سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: سیدحسن نصرالله توانست در تاریخ سیاسی لبنان به چهره برجسته ملیِ لبنان تبدیل شود | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: سیدحسن نصرالله توانست در تاریخ سیاسی لبنان به چهره برجسته ملیِ لبنان تبدیل شود

۱۴۰۳-۰۸-۱۷ ۱۴۰۳-۰۸-۱۷ بازدید : 636

نسل رهبران دوم چه در ایران چه در لبنان بودند که طرح جمع بین هویت ملی و هویت دینی را رقم زدند.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی شامگاه دوشنبه چهاردهم آبان‌ماه، نشست «عصر نصرالله» با حضور اصحاب اندیشه و علوم انسانی به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، در سالن سوره حوزه هنری، برگزار شد.

در ادامه این نشست حسین شهرستانی، معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به موضوع نشست گفت: من می‌خواهم راجع به حزب‌الله، نصرالله و امرِ ملی صحبت کنم. همانطور که دکتر یامین‌پور به درستی اشاره کردند، سیدحسن نصرالله توانست در تاریخ سیاسی لبنان به چهره برجسته ملیِ لبنان تبدیل شود. این یک دستاوردی است که در یک تاریخ سیاسی و کوشش سیاسی بلندمدت به دشواری به دست آمده و در برابر تزاحمات و تناقضات بنیادینی محقق شده است.

او در ادامه با مطرح کردن این پرسش که چگونه سیدحسن نصرالله در برابر این تناقضات توانست امرِ ملی را با امرِ امتی و امرِ دینی جمع کند، گفت: جنبش‌های اسلامی در ۱۰۰ سال اخیر از اساس یک پایه جهان‌وطن داشته‌اند. جنبش‌های اسلام‌گرا نسبت به مرزهایی که بعد از فروپاشی عثمانی در منطقه شکل گرفت، بدبین بودند. این جنبش‌ها در راستای نقدی که به مدرنیته در کلیتِ آن داشتند، دولتِ ملی را هم از مظاهر مدرنیته دانسته و با آن چالش داشتند. از سوی دیگر جنبش‌های فلسطینی که برای مقاومت شکل گرفته بودند، در شکل آغازینشان رویکرد شرقی و حتی غیراسلامی داشتند. جمال عبدالناصر که برای فلسطین مبارزه می‌کرد با اخوان‌المسلمین درگیر بود. جنبش‌های اسلامی با رویکردهای ملی در جبهه‌های مختلف تقابل داشتند.

شهرستانی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی به جایگزینی در برابر رویکردهای چپ‌گرایانه و ناسیونالیستی برای حل مسئله فلسطین تبدیل شد، گفت: در نقطه آغاز تأسیس انقلاب، گفتار امتی و اسلامی یک زاویه‌ای با امر ملی داشت. حزب‌الله در نقطه تأسیسش اساساً نیرویی است که توجه به هویت لبنانی و هویت ملی ندارد. وجه ملیِ حزب‌الله دستاوردی است که در دوران سیدحسن نصرالله شکل گرفت. حزب‌الله در زمانه‌ای تأسیس شد که گفتمان انقلاب اسلامی یک طرح جهان‌شمول داشت. عنوان حزب‌الله در ابتدا «الثوره الاسلامیه فی لبنان» بود نه «المقاومه ‏الإسلامیه فی لبنان». آن‌ها می‌خواستند یک حکومت اسلامی تشکیل دهند.


او افزود: نسل رهبران دوم چه در ایران چه در لبنان بودند که طرح جمع بین هویت ملی و هویت دینی را رقم زدند. البته در ایران خود امام خمینی (ره) هم این دغدغه را داشت اما در لبنان اینگونه نبود. حزب‌الله یک نیرو برای لبنان و ملت لبنان به حساب نمی‌آمد.

معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: موانع مهمی که در رابطه با امرِ ملی پیش‌روی حزب‌الله وجود داشت. یکی اینکه لبنان به مثابه یک کشور مسیحی در آن طرح استعماری شناخته می‌شد. گروه‌هایی هم در داخل برای اینکه این کشور مسیحی بماند دست به کشتار می‌زدند. مانع بعدی ماهیت طایفه‌ای لبنان بود. در لبنان امرِ ملی‌ای شکل نگرفته بود که حزب‌الله بخواهد خدمتی به آن بکند. مانع سوم این بود که مرجعیت سیاسی، ایدئولوژیک و نقطه ارجاع حزب‌الله به بیرون از مرز لبنان تعلق داشت. این مسئله در انقلاب اسلامی مطرح نبود. رهبری عالی حزب‌الله در بیرون از مرزهای لبنان قرار داشت. چهارمین مانع این بود که حزب‌الله جریان چریکی بود و معمولاً جریان‌های چریکی نقش مدنی و ملی پیدا نمی‌کنند.

این جامعه‌شناس در پایان سخنان خود گفت: با این حال حزب‌الله در دوران سید حسن نصرالله توانست به ملی‌ترین نیروی لبنانی تبدیل شود و امر ملی را در لبنان برپا کند. حزب‌الله امرِ ملی را ساخت. قبل از حزب‌الله امرِ ملی‌ای وجود نداشت. حتی حزب‌الله در کنار ایران در جنگ با نیروهای بی‌وطنِ داعش از امر ملی حتی در خارج از مرزهای خود دفاع کرد.

سیدحسین شهرستانی در نشست (عصر نصرالله؛ گفتارهای اندیشه و علوم_انسانی در چهلم سید مقاومت)-۱۴-۰۸-۱۴۰۳.mp3.
امکانات
برچسب ها
سیدحسن نصرالله-جبهه مقاومت-مقاومت-سیدحسین شهرستانی
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در ششمین نشست «سنجه»

مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در شش...

۱۴۰۴-۰۱-۳۰
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آمد

کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» سیدمرتضی آوینی با وحید یامین‌پور

متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» ...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاورس» منتشر شد

کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاو...

۱۴۰۴-۰۲-۱۵
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در ششمین نشست «سنجه»

مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در شش...

۱۴۰۴-۰۱-۳۰
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب‌های جدید پژوهشکده
  • قبلی
  • بعدی
پیشنهاد سردبیر
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در ششمین نشست «سنجه»

مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در شش...

۱۴۰۴-۰۱-۳۰
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آمد

کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» سیدمرتضی آوینی با وحید یامین‌پور

متن‌خوانی و شرح مقالات کتاب «آینه جادو» ...

۱۴۰۴-۰۲-۱۷
کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاورس» منتشر شد

کتاب «واقعیت متورم؛ انسان در آستانه متاو...

۱۴۰۴-۰۲-۱۵
حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها موضوعیت ندارند. آدم‌ها هستند که موضوعیت دارند.

حاج حسین یکتا در نشست ششم سنجه: معتقدم ه...

۱۴۰۴-۰۲-۰۷
در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید روایت صبر بسازیم

در نشست تخصصی میراث آوینی مطرح شد: باید ...

۱۴۰۴-۰۱-۳۱
مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در ششمین نشست «سنجه»

مرور تجربه مدیریت فرهنگی حسین یکتا در شش...

۱۴۰۴-۰۱-۳۰
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
مطالب پربازدید
  • سومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 995 بازدید
  • طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» برر... - 986 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 981 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 980 بازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 980 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 980 بازدید
  • نظریه، شهرت و دین از حوزه‌های مطالعاتی ج... - 971 بازدید
  • دومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 951 بازدید
  • کتاب “اثر نتفلیکس” نقد و برر... - 997 بازدید
  • انفتاح صورت؛ فتوحات هنر انقلاب در آثار ه... - 996 بازدید
  • سومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 995 بازدید
  • طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» برر... - 986 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 981 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 980 بازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 980 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 980 بازدید
  • نظریه، شهرت و دین از حوزه‌های مطالعاتی ج... - 971 بازدید
  • دومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 951 بازدید
  • کتاب “اثر نتفلیکس” نقد و برر... - 997 بازدید
  • انفتاح صورت؛ فتوحات هنر انقلاب در آثار ه... - 996 بازدید
  • سومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 995 بازدید
  • طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» برر... - 986 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 981 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 980 بازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 980 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 980 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme