بار فرهنگی و تربیتی بازی رایانه‌ای را باید در نظام رویه‌ای بازی جست‌و‌جو کرد/ ما نسبت به ماهیت رسانه‌ای بازی غافلیم | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

بار فرهنگی و تربیتی بازی رایانه‌ای را باید در نظام رویه‌ای بازی جست‌و‌جو کرد/ ما نسبت به ماهیت رسانه‌ای بازی غافلیم

۱۴۰۰-۰۵-۰۵ ۱۴۰۰-۰۵-۰۵ بازدید : 2254

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، نشست «ظرفیت‌های ارتباطی بازی به مثابه متن رسانه‌ای» از سلسله نشست‌های «جهان بازی‌های رایانه‌ای» با حضور آرین طاهری پژوهشگر حوزه بازی‌های رایانه‌ای و با میزبانی محمد حسن یادگاری به عنوان مجری کارشناس یکشنبه ۲۷ تیرماه و با پخش از صفحات مجازی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.

آرین طاهری با بیان اینکه به وجه رسانه‌ای بازی‌های ریانه‌ای کمتر توجه شده است، گفت:  به نظرم آن وجهی از بازی که کمتر به آن پرداخته شده است، ماهیت رسانه‌ای آن است. یک نوع تغافل وجود دارد که ما بازی را به عنوان متن رسانه‌ای که دارای بار فرهنگی هست بپذیریم. خیلی از جاها این تصور قالب بین عموم مردم و حتی در لایه‌های دانشگاهی وجود دارد که این‌ها یک نوع سرگرمی هستند و خیلی از اساتید نیز رغبت نمی‌کنند که به سمت تجزیه و تحلیل عالمانه از این منظر مبادرت کنند.

وی با اشاره به فاصله میان درک رسانه‌ای از رسانه‌های تثبیت شده در مقایسه با رسانه‌ای چون بازی‌، عنوان داشت: آن مقدار که باید مدیوم بازی باید جدی گرفته شود در مقایسه با سایر رسانه‌هایی که برداشت رسانه‌ای از آن‌ها تثبیت شده است، اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: ما باید دو نکته را در خصوص تفاوت بازی با رسانه‌های قبلی خودش مورد توجه قرار دهیم. یکی بحث تعاملی بودن است که بسیار در مورد آن بحث شده است و دیگری قاعده مبنا بودن یا مبتنی بر قواعد رایانه‌ای بودن است. به نظر می‌رسد که این تعاملی بودن باعث فاصله انداختن درک ما از رفتار محدود شده کاربر در جهان بازی شده است. موضوع این است که مدیوم بازی دقیقاً به خاطر اینکه بازی هست مبتنی بر قواعدی است که این قواعد حدود و ثغور کنشگری ما را محدود می‌کند.

این کارشناس حوزه بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه باید باید این دو وجه را با همدیگر دید، گفت: تعاملی بودن، اختیار عمل می‌دهد و کنشگری با متن را میسر می‌کند و از طرف دیگر قاعده مبنا بودن ضوابط حاکم بر این کنشگری را تعیین می‌کند و ما باید بر اساس این قواعد عمل کنیم.

طاهری در ادامه به تعریف متکثر و متنوع رسانه اشاره کرد و گفت: تعریف رسانه کاملاً متکثر و متنوع است و ما اگر می‌خواهیم دست به کاری در این حوزه بزنیم باید ببینیم که با کدام تعریف می‌توانیم جلو برویم. من تعریفی را در حوزه رسانه در کارهای پژوهشی دنبال کردم و آن هم بر مبنای تعریفی بود که آقای ینسن آن را ارائه کرده است. ینسن گفته بود که مفهوم رسانه یک مفهوم سه سطحی است یعنی ما حداقل در سه سطح این را درک می‌کنیم و در کاربرد روزمره زبان نیز به صورت ناخودآگاه از آن استفاده می‌کنیم. این سه سطح، چه چیزهای هستند: تکنولوژی به مثابه رسانه که در این معنا داریم بُعد معنایی تکنولوژیک رسانه را مدنظر قرار می‌دهیم. سطح دوم، سطح ظرفیت‌های ارتباطی است مثلاً وقتی ما می‌گوییم فیلم رسانه است داریم به ظرفیت‌های ارتباطی اشاره می‌کنیم. ظرفیت ارتباطی در واقع آن نرم‌افزاری است که از طریق تکنولوژی منتقل می‌شود. لایه سوم نیز، لایه نهادی است مثلاً ما می‌گوییم صداوسیما رسانه است. در واقع صداوسیما یک سازمان است ولی ما از آن به یک رسانه تعبیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی ما می‌گوییم بازی رسانه است، فهم من این است که بازی در هر سه لایه، رسانه است یعنی ما از یک طرف با تکنولوژی مواجه هستیم که تکنولوژی بازی است و شکل‌های مختلف آن را در پلتفرم‌های مختلف تجربه می‌کنیم، ظرفیت ارتباطی خاص خودش را دارد و بخش نهادی‌اش نیز به سازمان‌هایی برمی‌گردد که خودشان را به جریان بازی مرتبط می دا‌نند.

وی افزود: اگر بخواهیم ببینیم که بازی به عنوان یک متن رسانه‌ای چه ظرفیت‌های ارتباطی برای ارتباط با مخاطبان خودش را دارد. اول اینکه ما به کسی که بازی می‌کند دیگر مخاطب نمی‌گوییم بلکه از او با عناوین چون بازیکن و user بواسطه آن شان تعاملی‌اش نام می‌بریم.

این پژوهشگر بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه ظرفیت ارتباطی در مورد بازی‌ها نیز در سه سطح است، عنوان داشت: اول از همه یک لایه نشانه‌ای است که به معنای همه چیزی است که ما می‌بینیم و می‌شنویم. یک لایه روایت داریم که در آن داستان روایت می‌شود، شخصیت‌هایی توصیف می‌شوند و دیالوگ‌هایی رد و بدل می‌شوند و ما در آن طرف شخصیت‌های مثبت و منفی را می‌فهمیم. دست آخر یک لایه رویه‌ای داریم که به همه قواعدی بر می‌گردد که کاربر برای دوام آوردن در جهان بازی باید از آن تبعیت کند.

وی با تاکید بر اینکه ذات معناساز این مدیوم همین لایه رویه‌ای هست، عنوان داشت: لایه نشانه‌ای و روایت اهمیت دارند ولی اصل ماجرا و بار فرهنگی و تربیتی در نظام و لایه رویه‌ای بازی قرار دارد. به تعبیری آن هسته معناساز در لایه رویه‌ای بازی قرار می‌گیرد. وقتی می‌گوییم جان‌مایه نظام معناساز بازی، آن نظام رویه‌ای بازی هست، به این دلیل است که چه بسا یک بازی در لایه نشانه‌ای، دیداری نباشد یا روایت نداشته باشد ولی حتماً این رویه را دارد. پس ذات رویه‌ای بودن و قاعده مبنا بودن را نمی‌توان از بازی گرفت.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین جلوه نظام رویه‌ای، نظام پاداش و مجازات است، گفت: اصلاً بازی در جهان واقعی نیز در بستر قوانین شکل می‌گیرد. ما مفهومی تحت عنوان دایره جادویی داریم که در آن شما برای ورود به جهان بازی، قواعد جهان واقعی را کنار می‌گذارید. بسیاری از اوقات این دایره جادویی در بازی‌های غیررایانه‌ای، تفاهمی و تعاملی بین بازیکن‌های مختلف شکل می‌گیرد ولی در مورد بازی‌های رایانه‌ای تحقیقاً این مورد اتفاق نمی‌افتد. بازی‌ها در واقع متن رسانه‌ای نیمه تمامی هستند که تا نیمه راه توسط طراح بازی طراحی شده‌اند و اینکه شما بخواهید بازی را کامل کنید، به این برمی‌گردد که اولاً شما آن قواعد را بپذیرید و بعد به آن‌ها عمل کنید. در حقیقت خبری از تعامل برای تعیین رویه بازی وجود ندارد و همه چیز از پیش برنامه‌نویسی شده‌اند.

طاهری در پایان گفت: آن چیزی که طراحان بازی از آن به مکانیک یاد می‌کنند ، جایی است که خیلی از نظام‌های معنایی اینجا شکل می‌گیرد و ما باید تاثیر تربیتی بازی را در این نقاط پی بگیریم. همین که من به عنوان بازیکن راه نصفه پیش آمده طراح بازی را تصدیق می‌کنم، قدرت اقناعی بازی را به شدت تقویت می‌کنم. در واقع من به عنوان بازیکن دارم کار نیمه تمام طراح بازی را به عنوان گیمر اولاً کشف می‌کنم و بعد بر آن صحه گذاشته و بعد آن را جلو می‌برم.

نشست “ظرفیت های ارتباطی بازی به مثابه متن رسانه ای” ۲۷-۴-۱۴۰۰
امکانات
برچسب ها
آرمین طاهریبازی های رایانه ایمتن رسانه ایمحمدحسن یادگاریپژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاورس» منتشر شد

کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاو...

۱۴۰۴-۰۲-۱۵
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

۱۴۰۴-۰۲-۲۳
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آمد

کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» سیدمرتضی آوینی با وحید یامین‌پور

متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» ...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاورس» منتشر شد

کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاو...

۱۴۰۴-۰۲-۱۵
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

۱۴۰۴-۰۲-۲۳
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب‌های جدید پژوهشکده
  • قبلی
  • بعدی
پیشنهاد سردبیر
کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاورس» منتشر شد

کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاو...

۱۴۰۴-۰۲-۱۵
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

۱۴۰۴-۰۲-۲۳
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آمد

کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» سیدمرتضی آوینی با وحید یامین‌پور

متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» ...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاورس» منتشر شد

کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاو...

۱۴۰۴-۰۲-۱۵
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

۱۴۰۴-۰۲-۲۳
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
مطالب پربازدید
  • طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» برر... - 990 بازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 984 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 984 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 983 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 981 بازدید
  • نظریه، شهرت و دین از حوزه‌های مطالعاتی ج... - 974 بازدید
  • دومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 953 بازدید
  • همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انق... - 950 بازدید
  • انفتاح صورت؛ فتوحات هنر انقلاب در آثار ه... - 998 بازدید
  • سومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 997 بازدید
  • طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» برر... - 990 بازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 984 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 984 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 983 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 981 بازدید
  • نظریه، شهرت و دین از حوزه‌های مطالعاتی ج... - 974 بازدید
  • دومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 953 بازدید
  • همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انق... - 950 بازدید
  • انفتاح صورت؛ فتوحات هنر انقلاب در آثار ه... - 998 بازدید
  • سومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 997 بازدید
  • طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» برر... - 990 بازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 984 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 984 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 983 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 981 بازدید
  • نظریه، شهرت و دین از حوزه‌های مطالعاتی ج... - 974 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme