» در چهل و سومین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» صورت گرفت: لوپتو زیر ذره‌بین کارشناسان

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

در چهل و سومین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» صورت گرفت: لوپتو زیر ذره‌بین کارشناسان

۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۴۰۱-۰۹-۰۸ بازدید : 1528

چهل و سومین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» به صورت حضوری و برخط با موضوع “تصویرسازی و اسبابِ بازی” و با نگاهی به انیمیشن “لوپتو” برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ این عصرنشینی روز گذشته با حضور پرستو علی‌عسگرنجاد؛ نویسنده و کارشناس حوزه کودک و نوجوان، مجید بزرگ‌زاده؛ کارشناس هنر و رسانه، سیدحسین موسوی‌نیا، نویسنده و مدرس داستان و محمدرضا وحیدزاده، پژوهشگر هنر و دبیر نشست میزبان علاقه‌مندان خود بود.

* لوپتو قابیلت ورود به دیگر کالاهای فرهنگی را دارد

سیدحسین موسوی‌نیا در این نشست به عنوان نخستین ارائه کننده با بیان اینکه انیمیشن لوپتو بعد از سال‌ها تلاش و دورخیز هنرمندان این رشته اتفاق خوبی را رقم زد، گفت: همین که این اثر حس خوبی به من داد نشان از حرکت درست آن است و همچنین نشان داد که طیف وسیعی را با خود همراه کرد.

وی با اشاره به نیاز تولد قهرمان در چنین آثاری گفت: لوپتو قابیلت ورود به دیگر کالاهای فرهنگی را دارد چرا که قهرمان و شخصیت‌های جذابی دارد که در ذهن ماندگار می‌شود، همچنین طنز سالمی که در کنار پرداخت مباحث ماورایی به این امر کمک می‌کند.

موسوی‌نیا افزود: انیمیشن یکی از ابزارهای مهم فرهنگی و پیشرفت یک ملت است چرا که آینده را می‌توان با این برنامه‌ریزی‌های فرهنگی تحت تاثیر قرار داد.

این نویسنده و مدرس داستان ادامه داد: عکس پا به پای تصویر اهمیت دارد. هرجا عکس اهمیت پیدا می‌کند شخصیت‌های هر اثر هم اهمیت پیدا می‌کنند پس باید برای ساخت یک اثر خوب آن هم انیمیشن از نویسنده‌های توانمند این حوزه استفاده کرد و در طول ساخت اثر از حضورش به نفع کیفیت کار بهره برد.

وی با اشاره به نقش کمالی و علی از شخصیت‌های انیمیشن لوپتو گفت: نظام ارزشی کودک در بخش‌های ابتدایی این اثر رعایت نشده است. چرا که به نظر می‌رسد یک داستان بزرگسال در لباس کودک به ما ارائه می‌شود.

موسوی‌نیا در ادامه گفت: همه مطالبی که در نقد لوپتو گفتم از کیفیت و مزایای این اثر کم نمی‌کند هدف از نقد این بود که اثر خوب “لوپتو” می‌توانست با رعایت این نکات اثری فوق‌العاده شود.

* فیلمنامه بسیار خوب اما مناسب انیمیشن نیست

مجید بزرگ‌زاده، کارشناس هنر و رسانه نیز با حضور در این نشست با طرح این مسئله که چه استانداردی برای انیمیشن‌های ما در نظر گرفته می‌شود تا بر اساس آن بتوانیم روز به روز به سوی کمال پیش‌روی کنیم، گفت: “لوپتو” و همچنین اثری مثل “پسر دلفینی” دست مریزاد دارد چرا که بسیار برایش زحمت کشیده شده است. این زحمت را از تیتراژ ۱۵۰ نفره اثر می‌توانید کاملا حس کنید.

بزرگ‌زاده افزود: سواد بصری کار، خوب است اما اگر کیفیت رنگ به خوبی پسر دلفینی یا فیلشاه نیست بخاطر کمبود زمان و عدم توان هزینه مالی برای آن است. صنعتی‌های دانش‌بنیان در این کار می‌توانند ما را یاری کنند که باید مورد توجه و بکار گرفته شود تا هزینه‌ها و زمان سپری شده تولید را کاهش دهد.

وی ادامه داد: صحنه‌های اکشن این انیمیشن بسیار خوب است و سطح بالایی دارد. همچنین در موسیقی کیفیت خوبی دارد و مخاطب کودک را کاملا با خود همراه می‌کند. اما به لحاظ داستان اصلا برای کودک مناسب نیست چرا که این داستان را بصورت فیلم هم می‌توانیم بسازیم و هر فیلمنامه‌ای را که بشود بصورت فیلم سینمایی ساخت برای خروجی انیمیشن آن اشتباه است.

بزرگ‌زاده با انتقاد از عدم بهره‌برداری سازنده از سوژه اصلی داستان اثر گفت: اسباب بازی به عنوان یکی از سوژه‌های اصلی اثر نتوانسته به خوبی جایگاه خود را پیدا کند، پس مسیر انیمیشن برای کودک مسیر درستی را طی نمی‌کند.

وی در پایان گفت: باید تاکید کنم که فیلمنامه بسیار خوب است اما مناسب ساخت انیمیشن نیست.

* معماری لوپتو شگفت‌انگیز است

پرستو علی‌عسگرنجاد منتقد، مترجم و عضو هیئت تحریریۀ سایت مؤسسه شهرستان ادب هم در این نشست گفت: قطعا نویسنده‌های قهاری در ساخت انیمیشن لوپتو حضور داشته‌اند که اثری شسته و رفته ارائه می‌کند و بیننده را با حال خوب روبرو می‌کند.

عسگرنجاد افزود: لوپتو اثری است که منطق فکری دارد و تنها به کودکان اختصاص ندارد بلکه سنین بزرگتر هم می‌تواند از تماشای آن لذت ببرد و متناسب با نیازهای ذهنی آنها عمل کند.

وی ادامه داد: معماری لوپتو من را شگفت‌زده کرد چرا که سنت‌های معماری را برای اولین بار در انیمیشن ایران به نمایش گذاشت. اما انتظار می‌رفت با لهجه کرمانی دوبله شود.

عسگرنجاد در ادامه گفت: لوپتو می‌گوید که کودک نمی‌تواند حتما قهرمان باشد اما می‌تواند رفتار قهرمانانه‌ای داشته باشد. اما ما اجازه نداریم به نویسنده بگوییم چرا چنین موضوعی را روایت می‌کند فقط می‌توانیم روی شیوه روایت آن نظر بدهیم.

وی افزود: لوپتو در شخصیت‌پردازی‌های خود بخصوص در بازی درمانی ورود کرده است اما متناسب عمل نکرده است.

*لوپتو گره‌افکنی خوبی دارد

این داستان نویس ادامه داد: لوپتو ورود خوبی به انیمیشن ندارد اما باید گفت که گره‌افکنی خوبی دارد. با این حال برخی گره‌افکنی‌ها مناسب کودکان نیست مثل عشق در یک نگاه و قصه‌های قدیمی ریخته شدن جزوه‌ها و عشق ناشی از این اتفاق یا اینکه می‌گوید اگر هیچی ندارم حداقل این دوچرخه را دارم.

وی افزود: لوپتو سطح محتوایی خوبی دارد و در مقابل آثار انیمشینی کمپانی‌های آمریکایی خط قرمزها را رعایت کرده است. لوپتو مداوما به امید، تلاش، تولید ملی و امثال آن می‌پردازد.

عسگرنجاد در پایان گفت: لوپتو در مورد بیماران روانی نگاهی کاملا درست و انسانی دارد و موجب آشتی همه کودکان با هم و بیماران روانی از جمله اوتیسم می‌شود.

نشست (تصویرسازی و اسبابِ بازی؛ با نگاهی به انیمیشن لوپتو)محفل چهل و سوم دیدار-۰۸-۰۹-۱۴۰۱
امکانات
برچسب ها
اسباب بازیانیمشینتصویرسازیلوپتو
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
مطالب پربازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 984 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 983 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 971 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 961 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 957 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 952 بازدید
  • گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چ... - 941 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 935 بازدید
  • در نشست «سه دهه در آیینه جادو» مطرح شد؛ ... - 928 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 923 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme