» کتاب هستی‌شناسی پایداری نتیجه پایداری شهیدان، امام و گفتمان انقلاب است

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

کتاب هستی‌شناسی پایداری نتیجه پایداری شهیدان، امام و گفتمان انقلاب است

۱۴۰۰-۱۰-۱۹ ۱۴۰۰-۱۰-۱۹ بازدید : 2600

مراسم رونمایی از کتاب هستی‌شناسی پایداری در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب «هستی‌شناسی پایداری» چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور مسعود آتشگران نویسنده، سجاد صفار هرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و وحید شالچی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری برگزار شد.

مسعود آتشگران نویسنده کتاب در این مراسم گفت: کتاب هستی‌شناسی پایداری نتیجه پایداری شهیدان و امام و گفتمان انقلاب است. همه بحث‌های ما از پایداری شروع می‌شود. من در سال ۱۳۹۲ در حوزه هنری قزوین با عزیزی هم‌ اطاقی بودم. او که ۷،۸سال در فرانسه زندگی کرده بود و موضوع پایان‌نامه دکترایش به بوم ایران ارتباط داشت به من گفت واحد شما که واحد پایداری حوزه هنری است از نظر من ویژگی خاصی دارد. مفروضات علم‌ مدرن در آن نفوذ پیدا نکرده است. من با شنیدن حرف او به این فکر افتادم که اگر قرار است که در حوزه علوم انسانی از چنبره علم استعماری خارج شویم باید مسیر پایداری را طی کنیم.

او افزود: پایداری نتیجه زیست آزمون ایرانیان است. وقتی اهل هنر دست به قلم می‌برند، از تکنیک‌های خودشان استفاده می‌کنند. ما نیز در حوزه پایداری این کار را کردیم و وقتی متن‌های پایداری از سینه پیش‌کسوتان دوران دفاع مقدس خارج می‌شدند، متوجه می‌شدیم که این متن‌ها با علم مدرن زاویه دارند، یعنی آنچه که ما در دانشگاه‌ها به عنوان علوم خارجی می‌شناسیم، یک نوع علم زدگی است. علمی استعماری که برای کشورهای زیر دست طراحی شده بودند. مفروضات علم مدرن جلوی جولان اندیشه را می‌گیرند.

نویسنده هستی‌شناسی پایداری بیان کرد: آنچه که ما بیشتر به عنوان پایداری در ایران می‌شناسیم مقاومت است و درباره این موضوع در ۲ عرصه تاریخ و ادبیات نوشته‌اند ولی این نوشته‌ها ما را در سطح نگه‌داشته‌اند و به معنای واقعی پایداری نرسانده‌اند. ما با استفاده از نظریه‌های مختلف اسلامی و غربی روند شناخت رایج مردم از مفهوم پایداری را در تعلیق قرار داده و متوقف کردیم. سپس واژه پایداری را به یک فضای معنایی تازه بردیم و توانستیم آن را از زوایای دیگری بررسی کنیم. یکی از نظریاتی که ما از آن بهره بردیم مباحث هستی‌شناسانه بوده است. در این مباحث حوزه‌های شناختی کنار گذاشته می‌شوند و با توجه به علم حضوری و استفاده از روش فهم در میان هستی‌ها قرار می‌گیرد. ما بر مبنای این مبحث به بستر ایران توجه کردیم و پرسیدیم گفتمان انقلاب و پایداری انقلاب چرا مطرح شده است؟ امام خمینی(ره)به داشته‌هایی توجه کردند که این داشته‌ها و هویت ایرانی افق بلندی از هستی‌داری را برای ایرانی معنا می‌کند در حالی که جامعه ایران در وضعیت تنزل یافتگی قرار گرفته است.

آتشگران ادامه داد: ما در نتیجه بررسی‌ها به جایی رسیدیم که احساس کردیم که از وضعیت انسداد خارج می‌شویم و زبان به بیان می‌آید. در واقع ما سعی کردیم به درون پدیده پایداری نفوذ کنیم و از درون به آن بپردازیم تا متوجه شویم آن به دنبال چیست؟ در این روند یافتیم پایداری به معنای مقاومت و استقامت است. مقاومت چیزی است که ما در بیرون می‌بینیم و برآمده از استقامت است. ما یک هستی در کنار هستی کل که جهان هست به حساب می‌آییم و می‌توانیم با تکاپوهای سازنده در سطوح کیفی و کمی هستیمان را افزایش بدهیم. پس باید حرکت کنیم.

او گفت: امام خمینی(ره) در بحث استقامت ۳ نظریه دین، انسان و علم را مطرح کردند و هیچ کدام از آنها را رها نکردند. ما براساس مبحث جامعه‌شناسی معرفت به نظریات ۳ گانه مذکور توجه کردیم.

این نویسنده افزود: امام خمینی(ره) با شروع انقلاب اسلامی مردم را به خودپالایی (تزکیه نفس)، خودباوری، خودکفایی دعوت می‌کردند. ما با تکیه بر این موارد می‌توانیم پشت استقامتمان بایستیم.

آتشگران بیان کرد: براساس آنچه که در کتاب هستی‌شناسی پایداری آمده است، پایداری هستی‌ساز، زاینده، هستی پوینده، آستانه گشوده، ناپوشیده‌ای در زندگی، افق هستی ‌داری بشر در زندگی، آشکارکننده سرشار هستی‌ آدمی، نحوه رویارویی ما با هستیمان، سرچشمه‌ دانش انسانی و تمام انسانی، بیان روند تحولی در کیفیت و کمیت هستی ما، فرآیند به حرکت در آمدن به سمت اعتلا و کوششی امکان‌ساز است.

او گفت: حوزه هنری با یک بال پرواز می‌کند و بال دوم آن نظریه‌پردازی است. ما در این زمینه کم کار کرده‌ایم. امروزه ادبیات و تاریخ به تنهایی مشکل ما را حل نمی‌کند پس ما باید به دانش‌های روز مراجعه کنیم و به رویکرد بینارشته‌ای و فرارشته‌ای برگردیم.

وحید شالچی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از مراسم رونمایی از کتاب هستی‌شناسی پایداری گفت: شهید سلیمانی مظلومانه شهید شد و این مظلومیت ادامه دارد. من کتاب آتشگران را خواندم و دوست داشتم زمانی بود که بار دوم آن را مطالعه کنم. نوشتن این کتاب بسیار سخت است.

او افزود: من با خواندن کتاب هستی‌شناسی پایداری متوجه شدم که نویسنده این کتاب دغدغه رسیدن ما به دانش بومی را داشته است اما به بخشی از تشنگی من به عنوان یک مخاطب ساده پاسخ نداده است. ۹۰ درصد کتاب او تمهیدات نظری است و من آرزو داشتم خیلی به این تمهیدات پرداخته نمی‌شد.

این عضو هیئت علمی بیان کرد: پایداری رخ داده در ۸ سال دفاع مقدس در یک بستر تاریخی رخ داد و من ترجیح می‌دادم نویسنده کتاب هستی‌شناسی پایداری تعمق بیشتری روی این موضوع می‌‌کرد.

سجاد صفار هرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در بخش دیگری از این مراسم گفت: یکی از معماهای فکری که ما در منظومه اندیشه، فکر و علوم انسانی مدرن با آن مواجهیم این است که ما در این فضا دو گرایش متعارض هم زمان و توأمان می‌بینیم. ما می‌گوییم عصر مدرن، عصر انسان است اما از طرف دیگر با فرآیند انسان زدایی مواجه می‌شویم. انسان با این نگاه ادغام در متن طبیعت می‌شود و قابل پیشبینی و قابل کنترل به حساب می‌آید.

او بیان کرد: مسئله انسان مسئله حساس و چالش‌برانگیزی است و آتشگران این مسئله را به درستی نقطه کانونی کتابش قرار داده است.

مراسم رونمایی از کتب هستی شناسی پایداری-۱۵-۱۰-۱۴۰۰
امکانات
برچسب ها
انقلابدانش بومیرونمایی کتابسجاد صفار هرندیمسعود آتشگرانهستی شناسیهستی شناسی پایداریوحید شالچیپایداریپژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامیکتاب
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
مطالب پربازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 984 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 983 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 971 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 961 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 957 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 952 بازدید
  • گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چ... - 941 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 935 بازدید
  • در نشست «سه دهه در آیینه جادو» مطرح شد؛ ... - 928 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 923 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme