» نشست «مسئله فلسطین در گرافیک امروز ایران» برگزار شد

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

نشست «مسئله فلسطین در گرافیک امروز ایران» برگزار شد

۱۴۰۲-۰۷-۲۵ ۱۴۰۲-۰۷-۲۵ بازدید : 1526

محفل پنجاه‌و‌سوم عصرنشینی هنر و اندیشه «دیدار» با موضوع «مسئله فلسطین در گرافیک امروز ایران» به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، عصر یکشنبه ۲۳ مهرماه در سرای شهید آوینی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست «مسئله فلسطین در گرافیک امروز ایران» با نگاهی به پوستر «بازگشت حنظله» و دیگر آثار صابر شیخ‌رضایی با حضور علی‌رضا حصارکی، گرافیست و طراح، پریسا رضایی، فعال حوزه مقاومت، صابر شیخ‌رضایی، گرافیست و صاحب اثر، و محمدرضا وحیدزاده، پژوهشگر هنر و دبیر نشست برگزار شد.

علی‌رضا حصارکی در ابتدای این نشست گفت: در مورد شیخ‌رضایی حرف زدن کار سختی است؛ چرا که در هر  رشته‌ای دستی بر آتش دارد و مطالب جانداری را در این زمینه‌ها خلق کرده است و بر علوم پایه هنری مسلط است. وی در آثارش بسیار خلاق عمل می‌کند که در آثار ادبیات مقاومت خود نیز چنین است. نمونه آن اثری است که با الهام از آثار شهید ناجی علی خلق می‌کند.

حصارکی افزود: جانبخشی به یک ایده از سوی شیخ‌رضایی هنرمندانه انجام می‌شود و این همان حیاتی است که به آثار یک هنرمند دیگر داده می‌شود.

سرقت نمادهای فلسطین به دست رژیم صهیونیستی

پریسا رضایی، فعال حوزه مقاومت هم در ادامه این نشست در پاسخ به مبحث مطرح شده مبنی بر نقش هنر در محور مقاومت، گفت: شیخ‌رضایی در آثارش به خوبی از نمادها استفاده می‌کند. نمادپردازی نهضت فلسطین از همان روزهای نخستین اشغال قدس شکل می‌گیرد و با نمادهای فرهنگی و مذهبی گوناگونی گره می‌خورد.

رضایی افزود: کلید، یکی از مهم‌ترین نمادهای فلسطین است؛ نمادی که امید به بازگشت را برای آنها زنده نگه می‌دارد و نمادهای دیگری همچون سنگ، فلوت، لباس‌های سوزن‌دوزی شده و مجموعه‌ای از نمادهای برگرفته از گیاهان از جمله زیتون و حتی کاکتوس نیز میان فلسطینی‌ها در مبارزه فرهنگی به کار می‌رود.

وی ادامه داد: برخی از این نمادها را رژیم صهیونیستی به نفع خودش سرقت کرده است و در آثار فرهنگی و هنری‌اش استفاده می‌کند.

رضایی در پایان این بخش گفت: همچنین نمادهای حیوانی مثل اسب و پرندگانی مثل کبوتر و خروس، ازجمله نمادهای به کار رفته در رویکردهای فرهنگی فلسطین است. ازجمله دیگر نمادهای به کار رفته در مسائل فرهنگی فلسطین می‌شود به نمادهای انسانی مثل زن، شهید، دهقان و کشاورز، بیت المقدس و رویدادهایی مثل جشن عروسی اشاره کرد.

هنرمندان بیدار و فعال باشند

صابر شیخ‌رضایی،گرافیست و صاحب اثر «بازگشت حنظله» نیز در این نشست گفت: سطح جنایات رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته نسبت به همه سال‌های اشغال به حدی غیر قابل تحمل است که انتظار می‌رود هنرمندان نسبت به آن بیدار و فعال باشند. هنرمندان در این مواقع بیشتر درگیر اخبار رسانه‌های دروغگو می‌شوند، اما ما در کنار  اندک هنرمندان بیدار و آگاه برابر جنایات رژیم صهیونیستی فعالیت کرده‌ایم و خواهیم کرد.

شیخ‌رضایی حجم گسترده‌ای از شناخت نمادها دارد

حصارکی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه شخصیت جسور شیخ‌رضایی در آثارش نیز دیده می‌شود، گفت: شیخ‌رضایی حجم گسترده‌ای از شناخت نمادها دارد و این امر کمک بسیاری به موفقیت آثارش می‌کند. همچنین از صمیم قلب نسبت به آثارش عمل می‌کند و همین باعث می‌شود که آثارش به دل بنشیند. آثار شیخ‌رضایی لهجه و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را متمایز می کند.

حصارکی افزود: شیخ‌رضایی در آثارش صراحت لهجه دارد و بی‌ملاحظه به بیان افکار و احساساتش می‌پردازد و اینگونه نگاه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

وی ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد در فضای ادبیات و هنرهای تجسمی مقاومت کار کند، باید همانند شیخ‌رضایی بی‌پروا باشد تا به مزد غایی آن که شهادت است همانند ناجی علی برسد.

حصارکی گفت: رسانه‌های معاند علیه فرهنگ ایران در حوادث سال گذشته تلاش کرد تا اذهان عمومی را از رژیم صهیونیستی منحرف کند. این در حالی است که طی ۷۰ سال گذشته همه‌روزه رژیم صهیونیستی در حال کودک‌کشی بوده است. طی روزهای گذشته این رژیم جعلی بیش از هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است. این رژیم از صفت کودک‌کش بسیار فراری است و تلاش دارد تا خود را از این اقدام مبرا کند، پس ما باید در آثار فرهنگی و هنری بار دیگر به دقت و شدت، کودک‌کشی صهیونیست‌ها را بیش از پیش نشان داده و آن را برجسته کنیم.

بیش از هزاران اثر از ناجی علی را آرشیو کرده‌ام

شیخ‌رضایی در ادامه این نشست با تاکید و تایید بر گفته‌های حصارکی توضیح داد: همواره نسبت به جنگ و جنایت‌های مربوط به آن بیدار بودم و نسبت به آنها واکنش نشان می‌دادم. چنین روحیه‌ای را از کودکی تاکنون با خود دارم و در طول سال‌های عمرم با آن زندگی کردم و در نهایت چنین موضوعی را در آثارم نمایش دادم.

وی افزود: بیش از هزاران اثر از ناجی علی را آرشیو کرده‌ام و این نشان از پرکاری وی در مورد فلسطین است. هزاران اثری که آرشیو کرده‌ام نشان از چند ده‌هزار اثر تولیدی این هنرمند طی سال‌های زندگی‌اش تا ترور و شهادت وی به دست رژیم صهیونیستی دارد.

شیخ‌رضایی حنظله را نمایانده همه قهرمانان فلسطین تبدیل کرد

پریسا رضایی نیز در این نشست گفت: شیخ‌رضایی از آثار ناجی علی الهام می‌گیرد و به خوبی از ویژگی‌های آثار این هنرمند برای آثار خود استفاده می‌کند.

وی با معرفی بیشتر ناجی علی و آثارش گفت: آنچه شیخ‌رضایی با الهام از حنظله، شخصیت اصلی آثار ناجی علی ترسیم کرده است، شخصیتی است که قدرتمند شده و با به کارگیری مجموعه‌ای از نمادهایی که معرف خوبی برای فلسطین است به قهرمانی تاثیرگذار و نماینده همه قهرمانان آن تبدیل شده است.

خساستی در کار نیست

حصارکی نیز در بخش بعدی نشست گفت: شیخ‌رضایی خساستی در بیان آنچه می‌داند و بلد است ندارد. چنین ویژگی مهمی را در سفرهایی که با وی داشته‌ام درک کردم و از او آموختم؛ چرا که کم‌کاری نمی‌کند و با تمام وجود دانش و تجربه‌های خود را به اشتراک می‌گذارد. چنین ویژگی اخلاقی موجب برکت به آثار او و منجر به رویدادی ماندگار در زندگی وی می‌شود.

وی ادامه داد: شیخ رضایی در دستگیری از علاقه‌مندان به رشته‌های هنری نیز موفق عمل کرده است و نسبت به آموزش، چه آنها که مستعد هستند و چه آنهایی که به نسبت از استعداد کمتری برخوردار هستند، همواره در تلاش بوده و هست.

اهمیت توسعه هنر مقاومت

رضایی در ادامه این نشست با بیان اینکه هنرهای تجسمی یکی از رساترین هنرهای موجود و در دسترس نسبت به دیگر رشته‌ها و فرصت‌های فرهنگی و هنری است که باید به خوبی در لحظه از آن استفاده شود، گفت: با توجه به اینکه آثار تولیدی در هنرهای تجسمی وابسته به زبان نیست، از این رو ظرفیت بسیار خوب برای انتقال مفاهیم مورد نظر است اما آنچه در این عرصه با مشکل روبرو است، رسانه و نشر آن است. چنین کاری به همکاری‌های مجموعه‌ای از هنرمندان، مدیران و مسئولان فرهنگی و رسانه نیاز دارد تا با موفقیت به دست همگان در کشورهای مختلف برسد و تاثیرات لازم را بگذارد.

وی افزود: تعاملات فرهنگی و اشتراک آثار تولید شده هنرمندان ما با دیگر هنرمندان جهان کمک بسیاری در رشد و توسعه هنر مقاومت دارد که باید از سوی مسئولین مربوطه پیگیری شود.

هنرمندان در خطر هستند

شیخ‌رضایی نیز در بخش بعدی این نشست در مورد موارد گفته شده توضیح داد: دیدار هنرمندان نزدیک به مقاومت در سراسر دنیا با یکدیگر منجر به اتفاق‌های خوبی می‌شود که حتی در فضای سانسور و تهدید به ترور، به کار خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: همه هنرمندانی که در خصوص رژیم صهیونیستی در آثار خود اظهار نظر می‌کنند، در خطر هستند اما آنها بخاطر اینکه فلسطین موضوعی وجدانی است دست از کار نمی‌کشند.

شیخ‌رضایی ادامه داد: پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، هنرمندان در آثارشان با شفافیت بیشتر و با ادبیاتی متفاوت در مورد فلسطین و رژیم صهیونیستی حرف می‌زنند. انشالله آزادی قدس شریف مسیر و شرایط ظهور امام زمان(عج) را هموار و محیا کند.

بیداری و آگاهی عمومی جهانی در راه است

حصارکی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: رسانه در غرب به‌خوبی مدیریت می‌شود و در مساله فلسطین در بایکوت خبری به سر می‌برد اما به تدریج چنین رویکردی با بیداری و آگاهی عمومی جهانی از ناحق بودن رژیم صهیونیستی و خواست‌های بحق فلسطین، دیوار این بایکوت ترک برداشته و به زودی فرو می‌ریزد.

هر حرکتی کنیم رصد می‌شود

شیخ‌رضایی نیز در پایان این نشست گفت: با بررسی‌های آثار خود متوجه شدم که به‌تدریج از فضای سوگوارانه به سوی فضایی تهاجمی، شکوه، حماسی و قدرت حرکت کرده‌ام و نشان از موفقیت‌هایی دارد که انقلاب اسلامی کسب کرده است. کوچکترین اثر هنری که در مورد رژیم صهیونیستی کار می‌شود، از سوی موسسه‌های صهیونیستی مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد و نشان از تاثیرگذاری آن دارد؛ پس همه هنرمندان را برای قدم‌های حتی کوچک در این راه دعوت می‌کنم.

انتهای پیام/

نشست (مسئله فلسطین در گرافیک امروز ایران)محفل پنجاه‌وسوم دیدار-۲۳-۰۷-۱۴۰۲
نشست (مسئله فلسطین در گرافیک امروز ایران)محفل پنجاه‌وسوم دیدار-۲۳-۰۷-۱۴۰۲
امکانات
برچسب ها
حنظلهطوفان الاقصیفلسطیتمقاومتناجی علیپوسترگرافیک
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
مطالب پربازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 984 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 983 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 971 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 961 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 957 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 952 بازدید
  • گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چ... - 941 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 935 بازدید
  • در نشست «سه دهه در آیینه جادو» مطرح شد؛ ... - 928 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 923 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme