صنعت سرگرمی یکی از سودآورترین بخشهای مالی در جهان
احسان شاهقاسمی دبیر علمی همایش و استاد دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران در آیین اولین همایش «فرهنگ شهرت» صحبت کرد
احسان شاهقاسمی دبیر علمی همایش و استاد دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران در آیین اولین همایش «فرهنگ شهرت» صحبت کرد
صنعت سرگرمی یکی از سودآورترین بخشهای مالی در جهان
احسان شاهقاسمی دبیر علمی همایش و استاد دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران در بخش دیگری اظهار کرد: در یک دهه گذشته پرسشی که همه پژوهشگران شهرت در ایران با آن روبرو بودهاند این بوده که چرا باید سلبریتیها را مطالعه کنیم. سلبریتیها تأثیری ژرف بر افکار عمومی، رفتار مصرفکنندگان و حتی ادراک همگانی از اجتماع و سیاست دارند. حضور پیوسته آنها در رسانهها، از تلویزیون و فیلمها گرفته تا پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و ایکس و تیکتاک، آنها را به بخشی جداییناپذیر از جامعه تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: مطالعه سلبریتیها فقط به دلیل جذابیت شهرت یا ثروت آنها نیست. تحلیل پدیده سلبریتیها میتواند بینشهای ارزشمندی درباره ارزشهای اجتماعی، شکلگیری هویت، اقتصاد، سیاست و تحولات فرهنگی به ما بدهد. درک اینکه چرا سلبریتیها مهم هستند، میتواند الگوهای بزرگتر اجتماعی و رفتارهای انسانی را توضیح دهد.
دبیر علمی همایش «فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه» گفت: سلبریتیها اغلب بهعنوان نمادهایی فرهنگی در نظر گرفته میشوند که ارزشها، آرمانها و تضادهای جامعه را تجسم میبخشند. با مطالعه آنها میتوانیم بفهمیم که جامعه در هر دورهای چه چیزی را مهم میداند. برای نمونه، پیدایش برخی از انواع سلبریتیها (مثل ورزشکاران، بازیگران، نفوذداران) نشاندهنده اولویتهای جامعه است. در دوران طلایی هالیوود، ستارگان سینما به موقعیتی اسطورهای ارتقا یافته بودند و نمادهایی از زیبایی، موفقیت و عشق را بازنمایی میکردند. به همین ترتیب، نفوذداران امروزی در شبکههای اجتماعی نشانگر تغییر ارزشهای فرهنگی به سمت کارآفرینی دیجیتال، اصالت و برندسازی شخصی هستند.
وی افزود: افزون بر آن، سلبریتیها میتوانند آشکار کننده مسائل و تنشهای اجتماعی باشند. با مطالعه این افراد میتوانیم ببینیم چگونه آنها بر گفتمانهای فرهنگی و سیاسی تأثیر میگذارند و همزمان از آنها تأثیر میپذیرند. سلبریتیها قدرت تأثیرگذاری بر رفتار عمومی را دارند و به صورت ویژه در عرصه مصرفگرایی موثرند. تاییدیههای یک چهره مشهور اغلب به طور قابلتوجهی بر نحوه خرید مردم، رأی دادن آنها یا شرکت در مسائل اجتماعی گرچه به اندازه مصرفگرایی آنها موثر نیست، سیاستمداران بسیاری را وا می دارد تا به آن ها به عنوان نیروهای اجتماعی مهمی نگاه کنند. این تأثیر فراتر از تبلیغات سنتی است بلکه مربوط به نحوهای است که مردم زندگی خود را بر اساس زندگی افراد مشهور تنظیم میکنند. مد، سبک زندگی، و حتی رفتارهای بهداشتی عمومی (مانند رعایت دستورالعملهای بهداشتی در دوران کرونا) اغلب تحت تأثیر سلبریتیها قرار میگیرد.
شاه قاسمی عنوان کرد: صنعت سرگرمی که حول فرهنگ سلبریتیها میچرخد، یکی از سودآورترین بخشهای مالی در جهان است. سلبریتیها تنها افراد نیستند؛ آنها برند هستند. از ستارگان برنامههای واقعنمای تلویزیونی که شهرت خود را به کسبوکارهای موفق تبدیل میکنند تا بازیگران و خوانندگانی که از طریق تورها، کالاها و تاییدیهها ثروتهای افسانهای به دست میآورند، اقتصاد سلبریتی بسیار گسترده است. مطالعه نحوه استفاده سلبریتیها از تأثیر خود برای کسب سود مالی میتواند روندهای مهمی در اقتصاد جهانی و سرمایهداری مصرفگرا را نشان دهد.
وی ادامه داد: «اقتصاد توجه» باعث ایجاد پدیدهای شده است که در آن افراد با بهرهگیری از توجه عمومی، شخصیت عمومی خود را به پول، قدرت و امتیاز تبدیل میکنند. پلتفرمهایی مانند یوتیوب، اینستاگرام و تیکتاک به افراد معمولی این امکان را دادهاند که به نفوذدارانی تبدیل شوند که محتوای خود را از طریق تبلیغات، همکاریها و اسپانسرها به درآمد تبدیل میکنند.
دبیر علمی همایش «فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه» تاکید کرد: این همایش در پاسخ به نیاز به تولید دانش در این حوزه در ایران طراحی و اجرا شد. در این راستا در یک سال گذشته بیش از دویست نویسنده به همایش چکیده فرستادند که از میان این چکیده ها هشتادونه چکیده از سوی همکاران من در کمیته علمی پذیرفته شدند. کتابچه چکیدههای همایش در ده فصل با عناوین، رسانههای جمعی و فرهنگ شهرت، شبکههای اجتماعی و فرهنگ شهرت، گروههای نسلی و جنسیتی و فرهنگ شهرت، فرهنگ هواداری، دین و شهرت، سیاست و فرهنگ شهرت، فرهنگ شهرت و سیاستگذاری و سواد رسانهای، هنر و فرهنگ شهرت، سلامت و فرهنگ شهرت، و، شهرت، فلسفه و تاریخ منتشر شده است.
وی اعلام کرد: در بخش مقالات بیش از پنجاه مقاله به دبیرخانه همایش تسلیم شد که از این میان بیستوچهار مقاله برای انتشار نهایی تایید شدند. به عنوان دبیر علمی همایش از هموندان کمیته علمی و اجرایی و سایر کمیتهها که در بیش از یک سال گذشته پیوسته مشغول کار بودهاند سپاسگزاری میکنم و امیدوارم در سالهای آینده همایشهای فرهنگ شهرت را با کیفیت بیشتری برگزار کنیم.
ثبت دیدگاه