» پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همراهی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار می‌کند: «برنامه‌ریزی توسعه در ایران»

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همراهی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار می‌کند: «برنامه‌ریزی توسعه در ایران»

۱۴۰۳-۰۲-۱۲ ۱۴۰۳-۰۲-۱۲ بازدید : 621

درس‌گفتار «برنامه‌ریزی توسعه در ایران» را به صورت مجازی و حضوری از نوزدهم اردیبهشت‌ماه، به مدت هفت جلسه برگزار می‌شود.

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همراهی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه درس‌گفتار «برنامه‌ریزی توسعه در ایران»؛ درآمدی تاریخی بر تجربه برنامه‌ریزی توسعه در ایران معاصر، با تدریس دکتر حمید ابدی از نوزدهم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌کند. این رویداد آموزشی در روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌شود.

چرا باید تجربه برنامه‌ریزی توسعه در ایران را بدانیم؟

«برنامه‌ریزی توسعه» به عنوان یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای اداره‌ی کشور، بیش از هفتاد سال است که اقتصاد، سیاست، فرهنگ عمومی و زندگی ایرانیان را تحت تأثیر قرار داده است. تدوین و اجرای پنج برنامه عمرانی در حکومت پهلوی، توقف ماشین برنامه‌ریزی توسعه در دهه نخست انقلاب اسلامی و پیگیری دوباره‌ی آن در قالب شش برنامه‌ی پنج‌ساله، ماجرای پرفراز و نشیبی را پیش روی ما قرار می‌دهد. روایتی اجمالی از این ماجرا می‌تواند تمهید مقدّمه‌ای برای مطالعات و پژوهش‌های تفصیلی‌تر درباره‌ی وجوه متنوّع و متکثّر مرتبط با برنامه‌های توسعه باشد.

در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟

در روایت اجمالی تاریخ برنامه‌ریزی توسعه، بیش از آن‌که بخواهیم جزئیات تخصصی توسعه‌ی اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم، در صدد هستیم پرتوی بر برخی وجوه «عقل برنامه‌ریزی» در تجربه ایران معاصر بیاندازیم و اشاراتی خواهیم داشت به این‌که در سایه‌ی این عقل، چه مواجهه‌ای با فرهنگ و هنر صورت پذیرفته است. 

مدرس دوره:

حمید ابدی، دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش در دانشگاه دفاع ملّی است. «نظام دانشی برنامه‌ریزی توسعه در ایران» موضوع رساله دکتری اوست..

«مناسبات دین، دانش و سیاست»، «تاریخ اندیشه ترقی و توسعه در ایران معاصر» و «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» از جمله موضوعات و حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی است که او تاکنون به آن‌ها پرداخته است.

حمید ابدی هم اکنون پژوهشگر گروه سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و مدیر دفتر مطالعات پیشرفت اندیشکده معنا است.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

شرکت در این دوره در وهله اول برای دانشجویان سال‌های پایانی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، طلّاب سطح دو که دغدغه‌‌مند و باورمند به مسئله «الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی» باشند مفید است و آنان را با تاریخ توسعه آشنا می‌کند به ایشان کمک خواهد کرد مسئله الگوی پیشرفت را در نسبت با تجربه واقعی توسعه درک کنند. همچنین دانشجویان رشته‌های سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی که بیش از مناسبات اقتصادی برنامه‌های توسعه، علاقه‌مند به فهم سیر تاریخی و مناسبات مربوط به تدوین برنامه‌های توسعه در کشور باشند نیز از این درس‌گفتار بهره‌ای می‌برند. و در آخر علاقه‌مندان به مطالعات توسعه و تاریخ توسعه در ایران معاصر که در پی آشنا شدن با کلیات تاریخ برنامه‌ریزی در کشور باشند، از مخاطبان این درس‌گفتار به شمار می‌آیند.

تذکّر: مخاطبی که دغدغه‌ی آشنایی با مباحث تخصصی اقتصاد توسعه یا اقتصاد کلان و بودجه را داشته باشد، بهره‌ی چندانی از این جلسات نخواهد داشت. چون در این جلسات، مباحث نظری اقتصاد توسعه و یا مباحث تخصصی اقتصاد کلان و بودجه مطرح نخواهد شد.

شیوه برگزاری کلاس

کلاس به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و جلسات حضوری آن در شهر قم (بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه چهارم، مجموعه نگاه) برگزار خواهد شد.

کلاس چند جلسه است و در این تعداد جلسه چه مباحثی طرح و عنوان می‌شود؟

درس‌گفتار در هفت جلسه برگزار خواهد شد، که به انضمام مباحث مطرح در جلسات، از مخاطبان خواسته خواهد شد تا اطلاعاتی در مورد موضوعات مرتبط را تجمیع یا فایلی که مدرس در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد، مطالعه نمایند. مدرس به مباحث زیر خواهد پرداخت:

جلسه اوّل: مباحث مقدّماتی

جلسه دوّم و سوم: برنامه‌های اوّل تا پنجم عمرانی در حکومت پهلوی

جلسه چهارم، پنجم و ششم: برنامه‌های اوّل تا ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران

جلسه هفتم: جمع‌بندی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همراهی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه درس‌گفتار «برنامه‌ریزی توسعه در ایران»؛ درآمدی تاریخی بر تجربه برنامه‌ریزی توسعه در ایران معاصر، با تدریس دکتر حمید ابدی از نوزدهم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌کند. این رویداد آموزشی در روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌شود.

چرا باید تجربه برنامه‌ریزی توسعه در ایران را بدانیم؟

«برنامه‌ریزی توسعه» به عنوان یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای اداره‌ی کشور، بیش از هفتاد سال است که اقتصاد، سیاست، فرهنگ عمومی و زندگی ایرانیان را تحت تأثیر قرار داده است. تدوین و اجرای پنج برنامه عمرانی در حکومت پهلوی، توقف ماشین برنامه‌ریزی توسعه در دهه نخست انقلاب اسلامی و پیگیری دوباره‌ی آن در قالب شش برنامه‌ی پنج‌ساله، ماجرای پرفراز و نشیبی را پیش روی ما قرار می‌دهد. روایتی اجمالی از این ماجرا می‌تواند تمهید مقدّمه‌ای برای مطالعات و پژوهش‌های تفصیلی‌تر درباره‌ی وجوه متنوّع و متکثّر مرتبط با برنامه‌های توسعه باشد.

در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟

در روایت اجمالی تاریخ برنامه‌ریزی توسعه، بیش از آن‌که بخواهیم جزئیات تخصصی توسعه‌ی اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم، در صدد هستیم پرتوی بر برخی وجوه «عقل برنامه‌ریزی» در تجربه ایران معاصر بیاندازیم و اشاراتی خواهیم داشت به این‌که در سایه‌ی این عقل، چه مواجهه‌ای با فرهنگ و هنر صورت پذیرفته است. 

مدرس دوره:

حمید ابدی، دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش در دانشگاه دفاع ملّی است. «نظام دانشی برنامه‌ریزی توسعه در ایران» موضوع رساله دکتری اوست..

«مناسبات دین، دانش و سیاست»، «تاریخ اندیشه ترقی و توسعه در ایران معاصر» و «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» از جمله موضوعات و حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی است که او تاکنون به آن‌ها پرداخته است.

حمید ابدی هم اکنون پژوهشگر گروه سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و مدیر دفتر مطالعات پیشرفت اندیشکده معنا است.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

شرکت در این دوره در وهله اول برای دانشجویان سال‌های پایانی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، طلّاب سطح دو که دغدغه‌‌مند و باورمند به مسئله «الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی» باشند مفید است و آنان را با تاریخ توسعه آشنا می‌کند به ایشان کمک خواهد کرد مسئله الگوی پیشرفت را در نسبت با تجربه واقعی توسعه درک کنند. همچنین دانشجویان رشته‌های سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی که بیش از مناسبات اقتصادی برنامه‌های توسعه، علاقه‌مند به فهم سیر تاریخی و مناسبات مربوط به تدوین برنامه‌های توسعه در کشور باشند نیز از این درس‌گفتار بهره‌ای می‌برند. و در آخر علاقه‌مندان به مطالعات توسعه و تاریخ توسعه در ایران معاصر که در پی آشنا شدن با کلیات تاریخ برنامه‌ریزی در کشور باشند، از مخاطبان این درس‌گفتار به شمار می‌آیند.

تذکّر: مخاطبی که دغدغه‌ی آشنایی با مباحث تخصصی اقتصاد توسعه یا اقتصاد کلان و بودجه را داشته باشد، بهره‌ی چندانی از این جلسات نخواهد داشت. چون در این جلسات، مباحث نظری اقتصاد توسعه و یا مباحث تخصصی اقتصاد کلان و بودجه مطرح نخواهد شد.

شیوه برگزاری کلاس

کلاس به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و جلسات حضوری آن در شهر قم (بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه چهارم، مجموعه نگاه) برگزار خواهد شد.

کلاس چند جلسه است و در این تعداد جلسه چه مباحثی طرح و عنوان می‌شود؟

درس‌گفتار در هفت جلسه برگزار خواهد شد، که به انضمام مباحث مطرح در جلسات، از مخاطبان خواسته خواهد شد تا اطلاعاتی در مورد موضوعات مرتبط را تجمیع یا فایلی که مدرس در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد، مطالعه نمایند. مدرس به مباحث زیر خواهد پرداخت:

جلسه اوّل: مباحث مقدّماتی

جلسه دوّم و سوم: برنامه‌های اوّل تا پنجم عمرانی در حکومت پهلوی

جلسه چهارم، پنجم و ششم: برنامه‌های اوّل تا ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران

جلسه هفتم: جمع‌بندی

علاقمندان جهت ثبت‌نام و کسب اطاعات بیشتر می‌توانند در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ پیام بدهند.

امکانات
برچسب ها
آموزشبرنامه ریزیتوسعهدرسگفتار
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
در نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگی مدارس اسلامی» مطرح شد: از تربیت تا مدرسه؛ عبور از ذات‌گرایی در مطالعات آموزش ایرانی

در نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگی م...

۱۴۰۴-۰۸-۰۱
آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان

آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان

۱۴۰۴-۰۷-۲۹
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
در نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگی مدارس اسلامی» مطرح شد: از تربیت تا مدرسه؛ عبور از ذات‌گرایی در مطالعات آموزش ایرانی

در نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگی م...

۱۴۰۴-۰۸-۰۱
آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان

آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان

۱۴۰۴-۰۷-۲۹
مطالب پربازدید
  • به رسمیت شناختن برنامه‌ریزی برای مسکن کم... - 999 بازدید
  • چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت باز... - 979 بازدید
  • در نشست «قانون علیه شهر» مطرح شد: عدم شف... - 976 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 956 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 942 بازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 940 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 929 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 922 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 921 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 902 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme