» نشست دهم “صنعت بازی در ایران” با حضور آرمین هاشم‌زاده، برگزار شد

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

نشست دهم “صنعت بازی در ایران” با حضور آرمین هاشم‌زاده، برگزار شد

۱۴۰۲-۰۵-۱۴ ۱۴۰۲-۰۵-۱۴ بازدید : 1665

دهمین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی در ایران» با حضور آرمین هاشم‌زاده، مدیرشرکت بازی‌سازی “رایموند هنرپویان” سه‌شنبه دهم مردادماه از سوی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.

دهمین نشست از سلسله نشست‌های “صنعت بازی در ایران”، بررسی زیست‌بوم بازی در ایران که تا‌کنون در قالب  گفتگو با بازی‌سازان داخلی و آشنایی با تجربه زیسته آنان در این حوزه اجرا شده است، روز سه‌شنبه دهم مردادماه با حضور آرمین هاشم‌زاده، مدیرشرکت بازی‌سازی “رایموند” و محمدحسن یادگاری، پژوهشگر مطالعات رسانه برگزار شد.

آرمین هاشم‌زاده در ابتدای نشست به صنعتی نبودن حوزه بازی در ایران اشاره کرد و گفت: بازی را در ایران نمی توانیم صنعت گیم بنامیم، بلکه باید به آن اکوسیستم بازی بگوییم. صنعت آن چیزی است که ماهانه و سالانه خروجی دارد، درآمد بالایی دارد، خروجی محصول آن مشخص است، با توجه به اینکه این شرایط در ایران وجود ندارد به همین دلیل با عنوان “اکوسیستم بازی” از آن نام می‌بریم.

هاشم‌زاده در ادامه این گفت‌و‌گو به مرور تجربه‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌های خود در حوزه‌ بازی‌سازی پرداخت و گفت: بعد از ورود به دنیای بازی تا سه سال فقط آموزش دیدیم و بعد از آن وارد حوزه تولید شدیم. با تولید و عرضه سه بازی به بازار با شکست مواجه شدیم.  

وی افزود از دلایل شکست می‌توانم به کمبود نیروی متخصص و عدم دانش برنامه‌نویسی تخصصی اشاره کنم.  بعد از این شکست‌ها متوجه شدیم در خصوص بازی که قرار است تولید کنیم ابتدا باید تحقیق کنیم و این مسأله بسیار مهم است، زیرساخت‌های فنی محصول و تیم، زمان‌بندی و عدم شناخت بازار، عوامل مهمی بودند که ما در ابتدای کار نادیده می‌گرفتیم.

امروز بعد از شکست‌ها و کسب تجربه با یک تیم هفت نفره در بازار داخلی و بین‌المللی مشغول فعالیت هستیم و چندین بازی را به بازار گیم عرضه کرده‌ایم.

آرمین هاشم‌زاده، مدیر شرکت بازی‌سازی “رایموند” که در شهر تبریز مشغول فعالیت است به سختی کار بازی‎سازی در شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین مشکل کار در شهرهایی غیر از پایتخت، نبود فرهنگ “کار گروهی” است. حضور نیروهایی که به بهانه‌های مختلف میان راه پروژه را رها می‌کنند. اکثر نیروها کارآموز هستند و آموزش تخصصی در این حوزه را کسب نکرده‌اند. متاسفانه در خارج از تهران در حوزه آموزش بازی‌سازی ضعف  بسیار زیادی وجود دارد.

وی افزود: تعدا کمی هم که مهارت کافی دارند، به دلیل اینکه آینده‌ای در این حوزه برای خود در شهرهای کوچک متصور نیستند به پایتخت مهاجرت می‌کنند و ریشه اکوسیستم بازی در سایر شهرها خشک می‌شود. این مشکلات با حمایت بنیاد بازی و وزارت ارشاد قابل تقلیل است.

هاشم‌زاده در خصوص مخاطب‌شناسی در این حوزه گفت: از آنجایی که در کشور ایران تولید صنعتی نداریم و صرفا تولید بر اساس علاقمندی بازی‌ساز است، چندان نمی‌توانیم مخاطب بازی‌ها را شناسائی و تحلیل کنیم. وقتی بیش از ۵۰ درصد تولید بر اساس علاقمندی است و از ارگانی حمایت نمی‌شود، مخاطب‌شناسی برای بازی‌ساز معنی ندارد.

هاشم‌زاده در پایان این گفت‌و‌گو گفت: مسئولان نباید نگاه سطحی به حوزۀ بازی داشته باشند و صرفاً جنبه سرگرمی این حوزه را در نظر بگیرند. وقتی محصولی ده تا سی میلیون و حتی بالاتر کاربر در بازار دارد باید متوجه شد که تا چه اندازه می‌تواند به حوزه اقتصاد کمک کند. انتقال فرهنگ و پیام فرهنگی به خارج از مرزها به راحتی با صنعت بازی امکان‌پذیر است.

نشست دهم از سلسله نشست‌های (صنعت بازی در ایران) آرمین هاشم‌زاده مدیر استودیو رایموند هرپویان-۱۰-۰۵-۱۴۰۲
امکانات
برچسب ها
آرمین هاشم‌زادبازیبنیاد بازیرایموند مهرپویانصنعت بازیگیم
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
مطالب پربازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 984 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 983 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 971 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 961 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 957 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 952 بازدید
  • گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چ... - 941 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 935 بازدید
  • در نشست «سه دهه در آیینه جادو» مطرح شد؛ ... - 928 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 923 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme