» زبان و آینده تمدن

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

زبان و آینده تمدن

۱۳۹۸-۰۶-۱۳ ۱۳۹۸-۰۶-۱۳ بازدید : 3301

صالحی دره بیدی در مدرسه تابستانه درنگ: در دوره ی استعمار ۴۰۰۰ زبان از بین رفت.( فرق زبان با گویش این است که زبان واژگان متفاوت ، دستور زبان متفاوت دارد، مثل فرق انگلیسی و فارسی ) و در مناطقی همچون مغولستان، آمریکای لاتین و .. اتفاق افتاد. مرگ زبان ها در حدی مهم بود […]

صالحی دره بیدی در مدرسه تابستانه درنگ: در دوره ی استعمار ۴۰۰۰ زبان از بین رفت.( فرق زبان با گویش این است که زبان واژگان متفاوت ، دستور زبان متفاوت دارد، مثل فرق انگلیسی و فارسی ) و در مناطقی همچون مغولستان، آمریکای لاتین و .. اتفاق افتاد. مرگ زبان ها در حدی مهم بود که مردم شناسان هشدار داده بودند.

مهدی صالحی: نبض تمدن در دست زبان است

مهدی صالحی دره بیدی با موضوع زبان و آینده ی تمدن به سخنرانی در این مدرسه ی تابستانی پرداخت. صالحی دره بیدی با بیان اینکه در قرن بیست، یک دانشی با عنوان زبان شناسی ( درذیل آن روایت شناسی ، آواشناسی ،نشانه شناسی ،روانشناسی زبان ، روان درمانگری با شعر و…) شکل گرفت افزود: تقریبا جایی نیست که زبان نباشد. حتی سکوت هم همراه با زبان هست. محدودیت‌های زبان، محدودیت‌های تفکر را نشان می‌دهد.

دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی افزود:استعمارگران به این نتیجه رسیدند که اگر می‌خواهند فعالیت های استعماری را به صورت قدرتمند پیش ببرند باید با زبانهای بومی و منطقه ای مبارزه کنند؛ در دوره ی استعمار ۴۰۰۰ زبان از بین رفت.( فرق زبان با گویش این است که زبان واژگان متفاوت ، دستور زبان متفاوت دارد، مثل فرق انگلیسی و فارسی ) و در مناطقی همچون مغولستان، آمریکای لاتین و .. اتفاق افتاد. مرگ زبان ها در حدی مهم بود که مردم شناسان هشدار داده بودند. این اتفاق یا به صورت کشتن افراد و از بین بردن گویش‌ها بود یا اینکه چون زبان شفاهی بود و خطی نبوده که ثبت شود، باقی نمانده یا این‌ها را کوچ دادند و در اقوام دیگر حل کردند و از طریق این کارها، زبان‌ها از بین رفت. در سازمان ملل یک سندی منتشر شد که ما الان ۷۰۰۰هزار زبان زنده داریم که تا سال ۲۱۰۰ نیمی از اینها از بین می‌رود.

وی اشاره کرد با تغییر خط در ترکیه شکاف نسلی اتفاق افتاد. یک دوره ای، نسلی آزار می‌بینند، اعتراض می‌کنند و بعد کم کم همه ساکت می‌شوند، از یک جایی به بعد بچه ها از گذشته منقطع هستند. نامه ی پدربزرگ را بخواهند بخوانند باید خط قدیم را یاد بگیرند.

صالحی دره بیدی ادامه داد: امام علی به یکی از اصحاب فرمود دستور زبان عربی را بنویس. اگر بپذیریم که معصوم بر همه‌ی عوالم احاطه دارد. امام چه آینده ای را می‌دیدند. اگر مباحث اعتقادی را کنار مسائل تاریخی بگذاریم، این تمدن نیاز به یک زبان مشترک دارد که این زبان در غالب قرآن منتشر می‌شود. دستور زبان اولین گام برای احیا سازی تمدن است. یک فرهنگستان به وسعت تمام ممالک اسلامی شکل گرفت که اولین گامشان زبان بود.

دبیر انجمن  ویرایش و درست نویسی اضافه کرد: در کشور ما برای حذف زبان یک کار پنهان در حال انجام است. ما با یک زبان عقیم روبرو هستیم . آخرین باری که شعر خواندیم کی بوده یا کی ضرب المثل را فعال به کار می‌بریم ؟ این دنیای پیچیده یک زبان قدرتمند دارد. زبانی است ک برای تمام موقعیت ها روانی و موقعیتهای اجتماعی یک واژه ای را به استخدام بگیرد .

وی افزود : اولین نیاز به زبان برای تسهیل ارتباطات است؟ این زبان کم واژه چه طور میتواند برای جهان این فرد تعیین تکلیف کند . معضل عمده ی روابط زناشویی این است که زن و شوهر نمیتوانند با هم مرتبط باشد و حرف بزنند. درخروجی زبانی برای بیان نیازها در تعریف‌ها و بیان کردن ویژگی‌های خود ضعف داریم . چون زبان را برای زندگی سالم در دنیای پیچیده‌ی امروز توسعه ندادیم .

صالحی با این پرسش ادامه داد که چرا بی اعتنایی به زبان چرا اتفاق افتاده ؟ ۵۰ درصد تنفر از زبان فارسی داریم . الان ۶ ساعت آموزش زبان فارسی در مدارس تبدیل به ۳ ساعت شده است، بچه ها جمله های بریده می‌گویند، کودکستانی ها همه سانسی مانکن بلد هستند.

ایشان در ادامه تجربه ی آمریکا را بیان کرد . آن‌ها به این نتیجه رسیدند که در برابر ابتذال فرهنگی اصلا نمی‌توانند کاری بکنند . یک مسیری را شروع کردند که بچه ها را درست تربیت بکنند، تا یک دانش اموز مقطع سوم راهنمایی باید بتواند نقد ادبی و تایخ هنر را مسلط باشند .در حوزه ی تئاتر و سینما و … تحلیل کند و یک هنر هم کار کند، این دانش‌آموز، زبان که یاد گرفت احتیاج به محتوا دارد. بچه ها بایدکتاب‌های ژانر مدرسه ای را بخوانند؛ روزی ۳۰۰ صفحه داستان. محور رشد تحلیلی باید بر مبنای نگارش باشد . برای ورود به دانشگاه احتیاج به قلم و نوشتار قدرتمند است.

وی افزود: ما نیز اگر می‌خواهیم به افق تمدنی برسیم ، باید به مبناهای دینی و علمی  که ما را متوجه می‌کنند که نبض تمدن در دست زبان است ، متوسل شویم.

او در پایان گفت ما در ایران فرهنگ نویسی نداریم، روندهای زبانی را نمی‌توانیم شناسایی کنیم. رصد زبانی نداریم، برنامه ریزی برای دو زبانه‌ها نداریم، گفتمان سازی نداریم، روایت سازی بلد نیستیم، نمی‌توانیم خودمان را به جهان معرفی کنیم و باید در راستای رفع این عیوب تلاش کنیم.

امکانات
برچسب ها
آینده تمدندرنگزبانصالحی دره بیدیمرگ زبانمهدی صالحیهنر و علوم انسانی
درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
مطالب پربازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 984 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 983 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 971 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 961 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 957 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 951 بازدید
  • گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چ... - 941 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 935 بازدید
  • در نشست «سه دهه در آیینه جادو» مطرح شد؛ ... - 928 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 922 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme