صنعت فرهنگ اسلامی؛ تنش‌های حجاب و مدلینگ در رسانه‌های اجتماعی | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

صنعت فرهنگ اسلامی؛ تنش‌های حجاب و مدلینگ در رسانه‌های اجتماعی

۱۳۹۷-۰۷-۲۶ ۱۳۹۷-۰۷-۲۶ بازدید : 2709

کافی است بر آیکون جستجوی اینستاگرام کلیک کرده و عکس‌ها و ویدئوهای پیشنهادی آن را ببینید، فارغ از بحث‌هایی که اخیراً پیرامون یکی از مدل‌های باحجاب اینستاگرامی و حواشی ازدواجش پیش آمد. شما زنان زیادی را مشاهده می‌کنید که علاقه‌مند به نمایش خود هستند و بعضاً به تبلیغات تجاری نیز روی آورده‌اند. اما در میان آن‌ها، مدل‌هایی را خواهید دید که در تصاویر باحجاب ظاهر شده‌اند.

صنعت فرهنگ اسلامی؛ تنش‌های حجاب و مدلینگ در رسانه‌های اجتماعی

دکتر مجید سلیمانی

پژوهشگر مطالعات رسانه

برای همراهی با مسئله این یادداشت، کافی است بر آیکون جستجوی اینستاگرام کلیک کرده و عکس‌ها و ویدئوهای پیشنهادی آن را ببینید، فارغ از بحث‌هایی که اخیراً پیرامون یکی از مدل‌های باحجاب اینستاگرامی و حواشی ازدواجش پیش آمد. شما زنان زیادی را مشاهده می‌کنید که علاقه‌مند به نمایش خود هستند و بعضاً به تبلیغات تجاری نیز روی آورده‌اند. اما در میان آن‌ها، مدل‌هایی را خواهید دید که در تصاویر باحجاب ظاهر شده‌اند. بااین‌حال، مسئله ازآنجا شروع می‌شود که واقعاً تنش‌هایی از این نوع بازنمایی و مدلینگ با حجاب اسلامی وجود دارد. حتی از یک منظر می‌توان گفت که جهان مجازی ایرانی، با مسئله‌ای مواجه شده است که آن را می‌توان به لحاظ نظری، در قالب مفهوم «صنعت فرهنگ اسلامی» صورت‌بندی کرد.

درواقع، جایگاه زن مسلمان نیز به‌عنوان «مصرف‌کننده» در جهان نئولبیرال بازتعریف می‌شود و او نیز مانند همتایان غربی خود در سازوکارهای متعین این جهان قرار می‌گیرد. گفتمان شرق‌شناسی مملو از شواهدی است که زنان مسلمان را در برابر همتایان غربی خود تحقیر و آنان را در پیروی از آیین خود ملامت می‌کند. قطع یقین، یکی از اصلی‌ترین وجوه آنچه تحت عنوان صنعت فرهنگ اسلامی شناخته می‌شود زنان مسلمان هستند و مدلینگ و بازنمایی بدن زن مسلمان و ورود آن به ساختارهای نئولیبرالی اقتصاد، جزئی جدایی‌ناپذیر برای تکمیل چرخه این صنعت است. در کنار مفهوم صنعت فرهنگ اسلامی، بگذارید از اصطلاح «جامعه مصرف اسلامی» نیز بهره ببرم. آنچه امروز در میان جمعیت کثیری از مسلمانان ثروتمند و برخوردار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد، دقیقاً نوعی تشدید شده از جامعه مصرفی است که البته مرزهای مصرف را در همتایان غربی خود درنوردیده است. زنان این کشورهای مسلمان، نقشی اساسی در چرخه صنعت فرهنگ اسلامی ایفا می‌کنند و روزبه‌روز، حضور آنان در این چرخه به‌واسطه رسانه‌های اجتماعی، بیشتر و بیشتر می‌شود. عطف به این نکته که فعالیت در آنچه صنعت فرهنگ اسلامی نامیده می‌شود می‌تواند مبدأ بسیاری از تنش‌ها قرار گیرد و تداوم مصرف را به خطر اندازد.

ازاین‌رو، صاحبان سرمایه در تلاش هستند که پیوندهایی را میان «شیک‌پوشی» و «شرایط خاص تولید، توزیع و مصرف» میان مسلمانان برقرار کنند تا تنش‌ها موجب اختلال در بازار نشود. حفظ حجاب در مدلینگ و یا حتی به تعبیر بهتر «فهم نیروی زیبایی حجاب در نمایش بدن» همان چیزی است که به‌زعم جهان نئولیبرال می‌تواند هم منافع بازار و ارزش‌های آن را تأمین کند و هم تنش‌ها از سوی مسلمانان را کاهش دهد. در حالی چنین امری از دیدگاه بسیاری از مسلمانان، امری مانعه‌الجمع و غیرممکن تلقی می‌شود و در بعضی از موارد تحت عنوان «بسط شیوه‌های غربی» در سبک زندگی مسلمانان از آن یاد می‌شود (نگاه کنید به: وانینگر،۲۰۱۵) و مدلینگ زنان مسلمان و یا «حجابیستا» در منظومه صنعت فرهنگ اسلامی درک می‌گردد. بنی گکتوریکسل و آلن مک لارنی (۲۰۱۰) در مقاله‌ای تحت عنوان «زنان مسلمان، سرمایه‌داری مصرف‌کننده و صنعت فرهنگ اسلامی» به این مسئله پرداخته‌اند که چگونه زنان مسلمان در چارچوب سرمایه‌داری مصرفی کار می‌کنند و در بازار غربی نئولیبرال، تبدیل به مصرف‌کنندگان می‌شوند. در این صورت، هویت‌های مسلمان به‌طور فزاینده‌ای از طریق شیوه‌های مصرفی ایجاد می‌شود و سعی دارد که ارزش‌های فرهنگی سنت اسلامی را با ایده‌های مدرن قرن بیست و یکمی همراه سازد.

ازاین‌رو مدلینگ زنان مسلمان هم دقیقاً از روش‌های تبلیغ و ترویج غربی بهره می‌برد. با همین نگاه، صنعت مد آنلاین اسلامی و یا در تعبیر کلی‌تر «مد اسلامی»[۱] تبدیل به ادبیات شده و ترویج می‌شود. فارغ از اینکه مُد اسلامی، تا چه حد با آموزه‌های اسلام در ارتباط است. صفحه ویکی‌پدیای «مد اسلامی»[۲] تأکید می‌کند که مد اسلامی، پدیده و ترکیبی از مجموعه‌ای از شیوه‌های اسلامی -که در آن نیاز به پوشش خاص مجموعه‌ای از اعضای بدن وجود دارد – و نیاز و تمایل به تنوع لباس در صنعت مد است و مصرف‌کننده اسلامی از این طریق، بین مذهب و مد ارتباط برقرار می‌کند. ویکی‌پدیا، شروع این پدیده را از دهه ۱۹۸۰ میلادی می‌داند. همچنین تأکید می‌شود که پدیده مد اسلامی، گفتمان عمومی متنوعی را در سطوح مختلف ازجمله سیاسی، مذهبی و فرهنگی به وجود آورده است. همچنین برندهای بزرگ در حال تلاش برای ارائه مجموعه‌های خود با توجه به مراسم‌های مذهبی مسلمان هستند و فضا را برای طراحان جوان ایجاد کرده‌اند. ویکی‌پدیا در گزارش خود تأکید می‌کند که امارات متحده عربی، به‌ویژه دبی، در این زمینه به‌طور گسترده‌ای عمل می‌کند و به تعبیری مرکز آن چیزی است که تحت عنوان مد اسلامی تبلیغ می‌شود.

این روند، شاید برای مسلمانان متمول حاشیه خلیج‌فارس امری جذاب به نظر برسد، اما درمجموع تداوم نگاه شرق‌شناسانه تلقی می‌شود و شیوه‌های مصرف غربی را ترویج می‌کند. از منظر اقتصاد سیاسی، برندهای بزرگ جهانی، بازار مسلمانان را از این طریق تسخیر کرده‌اند و سود سرشاری از سرمایه مسلمانانی می‌برند که به‌واسطه نفت به نان و نوایی رسیده‌اند. درحالی‌که امروز این شیوه از مصرف و تنوع در مد، در نقاط مختلف جهان موردانتقاد قرار می‌گیرد، این مسلمانان متمول صنعت مد را با اصطلاح مد اسلامی تقویت می‌کنند و یا به تعبیری صحیح‌تر، آن‌ها امروز برجسته‌ترین مصرف‌کنندگان نظام جهانی‌اند.

امکانات
برچسب ها
اینستاگرامحجاب اسلامیحجابیستاصنعت مدمجید سلیمانیمدلینگ
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و رسانه

بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و ر...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهوری

امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهور...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پهلوی دوم

مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند؛ بلکه دو نحوۀ تفکرند

شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

۱۴۰۴-۰۲-۲۳
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و رسانه

بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و ر...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهوری

امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهور...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پهلوی دوم

مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند؛ بلکه دو نحوۀ تفکرند

شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

۱۴۰۴-۰۲-۲۳
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
مطالب پربازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 998 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 997 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 995 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 988 بازدید
  • نظریه، شهرت و دین از حوزه‌های مطالعاتی ج... - 987 بازدید
  • پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی... - 970 بازدید
  • دومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 963 بازدید
  • دوره آموزشی «درآمدی بر مبانی نقد موسیقی»... - 961 بازدید
  • در چهل و پنجمین محفل عصرنشینی هنر و اندی... - 960 بازدید
  • همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انق... - 954 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme