» در بیست و دومین نشست مساله شهر مطرح شد؛ سیمای شهر چگونه بوجود می‌آید؟

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

در بیست و دومین نشست مساله شهر مطرح شد؛ سیمای شهر چگونه بوجود می‌آید؟

۱۴۰۲-۰۳-۱۰ ۱۴۰۲-۰۳-۱۰ بازدید : 1375

بیست‌و‌دومین نشست «مساله شهر»، دوشنبه هشتم خرداد‌ماه در سالن سلمان هراتی برگزار شد، این رویداد به بررسی نقش «مردم» در ایجاد «معماری شهر» اختصاص داشت.

به گزارش روابط‌عمومی حوزه هنری؛ در تازه‌ترین نشست مساله شهر «گفتگوی انتقادی مدیریت شهری و علوم انسانی در باب شهر» که با عنوان «مردم و معماری» برگزار شد، مهندس احمد طالبی‌نژاد، معمار و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و سیدفاضل سجادی، پژوهشگر حوزه شهر و معماری به عنوان دبیر نشست به گفتگو پرداختند.


چگونه، ذوق عامه و سلیقه مردم معماری را شکل می‌دهد؟
در ابتدای نشست سید فاضل سجادی با طرح این سوال که چگونه ذوق عامه و سلیقه مردم، معماری را شکل می‌دهد و چه نسبتی میان مردم، معماران و معماری باید قرار داد؟ گفت: نشست گذشته مساله شهر در رابطه با «قدرت و معماری» بود. اینکه اصحاب قدرت که قانون و قابلیت هر نوع ساختنی را دارند، چگونه جهت معماری را به سمت اعتلاء و یا به سمت ابتذال شکل می‌دهند. چگونه الگوهای معماری را برای عامه مردم و برای معماران شکل می‌دهند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که هم بخشی از قدرت از دورن مردم می‌جوشد و هم اینکه صاحبان قدرت بخشی از مردم هستند که قابلیت‌ها و امکانات بیشتری را در اختیار گرفتند.


وی افزود: اگر قدرت هم بخواهد اصلاح شود و تاثیرگذار باشد باید به «مردم» توجه کند. می‌توان گفت بخشی از توجه ما به «مردم» به این دلیل است که اصحاب قدرت، بخشی از «مردم» هستند.


سجادی عنوان کرد: اما موضوع دوم که در رابطه با «مردم و معماری» مطرح است، اینکه نوعی از سلیقه، ذائقه و فهم در عامه مردم شکل می‌گیرد. این سلیقه در سطح کلان جامعه و همچنین در دنیای امروز، چیزی را می‌سازد که در تعریف ما به آن «شهر»، «بنا» و یا «کالبد زیستی ما» می‌گویم.


این پژوهشگر معماری بیان کرد: مردم فراتر از قوانین و همچنین فراتر از نقص‌ها و الزامات شهرسازی آن چیزی را می‌سازند که دریافت می‌کنند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی در رسانه، تصویر، آموزش، معرفت و نگاه به زندگی و همچنین نگاه به هنر دریافت می‌کنند؟ مردم چقدر فهم هنری دارند و متناظر با فهمی که دارند آن را به معماری تبدیل می‌کنند؟ و ما باید چطور رابطه میان مردم و معماران را و همچنین نسبت مردم با معماری را هدایت کنیم و به آن جهت بدهیم و یا آن را بپذیریم.


مردم و اهمیت مردم در معماری
وی در ادامه گفت: موضوع دیگر: «مردم» و اهمیت «مردم در معماری» است. در الگوهای رفتاری استفاده از فضا مهم است. به بیان ساده‌تر مردم فضا را، چه فضای شهری و چه فضای خصوصی و بناها را تسخیر می‌کنند و به خدمت خود درمی آورند. مردم چگونه با فضا مواجه می‌شوند و چه بهره‌برداری‌ از فضا دارند؟ این بخش دومی است که باید به آن بپردازیم که چگونه باید مردم را در طراحی فضا دید؟


گفت وگوی‌های سه‌گانه

سجادی خاطر نشان کرد: موضوع سوم: گفت‌وگو میان «معمار و بهره‌بردار»، «معمار و کارفرما» و یا «معمار و مردم» است. نقش معمار به عنوان مشاور و اینکه کجای جریان تولید معماری برای مردم است، آیا معمار به عنوان یک دانای کل، آن چیزی را که بخواهد می‌تواند به مردم تحمیل کند؟ (که در مواقعی این اتفاق می‌افتد) یا اینکه معمار به عنوان همان مشاور و عقل منفصله مردم باید نوعی از فهم و نوعی از دانش را در مخاطب و کارفرما ایجاد کند که در گفت‌وگوی میان این دو بخش (مردم و معماری) متولد می‌شود.



نقش تعقل در ساخت و ساز
احمد طالبی‌نژاد در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی سجادی گفت: نکته اساسی این است، شروع همه این موارد از «تعقل»، «درست فکر کردن» و «اندیشه» به وجود می‌آید. به بیان ساده‌تر ما برای زندگی امروز نیاز داریم که درست فکر کنیم. به طور مثال وقتی که باران می‌آید باید بدانیم که چطور و چگونه ساختمانی را بسازیم که بارندگی به آن آسیب نزند. خب این موارد موضوعاتی عقلانی است که نیاز به فلسفه‌گویی ندارد و باید آن را در نظر گرفت. پس باید بدانیم و بتوانیم در مقابل یک پدیده فیزیکی خودمان را حفظ کنیم. در مجموع این موارد نیاز به درست فکرکردن دارد که بتوانیم بنا و یا شهر را بسازیم.


نقش تکنولوژی و اقتصاد در سیمای شهری
وی افزود: حال در ادامه این روند نیاز به «تکنولوژی» روز داریم و باید مطابق تکنولوژی روز یک بنا را بسازیم. برای زندگی امروز ما باید بتوانیم درست فکرکنیم. موضوع دیگر «اقتصاد» است. عامل مهم برای چگونه زیستن و چگونه ساختن ساختمان‌ها که حرف اول را می‌زند.


وی عنوان کرد: در کنار اقتصاد باید گفت مردم نسبت به محیط زندگی‌شان باید «آگاه» باشند. آگاهی مردم و اینکه خواسته‌های آن‌ها چیست؟ حق و حقوقشان در رابطه با محیط زندگی‌شان چیست؟ به طور مثال وقتی می‌گوییم «پارک» منظورمان از پارک چیست؟ وقتی می‌گوییم «میدان» منظورمان از میدان چیست. ما تعریف درست و آگاهی چندانی از میدان نداریم. به بیان ساده‌تر ما فلکه درست می‌کنیم که ماشین به دور آن می‌چرخد و به آن «میدان» می‌گوییم.


وی عنوان کرد: اگر به این موارد دقت کنیم، می‌بینیم که مردم نقش چندانی ندارند. مردم سرگردان و حیران هستند. یکی از راه‌حل‌هایی قابل ارائه، این است که به «نهادهای قدرت» بگوییم شما کارهای خودتان را بکنید و اجازه دهید مردم زندگی‌شان را بکنند. مسکن و شهرسازی را رها کنید. مردم می‌دانند که چطور شهرها را بسازند.


درونیات جامعه، مهمترین شاخصه در سیمای شهر
طالبی‌نژاد تشریح کرد: در خصوص شهرسازی، نقش «معمار» و «مردم» متقابل است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که آن‌چه در «شهر» اتفاق می‌افتد و آن چیزی که در «شهر» وجود دارد و یا «سیمای شهر» را می‌سازد به عقیده من «درونیات جامعه» است. به تعریف دقیق‌تر آن چیزی که در دورن جامعه وجود دارد وقتی بروز بیرونی پیدا می‌کند به «سیمای شهر» تبدیل می‌شود.


وی خاطر نشان کرد: در مورد روستا نیز می‌توان گفت به همین شکل است، آنچه که بروز بیرونی پیدا می‌کند «سیمای روستا» را شکل می‌دهد. در روستا نیز الگوها به تدریج تغییر می‌کند. به طور مثال وقتی مدرسه‌ای در روستایی ساخته می‌شود به تدریج آن مدرسه تبدیل به الگو می‌شود و چهره روستا نیز به مرور زمان بر اساس آن مدرسه تغییر می‌کند.


وی ادامه داد: وقتی که در سطح شهر و یا روستا «دولتی‌سازی» می‌کنیم، این ساخت‌وسازهایی که در قالب مدرسه، خانه بهداشت و… انجام می‌شود، به الگوسازی برای مردم تبدیل می‌شود و یا ساخت‌و‌سازهایی که در قالب ساختمان‌های اداری در سطح شهر صورت می‌گیرد، تبدیل به الگو برای مردم می‌شود. مردم این الگوها را می‌گیرند و بر اساس آن عمل می‌کنند. در حالیکه باید مردم را آزاد بگذاریم و در مواردی آن‌ها راکمک کنیم. به بیان ساده‌تر از آن‌ها بگیریم و دوباره به خود مردم برگردانیم. این روند می‌تواند ما را به یک جایی برساند.


گفت‌و‌گویی‌هایی از جنس «معمار» و «کارفرما»

طالبی نژاد افزود: گفت‌وگوهای بین «معمار» و «کارفرما» نیز موضوع مهمی است. این گفت‌وگوها نقش مهمی در «سیمای شهر» و رضایت طرفین دارد. به بیان ساده‌تر باید یک رابطه‌ای بین کارفرما و معمار وجود داشه باشد که بسیار مهم است.


در ادامه سجادی با توجه به سخنان طالبی نژادگفت: چرا مردم به این راحتی الگو می‌گیرند؟ چه اتفاقی می‌افتد که مردم میراث فرهنگی خود را که در قالب کالبد بنا و در قالب معماری بروز پیدا کرده است را به ناگهان کنار می‌گذارند؟
این پژوهشگر حوزه شهری خطاب به طالبی نژاد افزود: شما در جایی از سخنانتان گفتید آن چیزی که تبدیل به «شهر» می‌شود «درونیات» یک جامعه است. مردم آن چیزی که هستند را بروز می‌دهند. اگر امروز نماسازی فراتر از معماری شده است و یا بزک‌کردن ساختمان با یک چهره‌پردازی جدید به یک فاجعه معماری تبدیل شده است می‌توان گفت به این دلیل است که ما مردم این را خواسته ایم.


وی افزود: در اینجا نقش مردم مهم می‌شود. درونیات مردم را چطور باید اصلاح کرد و به آن سمت‌و‌سو داد. با این دورنیات چه باید کرد. موضوع «نقش مردم» و «درونیات‌شان» هم موضوع دیگری است که باید بدان پرداخته شود.
سجادی عنوان کرد: یک بخش از صحبت‌های ما موضوع «معمار» و «کار فرما» است. دوگانه آن چیزی که «حاکمیت» و «مدیریت شهری» ایجاد می‌کند. می‌توان گفت همان احکام از پیش صادر شده، الگوها و آن چیزی که «جریان‌های معماری» ما ایجاد می‌کند، این دوگانه مردم را از معماری بیرون می‌کند.


وی بیان کرد: بخش دوم از صحبت‌های ما این است که «مردم» خودشان به معماری ورود کنند. آیا این قابلیت، استعداد و صلاحیت در درونشان ایجاد شده است؟ آیا مردم موسیقی خوبی را می‌شنوند که بخشی از دورنشان شود و بعد وقتی آن را بروز می‌دهند به «معماری»، «کالبد» و «فضا» تبدیل شود.


وی از طالبی نژاد خواست درباره این دو بخش، یعنی آن چیزی که مردم را از معماری بیرون می‌اندازد و آن چیزی که به مردم صلاحیت و قابلیت این را می‌دهد که برای معماری تصمیم بگیرند، صحبت کند.


فرهنگ و رابطه آن با چهره شهر
طالبی در پاسخ به سخنان سجادی گفت: در رابطه با مردم، مهم‌ترین موضوع «فرهنگ» مردم است، اگر زیربناهای فرهنگی مردم درست شود و اگر به آن چیزی که خودشان هستند برگردند طبیعتا می‌توانند بر محیط زندگی خود تاثیر بگذارند.


وی افزود: یکی از اتفاقاتی که در دنیا و در کشورهای جهان سوم و مخصوصا در کشور ما رخ داده است، این است که ما نتوانستیم در دوران مدرن و پیدا شدن صنعت که همه چیز سرعت گرفته، خودمان را با این سرعت بالا تنظیم کنیم. به جای اینکه خودمان را با دوره مدرن تطبیق دهیم، مدام سعی کردیم الگو برداری کنیم. الگوهایی که از غرب گرفتیم، الگوهای عقب افتاده‌ای بودند.


وی عنوان کرد: با الگوهای وارد شده و تغییر آن‌ها، آسیب بزرگی به الگوهای خودمان و همچنین سیمای شهرمان وارد کرده‌ایم. در اینجا نقش «فکر» و «تعقل» برجسته می‌شود. اگر می‌خواهیم یک الگویی را استفاده کنیم باید همه آن الگو را پیاده‌سازی کنیم، اینکه تنها از یک بخش ظاهری و یا نما، الگوبرداری می‌کنیم، تبدیل به شهری با سیمای نامناسب می‌شود. ما اگر از الگوهایی خودمان که بسیارغنی هستند استفاده کنیم، می‌توانیم در زمینه «معماری» و «الگوهای مناسب شهر» و «نما» بسیار موفق باشیم.


طالبی تاکید کرد: امروز آموزش معماری در دانشگاه‌ها، درست و اصولی نیست. به تعریف دقیق‌تر معماری ما باید بر اساس اصول پایه ایی باید باشد.


فاضل سجادی نیز در ادامه گفت: آن چیزی که ما می‌گوییم این است که این تعامل «دو طرفه» است. یعنی مساله فقط این نیست که مردم نقشی ندارند، باید گفت مردم باید بخواهند خواسته‌هایشان را پس بگیرند. مردم باید درست فکر کنند و بدانند که از محیط زندگی‌شان چه می‌خواهند؟ نسبت به مسکن خود و هرآن چیزی که بودنشان را می‌سازد، حساس باشند. به تعریف دیگر مردم باید به این موضوع که که محیط بخش عمده‌ای از شخصیت‌شان را شکل می‌دهد توجه کنند. به طور مثال مردم شهر ساحلی نوعی از بودن را دارند که مردمان کویر آن را ندارند.


تغییر الگوهای ساخت و ساز در روستا
این پژوهشگر حوزه شهری عنوان کرد: در مساله «روستا» یک واژه و یک مفهومی به اسم «شهری‌شدن» داریم. به بیان ساده‌تر ماجرا این نیست که ما در شهر زندگی می‌کنیم و یا عده‌ای در روستا زندگی می‌کنند. شهری‌شدن نه فقط مساله ایران بلکه مساله دنیا است. «شهری شدن» درواقع نوعی از هنر و نوعی از سکونت و همچنین نوعی از مراودات را ایجاد می‌کند که انسان‌ها فکر می‌کنند که شبیه «شهر» می‌شوند.


وی ادامه داد: مساله مردم در «روستا» نیز به همین شکل است و به نظر می‌آید به نسبت چندین سال قبل به شدت مردم را از دست داده‌ایم که منجر به حاشیه‌نشینی در شهرها شد.


سجادی افزود: موضوع بعدی که به آن اشاره شد «مردم» بود. یک جریانی از بودن و ارتباطات میان مردم و اقتصاد فراهم بود که ناگهان در دوره پهلوی اول از بین رفت. در دوره پهلوی دوم وقتی اصلاحات ارضی مطرح می‌شود و مردمی که در یک نظام زیستی روستایی عادت کرده بودند، ناگهان شرایط‌شان منفجر می‌شود و آن‌ها به شهر رانده می‌شوند. مساله جنگ و موضوع بعد از انقلاب مخصوصا در دهه اخیر شکاف شدید فقیر و غنی را به وجود می‌ آورد. این سه‌گانه باعث می‌شود که ما چیزی به اسم جمعیت همسان به معنای اهالی یک محله، و چیزی بر اساس یک مشابهت صنفی، مشابهت عشیره‌ای نداشته باشیم و دیگر امکان بازگشت به محله را نداریم که از مشارکت مردم استفاده کنیم.

انتهای پیام/

بیست‌ودومین نشست مسأله شهر(مردم ومعماری) ۰۸-۰۳-۱۴۰۲
بیست‌ودومین نشست مسأله شهر(مردم ومعماری) ۰۸-۰۳-۱۴۰۲
امکانات
برچسب ها
شهرشهرسازیمساله شهرمعماری
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
مطالب پربازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 984 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 983 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 971 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 961 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 957 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 952 بازدید
  • گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چ... - 941 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 935 بازدید
  • در نشست «سه دهه در آیینه جادو» مطرح شد؛ ... - 928 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 923 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme