فصل سوم درس‌گفتار«دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر»؛ برگزار می‌شود | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

فصل سوم درس‌گفتار«دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر»؛ برگزار می‌شود

۱۴۰۱-۰۴-۲۲ ۱۴۰۱-۰۴-۲۲ بازدید : 1887

پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی دوره آموزشی«دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر»؛ را به صورت برخط از ۳۰ تیر‌ماه به مدت بیست جلسه برگزار می‌کند.

درس‌گفتار «دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر» فصل سوم- بازخوانی و بازاندیشی تاریخ تحولات فرهنگی بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷- با ارائه دکتر سجاد صفارهرندی، از سی‌ام تیرماه به مدت بیست جلسه از ساعت ۱۱ الی ۱۲:۳۰ برگزار می‌شود.

در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟

بازخوانی و بازاندیشی تجربۀ تاریخی بخش مهمی از تلاش در جهت درک و معنابخشی به لحظۀ حال است. تاریخ معمولاً بر محور تحولات عرصۀ سیاست و قدرت روایت می­شود. نقاط برجستۀ این روایت، آمد و رفت دولت­ها، وقوع جنگ و انقلاب و امثال آنهاست. تاریخ فرهنگی، گرچه برکنار از تحولات و فعل و انفعالات قلمروی سیاست نیست، اما نقاط برجستۀ خاص خود را دارد. بدین منظور، باید کوشید تا نه فقط جریان­ها و روندها بلکه در همان حال ضد جریان­ها و استثنائات را مورد توجه قرار داد. در این درس‌گفتار تلاش می‌شود تا با رفت و آمدی در میان حوزه­های گوناگون اندیشه، هنر و زندگی، خطوطی از سرگذشت جامعۀ ایرانی در دهه ۱۳۶۰ را به دست دهیم.

چرا باید تاریخ فرهنگی ایران معاصر را بدانیم؟

تاریخ فرهنگی تلاش می­کند تا با پیگیری روندی از تحولات، رفت و برگشتی میان حوزه­ها و همچنین پیوند آن با رخدادها و روندهای کلان سیاست و قدرت، درکی از موقعیت اکنونی ما به دست دهد. درکی که از کلیشه­ها و برداشت­های قالبی فراتر رفته و ابعاد جدیدی از گذشته و حال را روشن سازد. وضعیت اکنونی ما محصول روندهایی است که رد آن‌ها را در تاریخ می‌بایست جستجو کرد.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره برای علاقمندان به مطالعات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف دانشگاهی به خصوص علوم انسانی و اجتماعی مناسب باشد.

داشتن درکی نظری از مسأله ایران و تاریخ معاصر ایران برای دانشجویان علوم انسانی لازم است. این درک نبایست صرفاً از دریچه سیاست و تحولات سیاسی باشد. بلکه مناسب است که پیوند میان سیاست با حوزه اندیشه، فرهنگ عمومی، هنر و ادبیات نیز شناخته شود. علاقه‌مندان مباحث فرهنگ و هنر نیز می‌توانند به درکی نظم‌یافته از روندهای دخیل در بروز و ظهور بروندادهای فرهنگی دست یابند.

مدرس این دوره کیست؟

سجاد صفارهرندی، دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی از دانشگاه تهران است.

 «جامعه‌شناسی گفتمان روشنفکری دینی در ایران پس از انقلاب» موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و «تحول اندیشه اخلاقی و تکوین جامعه شناسی» موضوع تز دکتری  اوست. تاریخ فرهنگی، جامعه شناسی دین و جامعه شناسی انقلاب از جمله موضوعات و حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی است که او تاکنون به آن‌ها پرداخته است.

او پیش از این در دو فصل به تاریخ فرهنگی ایران معاصر از دهه بیست تا پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.

سجاد صفارهرندی هم اکنون رییس پژوهشکده فرهنگ، هنر و اسلامی است.

شیوه اجرایی کلاس چگونه است؟

در این دوره قرار است در ۲۰ جلسه، تاریخ تحولات فرهنگی ایران حد سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ را مطرح کنیم و با بررسی رویدادها و نقاط برجسته زیر تاریخ فرهنگی ایران را در این بازه زمانی مرور کنیم.

  • منازعه ایدئولوژیک؛ بحث فلسفی کف خیابان (تدوین قانون اساسی/ موقعیت جلوی دانشگاه/ تیراژ کتاب)
  • هنر در گرماگرم انقلاب: موسیقی، نقاشی، تئاتر و سینما
  • روشنفکران و موقعیت پسا انقلابی: تضادها و رقابت‌ها
  • انقلاب و صنعت سرگرمی و هنر عامه پسند: سینما و موسیقی
  • سر برآوردن نظم جدید اشیاء: برهۀ ۶۲-۶۰
  • تولد هنر انقلابی: حوزه هنری و داستان‌های آن
  • ساز و برگ مدیریت فرهنگی در دهۀ شصت (فارابی/جشنواره‌ها/ ممیزی)
  • تحول در جایگاه تلویزیون: محدودیت‌ها و خلاقیت‌ها
  • فرزندان انقلاب در برابر عرصه‌های تجربه نشده: سینما، تلویزیون، مطبوعات، اداره، دانشگاه و…
  • پرابلماتیک فقه و زمانه: مصلحت، فقه پویا و ولایت مطلقه فقیه
  • پرابلماتیک غرب: منازعه سروش و داوری
  • پرابلماتیک علم و دین: انقلاب فرهنگی
  • مدرسه و آموزش و پرورش در دهه شصت: دولتی شدن، مدارس مذهبی و معاونت پرورشی
  • جنگ و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن: ظهور تیپ بسیجی، قدسی‌سازی جامعه، اجتماعی‌شدن شهادت
  • دهه شصت: عصر مصرف یا قناعت؟ دلالت‌ها و پیامد دولت رفاه کوپنی
  • مسأله حجاب در دهه شصت: دلالت‌ها و پیامدها
  • روشنفکران در دهه شصت: سینما و ادبیات و دانشگاه (دنیای سخن و مجله فیلم و…
  •  

علاقه‌مندان برای اطلاع از جریان امور و ثبت‌نام به این صفحه در اینستاگرام مراجعه کنید: http://www.instagram.com/rcica_ir

یا به این شماره در واتساپ و تلگرام پیام بدهید: ۰۹۹۰۴۵۴۰۲۴۲

امکانات
برچسب ها
تاریخ ایرانتاریخ فرهنگیتاریخ معاصرسجاد صفار هرندیعلوم اجتماعیعلوم انسانیمطالعات فرهنگیپژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
چهل و پنجمین مسأله شهر در گرگان؛ آیین‌ها کالبد شهر را می‌سازند

چهل و پنجمین مسأله شهر در گرگان؛ آیین‌ها...

۱۴۰۴-۰۳-۰۶
در نشست نقد و بررسی کتاب «لشکر به مثابه امر اجتماعی» مطرح شد؛ در سپیده‌دم جنگ، لشکرها معنای گم‌شده هویت ایرانی را بازآفریدند

در نشست نقد و بررسی کتاب «لشکر به مثابه ...

۱۴۰۴-۰۳-۰۵
در نشست سیاست و کرامت مطرح شد: شهید رئیسی به عنوان عقلانیت قدسی در سیاست ایران

در نشست سیاست و کرامت مطرح شد: شهید رئیس...

۱۴۰۴-۰۳-۰۴
نگاهی به «معماری فطری» در نشست مساله شهر

نگاهی به «معماری فطری» در نشست مساله شهر

۱۴۰۴-۰۳-۰۳
کتاب “لشکر به‌مثابه امر اجتماعی” نقد و بررسی می‌شود

کتاب “لشکر به‌مثابه امر اجتماعی...

۱۴۰۴-۰۳-۰۱
بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و رسانه

بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و ر...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهوری

امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهور...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پهلوی دوم

مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند؛ بلکه دو نحوۀ تفکرند

شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
چهل و پنجمین مسأله شهر در گرگان؛ آیین‌ها کالبد شهر را می‌سازند

چهل و پنجمین مسأله شهر در گرگان؛ آیین‌ها...

۱۴۰۴-۰۳-۰۶
در نشست نقد و بررسی کتاب «لشکر به مثابه امر اجتماعی» مطرح شد؛ در سپیده‌دم جنگ، لشکرها معنای گم‌شده هویت ایرانی را بازآفریدند

در نشست نقد و بررسی کتاب «لشکر به مثابه ...

۱۴۰۴-۰۳-۰۵
در نشست سیاست و کرامت مطرح شد: شهید رئیسی به عنوان عقلانیت قدسی در سیاست ایران

در نشست سیاست و کرامت مطرح شد: شهید رئیس...

۱۴۰۴-۰۳-۰۴
نگاهی به «معماری فطری» در نشست مساله شهر

نگاهی به «معماری فطری» در نشست مساله شهر

۱۴۰۴-۰۳-۰۳
کتاب “لشکر به‌مثابه امر اجتماعی” نقد و بررسی می‌شود

کتاب “لشکر به‌مثابه امر اجتماعی...

۱۴۰۴-۰۳-۰۱
بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و رسانه

بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و ر...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهوری

امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهور...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پهلوی دوم

مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند؛ بلکه دو نحوۀ تفکرند

شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مطالب پربازدید
  • نشست «معماری بوم و سرزمین؛ بررسی معماری ... - 993 بازدید
  • نشست رونمایی از کتاب “انقلاب ۵۷ و ... - 983 بازدید
  • درآمدی بر تعریف خط نستعلیق، با خوانش معا... - 983 بازدید
  • در «سکانس آخر» مطرح شد؛ بازار اصلی‌ترین ... - 979 بازدید
  • واکاوی برنامه‌سازی قرآنی با نگاهی به برن... - 975 بازدید
  • شعر و حکمت عبور از جهان‌زدگی و اسارت در ... - 968 بازدید
  • درس‌گفتار “روندها و نمودهای عرفی ش... - 962 بازدید
  • فرهنگ شهرت تهدید است؛ اما حذف شدنی نیست - 952 بازدید
  • در چهاردهمین نشست مساله شهر مطرح شد؛ هنر... - 939 بازدید
  • درس‌گفتار «هفت فیلم، هفت نگاه درباره ایر... - 933 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme