، وقوع جنگ و انقلاب و امثال آنهاست. تاریخ فرهنگی، گرچه برکنار از تحولات و فعل و انفعالات قلمروی سیاست نیست، اما نقاط برجستۀ خاص خود را دارد. بدین منظور، باید کوشید تا نه فقط جریانها و روندها بلکه در همان حال ضد جریانها و استثنائات را مورد توجه قرار داد. در این درسگفتار تلاش میشود تا با رفت و آمدی در میان حوزههای گوناگون اندیشه، هنر و زندگی، خطوطی از سرگذشت جامعۀ ایرانی در دهه ۱۳۶۰ را به دست دهیم.
چرا باید تاریخ فرهنگی ایران معاصر را بدانیم؟
تاریخ فرهنگی تلاش میکند تا با پیگیری روندی از تحولات، رفت و برگشتی میان حوزهها و همچنین پیوند آن با رخدادها و روندهای کلان سیاست و قدرت، درکی از موقعیت اکنونی ما به دست دهد. درکی که از کلیشهها و برداشتهای قالبی فراتر رفته و ابعاد جدیدی از گذشته و حال را روشن سازد. وضعیت اکنونی ما محصول روندهایی است که رد آنها را در تاریخ میبایست جستجو کرد.
این دوره برای چه کسانی مناسب است؟
این دوره برای علاقمندان به مطالعات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، دانشجویان و فارغالتحصیلان در رشتههای مختلف دانشگاهی به خصوص علوم انسانی و اجتماعی مناسب باشد.
داشتن درکی نظری از مسأله ایران و تاریخ معاصر ایران برای دانشجویان علوم انسانی لازم است. این درک نبایست صرفاً از دریچه سیاست و تحولات سیاسی باشد. بلکه مناسب است که پیوند میان سیاست با حوزه اندیشه، فرهنگ عمومی، هنر و ادبیات نیز شناخته شود. علاقهمندان مباحث فرهنگ و هنر نیز میتوانند به درکی نظمیافته از روندهای دخیل در بروز و ظهور بروندادهای فرهنگی دست یابند.
مدرس این دوره کیست؟
سجاد صفارهرندی، دانشآموخته دکتری جامعهشناسی فرهنگی از دانشگاه تهران است.
«جامعهشناسی گفتمان روشنفکری دینی در ایران پس از انقلاب» موضوع پایاننامه کارشناسی ارشد و «تحول اندیشه اخلاقی و تکوین جامعه شناسی» موضوع تز دکتری اوست. تاریخ فرهنگی، جامعه شناسی دین و جامعه شناسی انقلاب از جمله موضوعات و حوزههای مطالعاتی و پژوهشی است که او تاکنون به آنها پرداخته است.
او پیش از این در دو فصل به تاریخ فرهنگی ایران معاصر از دهه بیست تا پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.
سجاد صفارهرندی هم اکنون رییس پژوهشکده فرهنگ، هنر و اسلامی است.
شیوه اجرایی کلاس چگونه است؟
در این دوره قرار است در ۲۰ جلسه، تاریخ تحولات فرهنگی ایران حد سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ را مطرح کنیم و با بررسی رویدادها و نقاط برجسته زیر تاریخ فرهنگی ایران را در این بازه زمانی مرور کنیم.
علاقهمندان برای اطلاع از جریان امور و ثبتنام به این صفحه در اینستاگرام مراجعه کنید: http://www.instagram.com/rcica_ir
یا به این شماره در واتساپ و تلگرام پیام بدهید: ۰۹۹۰۴۵۴۰۲۴۲
ثبت دیدگاه