» فصل دوم درس‌گفتار « تاریخ هنر معاصر ایران»، برگزار می‌شود

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

فصل دوم درس‌گفتار « تاریخ هنر معاصر ایران»، برگزار می‌شود

۱۴۰۲-۰۲-۰۴ ۱۴۰۲-۰۲-۰۴ بازدید : 833

پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی درس‌گفتار «تاریخ هنر معاصر ایران» را به صورت مجازی و حضوری از نهم اردیبهشت‌ماه، به مدت هشت جلسه برگزار می‌کند.

درس‌گفتار « تاریخ هنر معاصر ایران، تاریخ تحلیلی هنرهای ترسیمی (تجسمی) ایران» با تدریس دکتر محمدعلی روزبهانی برگزار می‌شود.  این رویداد آموزشی به شناخت دورها، سبک‌ها و آثار هنرمندان نقاشی و گرافیک ایران در عصر پهلوی می‌پردازد. این دوره هم‌زمان به صورت برخط (اسکای روم) و حضوری در محل پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی از نهم اردیبهشت‌ماه به مدت هشت جلسه (شنبه‌ها) از ساعت ۱۵ الی ۱۷ اجرا می‌شود.

 در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟

در ادامه فصل اول درس‌گفتار تاریخ هنر معاصر ایران و گذر از دوره قاجار، در این فصل از دوره پهلوی سخن خواهیم گفت. دوره­ای که آرام آرام آشنایی نظری و تاریخی ایرانیان با نقاشی اروپایی شکل گرفته است و تمایز هنر ایرانی از هنر معاصر اروپایی آشکار شده است. پدیدارهای مدرن به سرعت جامعه­ ایرانی را در می­نوردد، دولت به تکاپو می­افتد که هنر را تدبیری کند، هنرمندان در عین روزآمدی دغدغه­مندند که آثارشان در مخاطبان ایرانی جایی باز کند. عصری مهم از تاریخ هنر ایران که چنین روایتمند خواهد شد:

– پهلوی اول : هنر در بحران زمان‌مندی و تعین تاریخ عرفی برای سوژه ایرانی

– پهلوی دوم (۱):  هنر در بحران زبان‌مندی و راه دشوار رسانگی

– پهلوی دوم (۲): مکاتب (ایسم‌های) مدرن و ظهور هنر به مثابه گفتمان (قدرت) – تولد ایدئولوژی‌ها، نهادها و سازمان‌هایی برای «اداره» و «راهبری» هنر

– عبور از بحران زمان‌مندی و زبان‌مندی: تولد «هنر معاصر ایران»

چرا باید تاریخ هنرمعاصر ایران رابدانیم؟

هنر هر دوره، بازتاب ناخودآگاه جمعی مردم آن دوره است.  با شناخت هنر معاصر ایران می‌توان به تماشای هر آن چیزی رفت که در خیال جمعی ایرانیان حضور داشته و نسبت‌مان با جهان پیرامون را به خوبی نشان می‌دهد.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

۱- اهالی هنر (دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هنر، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر. به خصوص نقاشی و گرافیک) هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر، در این دوره با سبک‌های مختلف هنری،آثار نقاشی و گرافیک دوره پهلوی اول و دوم و چگونگی تحلیل این آثار در یک منظر کلی آشنا می‌شوند.

تاریخ هنر این امکان را به هنرمندان می‌دهد تا تاثیر «جامعه» و «هنرمند» به روی یکدیگر را مشاهده کنند و از این تاثیر آگاه شوند.

آشنایی با آثار هنری  در طول تاریخ به هنرمندان کمک می‌کند تا با الهام یا اقتباس از آن ها، آثاری با پایه‌های محکم‌تر و اصیل خلق کنند.

۲- اهالی علوم انسانی (دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان علوم انسانی به خصوص علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی، تاریخ و پژوهش هنر)

این دوره برای اهالی علوم انسانی  تغییر و تطور جهان ایرانی ها را از دل نقاشی ها و آثار گرافیکی معاصر ایران روایت خواهد کرد.

به وسیله مشاهده و تحلیل آثار هنری تاریخ معاصر ایران می‌توان به ناخودآگاه جمعی ایرانیان و شناخت هویت ایرانی پی برد.

مدرس این دوره کیست؟

محمدعلی روزبهانی، دانش‌آموخته  فلسفه هنر و فلسفه علم و تکنولوژی است. «تاریخ گرافیک»، «تاریخ هنر»، «فلسفه هنر»، «حکمت هنر اسلامی»، «فرهنگ و فناوری»، «هنر معاصر اسلامی»، «جامعه‌شناسی هنر»، «اسطوره‌شناسی» و «تاریخ فلسفه» از جمله درس‌هایی است که او تاکنون در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه سوره به تدریس آن‌ها پرداخته است. روزبهانی پیش از این، فصل اول این درس‌گفتار که به دوره صفویه تا قاجار می‌پردازد را، در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار کرده است.

محمدعلی روزبهانی هم اکنون  عضو هیئت علمی گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است و به پژوهش در تاریخ تحلیلی نقاشی و گرافیک ایران معاصر می‌پردازد.

شیوه اجرایی کلاس چگونه است؟

در این دوره قرار است که در هشت جلسه به صورت حضوری و مجازی آثار هنری دوره‌های معاصر ایران را تماشا کنیم و با مشاهده آثار، به تحلیل سبک‌ها و این دوره‌های تاریخی بپردازیم.

جهت ثبت‌نام و کسب اطاعات بیشتر در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ پیام بدهید.

آدرس: تهران-تقاطع خیابان سمیه و حافظ- حوزه هنری-جنب مسجد آیت الله خامنه‌ای-پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

امکانات
برچسب ها
تاریخ هنر-هنرهای ترسیمی-هنر دوران پهلوی-هنرهای تجسمی-درس گفتار-هنر معاصر ایران
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
مطالب پربازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 984 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 983 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 971 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 961 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 957 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 952 بازدید
  • گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چ... - 941 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 935 بازدید
  • در نشست «سه دهه در آیینه جادو» مطرح شد؛ ... - 928 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 923 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme