علیاصغر فهیمیفر؛ چهره سال بخش پژوهش در هفتۀ هنر انقلاب
هفته هنر انقلاب، هنر متعهد به حقیقت، ۲۵فروردین ماه با حضور چهرههای سرشناس هنر، مدیران حوزه هنری و فرهنگ و هنر کشور همراه با ضیافت افطاری ماه مبارک رمضان در حوزه هنری برگزار شد.
هفته هنر انقلاب، هنر متعهد به حقیقت، ۲۵فروردین ماه با حضور چهرههای سرشناس هنر، مدیران حوزه هنری و فرهنگ و هنر کشور همراه با ضیافت افطاری ماه مبارک رمضان در حوزه هنری برگزار شد.
نشست شب تئاتر، موسیقی، عکس، معماری، پژوهش و ترجمه هفته هنر انقلاب، هنر متعهد به حقیقت، ۲۵ فروردین ماه با حضور چهرههای سرشناس هنر، مدیران حوزه هنری و فرهنگ و هنر کشور همراه با ضیافت افطاری ماه مبارک رمضان در حوزه هنری برگزار شد.
سجاد صفارهرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری در بخش معرفی چهره سال در حوزۀ پژوهش، ابتدا با اشاره به درگذشت دکتر عماد افروغ، جامعهشناس و پژوهشگر، گفت: وی به عنوان فعال فرهنگی انقلابی شب گذشته از جمع ما پر کشید و همه جامعه پژوهشی و فرهنگی را متاثر کرد.
وی در ادامه افزود: سال گذشته سال پر کاری از ابعاد گوناگون برای پژوهشکده بوده و آثار قابل توجهی از سوی هنرمندان و پژوهشگران تولید شده است، اما پس از بررسیها و مشورتهای انجام شده برای انتخاب چهره سال در بخش پژوهش به دکتر علیاصغر فهیمیفر رسیدیم.
در ادامه تقدیر از دکتر علیاصغر فهیمیفر به عنوان هنرمند سال ۱۴۰۱ انقلاب اسلامی در بخش پژوهش با حضور دکتر ساعی رئیس دانشگاه سوره انجام شد.
دکتر علیاصغر فهیمیفر متولد سال ۱۳۴۱، دارای لیسانس هنرهای تجسمی از دانشکدۀ هنرهای زیبا دانشگاه تهران، فوق لیسانس پژوهش هنر از دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دکتری تاریخ هنر و فلسفۀ هنر از دانشگاه مرکزی انگلستان University of Central England است. او عضو هیئت علمی دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس با رتبۀ دانشیار است. فهیمیفر پیش از این مسئولیتهایی چون معاونت پژوهشی و آموزشی دانشکدۀ هنر و معماری صدا و سیما، معاونت گروه هنرهای تجسمی دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مدیریت گروه نقاشی دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس را نیز بر عهده داشته است.
او که سالهاست به تدریس رسانه، هنر، فلسفه و زیباییشناسی در دانشگاهها و مراکز علمی کشور اشتغال دارد، در سال ۱۳۸۷ استاد نمونۀ دانشکدۀ صدا و سیما و در سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ پژوهشگر نمونۀ این دانشکده انتخاب شده است. از دیگر سوابق و فعالیتهای اجرایی و علمی وی میتوان به این موارد اشاره کرد: عضو کمیتۀ علمی ایران در کنفرانس بینالمللی هنر و معماری ایران و هند ۱۳۹۱سردبیر نشریۀ علمی پژوهشی -پژوهش و سنجشمشاور عالی ریاست دانشکدۀ صداو سیمامشاور ریاست مرکز سیما فیلمعضو شورای مشترک دانشکدۀ تربیت مدرس و پژوهشکدۀ هنر و رسانهعضو شورای عالی فیلمنامۀ سیما فیلممدیر کل معاونت فرهنگی سیمافیلم و سرپرستی تهیۀ متون سریالهای امام حسن (ع)، ولایت عشق، ملاصدرا، چلچراغ و دهها متن از سریالهای الفطراح رشتۀ نقاشی دیواری (کارشناسی ارشد) دانشگاه تربیت مدرسو…از او تا کنون آثار و تألیفات بسیاری منتشر شده است که از آن میان میتوان به کتاب «انگیزشهای اجتماعی و فلسفی در پیدایش مکاتب هنری (از کلاسیسیسم تا مدرنیسم)» ۱۳۷۴، «عشق شرقی: آشنایی با هنر دینی در تاریخ باستان» ۱۳۷۶، «دیالکتیک صورت و معنا در هنر، سینما و تلویزیون» ۱۳۸۷، «فلسفۀ هنر» ۱۳۹۰ و «استمرار و انقطاع در هنر ایرانی» اشاره کرد. فهیمیفر همچنین آثاری در زمینۀ فیلمنامه و داستان هم منتشر کرده است. همچنین او نویسندۀ دهها مقالۀ علمی در نشریات و کنفرانسهای علمی مختلف بوده است.
آنچه اما نام علیاصغر فهیمیفر را در سال گذشته برای هنر انقلاب برجسته میسازد، مساعی و خدمات ارزندۀ او در زمینۀ پژوهشهای مرتبط با هنر انقلاب اسلامی است؛ چنانکه به همت او که پیش از این دبیری علمی کنفرانسی با موضوع هنر انقلاب اسلامی را در دانشگاه سوره بر عهده داشته، مجموعهمقالهای با عنوان «جستاری در هنر انقلاب اسلامی» در انتشارات دانشگاه سوره به چاپ رسیده است که شامل ۱۰ مقاله با موضوع «مکتب هنری انقلاب اسلامی» است. این مجموعه در صدد پاسخ به این سؤال مهم است که آیا میشود گفت انقلاب اسلامی توانسته مؤلفههای زیباییشناختی هنر ایران را در دورۀ سنتی در فرمها و صورتهای نو گسترش دهد؟ علاوه بر این از او در همین سال کتاب دیگری با عنوان «چالشهای مکتب هنری انقلاب» در انتشارات مهر نوروز به بازار آمده است که به دنبال پاسخ به این سوال محوری است که آیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به تولید آثار بسیار زیاد هنری، توانستهایم به یک مکتب مستقل هنری و زیباییشناختی دست یابیم؟ و اگرنه، موانع نیل به این مکتب چیست؟
در کنار این دو اثر از فهیمیفر در سال ۱۴۰۱ اثر دیگری هم در انتشارات سروش منتشر شده است که «بیان تصویری دین در رسانه» نام دارد. در مقالات این اثر تلاشی نظری با رویکرد زیباییشناسانه در حوزۀ تلویزیون صورت گرفته است تا مقدمهای بر نسبت رسانهای مانند تلویزیون و فرهنگ دینی باشد. بررسی ماهیت تلویزیون و مطالعۀ تلویزیون از دیدگاه معرفتشناسی، ماهیت تلویزیون به عنوان رسانهای مدرن و امکانات و محدودیتهای زیباییشناختی رسانۀ تلویزیون در ارائۀ فرهنگ مهدوی و شخصیتهای قدسی و طرح شخصیت حضرت مهدی(عج) در فیلمنامههای با الگوی ارسطویی و چالشهای فرارو، از جمله موضوعات مقالات کتاب حاضر است.
پایان پیام/
ثبت دیدگاه