پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همراهی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار میکند: «برنامهریزی توسعه در ایران»
درسگفتار «برنامهریزی توسعه در ایران» را به صورت مجازی و حضوری از نوزدهم اردیبهشتماه، به مدت هفت جلسه برگزار میشود.
درسگفتار «برنامهریزی توسعه در ایران» را به صورت مجازی و حضوری از نوزدهم اردیبهشتماه، به مدت هفت جلسه برگزار میشود.
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همراهی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه درسگفتار «برنامهریزی توسعه در ایران»؛ درآمدی تاریخی بر تجربه برنامهریزی توسعه در ایران معاصر، با تدریس دکتر حمید ابدی از نوزدهم اردیبهشتماه برگزار میکند. این رویداد آموزشی در روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار میشود.
چرا باید تجربه برنامهریزی توسعه در ایران را بدانیم؟
«برنامهریزی توسعه» به عنوان یکی از مهمترین نرمافزارهای ادارهی کشور، بیش از هفتاد سال است که اقتصاد، سیاست، فرهنگ عمومی و زندگی ایرانیان را تحت تأثیر قرار داده است. تدوین و اجرای پنج برنامه عمرانی در حکومت پهلوی، توقف ماشین برنامهریزی توسعه در دهه نخست انقلاب اسلامی و پیگیری دوبارهی آن در قالب شش برنامهی پنجساله، ماجرای پرفراز و نشیبی را پیش روی ما قرار میدهد. روایتی اجمالی از این ماجرا میتواند تمهید مقدّمهای برای مطالعات و پژوهشهای تفصیلیتر دربارهی وجوه متنوّع و متکثّر مرتبط با برنامههای توسعه باشد.
در این دوره از چه حرف میزنیم؟
در روایت اجمالی تاریخ برنامهریزی توسعه، بیش از آنکه بخواهیم جزئیات تخصصی توسعهی اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم، در صدد هستیم پرتوی بر برخی وجوه «عقل برنامهریزی» در تجربه ایران معاصر بیاندازیم و اشاراتی خواهیم داشت به اینکه در سایهی این عقل، چه مواجههای با فرهنگ و هنر صورت پذیرفته است.
مدرس دوره:
حمید ابدی، دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش در دانشگاه دفاع ملّی است. «نظام دانشی برنامهریزی توسعه در ایران» موضوع رساله دکتری اوست..
«مناسبات دین، دانش و سیاست»، «تاریخ اندیشه ترقی و توسعه در ایران معاصر» و «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» از جمله موضوعات و حوزههای مطالعاتی و پژوهشی است که او تاکنون به آنها پرداخته است.
حمید ابدی هم اکنون پژوهشگر گروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و مدیر دفتر مطالعات پیشرفت اندیشکده معنا است.
این دوره برای چه کسانی مناسب است؟
شرکت در این دوره در وهله اول برای دانشجویان سالهای پایانی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، طلّاب سطح دو که دغدغهمند و باورمند به مسئله «الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی» باشند مفید است و آنان را با تاریخ توسعه آشنا میکند به ایشان کمک خواهد کرد مسئله الگوی پیشرفت را در نسبت با تجربه واقعی توسعه درک کنند. همچنین دانشجویان رشتههای سیاستگذاری عمومی و حکمرانی که بیش از مناسبات اقتصادی برنامههای توسعه، علاقهمند به فهم سیر تاریخی و مناسبات مربوط به تدوین برنامههای توسعه در کشور باشند نیز از این درسگفتار بهرهای میبرند. و در آخر علاقهمندان به مطالعات توسعه و تاریخ توسعه در ایران معاصر که در پی آشنا شدن با کلیات تاریخ برنامهریزی در کشور باشند، از مخاطبان این درسگفتار به شمار میآیند.
تذکّر: مخاطبی که دغدغهی آشنایی با مباحث تخصصی اقتصاد توسعه یا اقتصاد کلان و بودجه را داشته باشد، بهرهی چندانی از این جلسات نخواهد داشت. چون در این جلسات، مباحث نظری اقتصاد توسعه و یا مباحث تخصصی اقتصاد کلان و بودجه مطرح نخواهد شد.
شیوه برگزاری کلاس
کلاس به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و جلسات حضوری آن در شهر قم (بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه چهارم، مجموعه نگاه) برگزار خواهد شد.
کلاس چند جلسه است و در این تعداد جلسه چه مباحثی طرح و عنوان میشود؟
درسگفتار در هفت جلسه برگزار خواهد شد، که به انضمام مباحث مطرح در جلسات، از مخاطبان خواسته خواهد شد تا اطلاعاتی در مورد موضوعات مرتبط را تجمیع یا فایلی که مدرس در اختیار آنها قرار خواهد داد، مطالعه نمایند. مدرس به مباحث زیر خواهد پرداخت:
جلسه اوّل: مباحث مقدّماتی
جلسه دوّم و سوم: برنامههای اوّل تا پنجم عمرانی در حکومت پهلوی
جلسه چهارم، پنجم و ششم: برنامههای اوّل تا ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران
جلسه هفتم: جمعبندی
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همراهی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه درسگفتار «برنامهریزی توسعه در ایران»؛ درآمدی تاریخی بر تجربه برنامهریزی توسعه در ایران معاصر، با تدریس دکتر حمید ابدی از نوزدهم اردیبهشتماه برگزار میکند. این رویداد آموزشی در روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار میشود.
چرا باید تجربه برنامهریزی توسعه در ایران را بدانیم؟
«برنامهریزی توسعه» به عنوان یکی از مهمترین نرمافزارهای ادارهی کشور، بیش از هفتاد سال است که اقتصاد، سیاست، فرهنگ عمومی و زندگی ایرانیان را تحت تأثیر قرار داده است. تدوین و اجرای پنج برنامه عمرانی در حکومت پهلوی، توقف ماشین برنامهریزی توسعه در دهه نخست انقلاب اسلامی و پیگیری دوبارهی آن در قالب شش برنامهی پنجساله، ماجرای پرفراز و نشیبی را پیش روی ما قرار میدهد. روایتی اجمالی از این ماجرا میتواند تمهید مقدّمهای برای مطالعات و پژوهشهای تفصیلیتر دربارهی وجوه متنوّع و متکثّر مرتبط با برنامههای توسعه باشد.
در این دوره از چه حرف میزنیم؟
در روایت اجمالی تاریخ برنامهریزی توسعه، بیش از آنکه بخواهیم جزئیات تخصصی توسعهی اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم، در صدد هستیم پرتوی بر برخی وجوه «عقل برنامهریزی» در تجربه ایران معاصر بیاندازیم و اشاراتی خواهیم داشت به اینکه در سایهی این عقل، چه مواجههای با فرهنگ و هنر صورت پذیرفته است.
مدرس دوره:
حمید ابدی، دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش در دانشگاه دفاع ملّی است. «نظام دانشی برنامهریزی توسعه در ایران» موضوع رساله دکتری اوست..
«مناسبات دین، دانش و سیاست»، «تاریخ اندیشه ترقی و توسعه در ایران معاصر» و «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» از جمله موضوعات و حوزههای مطالعاتی و پژوهشی است که او تاکنون به آنها پرداخته است.
حمید ابدی هم اکنون پژوهشگر گروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و مدیر دفتر مطالعات پیشرفت اندیشکده معنا است.
این دوره برای چه کسانی مناسب است؟
شرکت در این دوره در وهله اول برای دانشجویان سالهای پایانی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، طلّاب سطح دو که دغدغهمند و باورمند به مسئله «الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی» باشند مفید است و آنان را با تاریخ توسعه آشنا میکند به ایشان کمک خواهد کرد مسئله الگوی پیشرفت را در نسبت با تجربه واقعی توسعه درک کنند. همچنین دانشجویان رشتههای سیاستگذاری عمومی و حکمرانی که بیش از مناسبات اقتصادی برنامههای توسعه، علاقهمند به فهم سیر تاریخی و مناسبات مربوط به تدوین برنامههای توسعه در کشور باشند نیز از این درسگفتار بهرهای میبرند. و در آخر علاقهمندان به مطالعات توسعه و تاریخ توسعه در ایران معاصر که در پی آشنا شدن با کلیات تاریخ برنامهریزی در کشور باشند، از مخاطبان این درسگفتار به شمار میآیند.
تذکّر: مخاطبی که دغدغهی آشنایی با مباحث تخصصی اقتصاد توسعه یا اقتصاد کلان و بودجه را داشته باشد، بهرهی چندانی از این جلسات نخواهد داشت. چون در این جلسات، مباحث نظری اقتصاد توسعه و یا مباحث تخصصی اقتصاد کلان و بودجه مطرح نخواهد شد.
شیوه برگزاری کلاس
کلاس به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و جلسات حضوری آن در شهر قم (بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه چهارم، مجموعه نگاه) برگزار خواهد شد.
کلاس چند جلسه است و در این تعداد جلسه چه مباحثی طرح و عنوان میشود؟
درسگفتار در هفت جلسه برگزار خواهد شد، که به انضمام مباحث مطرح در جلسات، از مخاطبان خواسته خواهد شد تا اطلاعاتی در مورد موضوعات مرتبط را تجمیع یا فایلی که مدرس در اختیار آنها قرار خواهد داد، مطالعه نمایند. مدرس به مباحث زیر خواهد پرداخت:
جلسه اوّل: مباحث مقدّماتی
جلسه دوّم و سوم: برنامههای اوّل تا پنجم عمرانی در حکومت پهلوی
جلسه چهارم، پنجم و ششم: برنامههای اوّل تا ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران
جلسه هفتم: جمعبندی
علاقمندان جهت ثبتنام و کسب اطاعات بیشتر میتوانند در پیامرسانهای بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ پیام بدهند.
ثبت دیدگاه