نشست مجازی رونمایی از کتاب «بازی آغاز شده» برگزار شد | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

نشست مجازی رونمایی از کتاب «بازی آغاز شده» برگزار شد

۱۳۹۹-۱۱-۰۷ ۱۳۹۹-۱۱-۰۷ بازدید : 1854

آیین رونمایی از کتاب «بازی آغاز شده» که اخیراً توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است،
چهارشنبه اول بهمن¬ماه ۱۳۹۹، به صورت آنلاین برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدحسن یادگاری، مؤلف کتاب و پژوهشگر حوزۀ رسانه، دکتر مجید سلیمانی ساسانی، عضو هیئت علمیِ گروه ارتباطات دانشگاه تهران، دکتر سید محدعلی سیدحسینی، معاون حمایتی بنیاد بازی­های رایانه­ای و دکتر حامد نصیری معاون پژوهشی بنیاد بازی­های رایانه­ای، به گفتگو پیرامون نقش و اهمیت بازی­های رایانه­ای در رسانه­های جدید پرداختند.

مجید سلیمانی دبیر علمی نشست در ابتدای این گفت­وگو بیان کرد: اراده و تصمیم پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سال­های اخیر بر این بوده است تا اولویت فعالیت خود را به دو حوزۀ اصلی در حیطۀ سواد رسانه­­ای اختصاص دهد، یکی رسانه­های جدید و دیگری مسائل جدید در رسانه­ها. مسائل جدید در رسانه­ها متمرکز شده است بر مرجعیت­های جدید در این حوزه که شامل مطالعات شهرت، سلبریتی و رسانه­های اجتماعی است و در میدان رسانه­های جدید، بازی­های رایانه­ای را به عنوان یک رسانۀ جدیدِ پرمخاطب در نظر گرفته است، رسانه­ای که با خصیصۀ ” تعاملی بودن” و ادغام سرگرمی، بازی و رسانه، نظام ارتباطات اجتماعی را مورد تحول قرار داده است. وی اضافه کرد: با پذیرفتن جایگاه رسانه­ای ویژه برای بازی­های رایانه­ای و نیاز به فهم بهتر آن از سوی پژوهشکده، “سواد بازی­های رایانه­ای” به عنوان یکی از شاخه­های “سواد رسانه­” به عنوان یک پروژۀ کلان تعریف شده است.

این پژوهشگر حوزۀ مطالعات رسانه در ادامه افزود: کتاب «بازی آغاز شده» به سه عرصه “متن”، “مخاطب” و “سازمان” توجه داشته است. این کتاب هم برای مخاطب عام و هم کسانی که در این حوزه فعال هستند مفید است و می­تواند شروعی باشد هم در عرصه پژوهش و هم تولید ادبیات نظری در این حوزه.

محمدحسن یادگاری، نویسنده کتاب در ادامه نشست گفت: جذابیت‌های بازی، ویژگی تعاملی آن و ناشناخته بودن این حوزه در مطالعات رسانه و فرهنگی موجب شد تا یک دوره مطالعاتی با حجم بالایی از کتاب‌ها را در این زمینه بررسی کنیم و آن را در قالب یک کتاب جامع ارائه دهیم. فکر نمی‌کنم حتی ۵ کتاب داشته باشیم که از منظر مطالعات رسانه و مطالعات فرهنگی به حوزه بازی‌ها نگاه کرده باشد. موضوعات مختلف دیگری باقی‌ مانده که در قالب جلد دوم این کتاب قرار است در آینده منتشر شود.

این پژوهشگر حوزه مطالعات رسانه افزود: در مطالعات خود به نظریۀ نظام رسانه‌ای دنیس مک کوئیل برخورد کردم که سه‌گانه محتوا، مخاطب و سازمان رسانه‌ای را مطرح می‌کند و از اینجا به دسته‌بندی موضوعات پرداختم. همان‌طور که از نام کتاب بر می‌آید چرخه رسانه‌ای عرصۀ بازی شروع شده، صنعت بازی از طرف نهادها و سازمان­ها در کشور ما خیلی جدی گرفته نشده است. طبق نتایجی که در سال ۲۰۱۷ بدست آمده، فقط کشور چین و آمریکا درآمدشان از این حوزه به اندازه کل درآمد ما از نفت است که نشانگر اهمیت این عرصه است.

سید محمدعلی سید حسینی سپس عنوان کرد: به این کتاب به عنوان مقدمه‌ای در حوزۀ بازی می‌توان نگاه کرد. این حوزه یک حوزه میان‌رشته‌ای است و پژوهش‌های جدید زیادی در این عرصه وجود دارد که می‌شد در این کتاب به آن‌ها پرداخت. مانند کلود پروسسینگ، VR، AR و بازی‌های بلاک‌چین که می‌شد در این باره در کتاب صحبت کرد.

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: این‌که بازی‌های رایانه‌ای تکنولوژی‌های جدید را به سمت خود جذب می‌کنند نشان می‌دهد که آینده از آن کدام رسانه‌هاست. عنصر تعامل، غوطه‌وری و یکپارچگی نیز از ویژگی‌های دیگر بازی‌های رایانه‌ای است. شبکه‌های اجتماعی بازی هم در حال شکل‌گیری هستند که تعامل در آن‌ها از طریق بازی صورت می‌گیرد. این کتاب با توجه به استفاده از منابع خارجی کتاب خوبی است که می‌تواند در خدمت پژوهشگران این حوزه قرار گیرد.

حامد نصیری در ادامه گفت: به اندازه ۴۰ سال تجربه بازی کردن داریم، به اندازه ۲۰ سال تجربه بازی ساختن، اما به اندازه یک سال هم در دانشگاه‌های ما و در دولت درباره اهمیت بازی اجماع نظری وجود ندارد. در ۳، ۴ سال اخیر اتفاقات زیادی افتاده و رویدادهای مختلفی برگزار شده است. در سال‌های متمادی بیشتر نگاه تهدید نسبت به بازی‌های رایانه‌ای وجود داشته است که گویی بازی‌های رایانه‌ای با اهداف مشخص از غرب آمده‌اند. این نگاه امروز هم تا حدودی وجود دارد. با توجه به شناختی که از تخصص شما داریم خواهش می‌کنم در حوزه مباحث جدید بازی‌های رایانه‌ای مانند بلاک‌چین و …  ورود نکنید و اگر هم ورود می‌کنید از نگاه رسانه وارد شوید. شاید نقطه‌ضعف این کتاب همین باشد.

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سپس اظهار داشت: نگاه به عرصه بازی هنوز محدود به بازی‌های خاص کامپیوتری مانند GTA و Call of Duty است در حالی که امروز بازی‌های موبایلی بیشتر موردتوجه است. طبق آمار ۴۴ درصد از بازیکن‌ها ۱۸ تا ۳۴ سال هستند، این مسئله اهمیت ورود وزارت علوم به حوزۀ مطالعاتی بازی­های رایانه­ای را نشان می­دهد.

محمدحسن یادگاری در پایان گفت: در کتاب جدید همین رویکرد تخصصی که به یک مخاطب خاص مربوط باشد را در پیش گرفته‌ام. دربارۀ اهمیت رابطه علم و صنعت شاهد نقش کمرنگ دانشگاه‌ها هستیم و دیدیم که در حدود یک سالی که به خاطر کرونا دانشگاه‌ها تعطیل بودند هیچ اتفاق خاصی نیفتاد. مگر آن‌هایی که رابطه خود با صنعت را از پیش تعریف کرده بودند. ما باید این رابطه را تعریف کنیم و صنعت بازی به نظر من این ویژگی را دارد.

نشست رونمایی از کتاب بازی آغاز شده -۱-۱۱-۹۹

https://www.aparat.com/user/dashboard/video_stat/videohash/b3VcE/tty/161

امکانات
برچسب ها
بازی های رایانه ایبنیاد ملی بازی های رایانه ایحامد نصیریرسانهمجید سلیمانیمحمدحسن یادگاریمحمدعلی سیدحسینیپژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامیگیم
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ

شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه ...

۱۳۹۹-۰۳-۱۹
آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟

آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ...

۱۳۹۹-۰۲-۱۳
بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا منازعات هویتی

بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا م...

۱۳۹۹-۰۲-۰۱
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «شورش شیرین در خیابان‌ها» مطرح شد؛                                         هنر گرافیتی بازتاب‌دهنده ناخرسندی انسان در شهر است

در نشست «شورش شیرین در خیابان‌ها» مطرح ش...

۱۴۰۱-۰۵-۰۸
نشست “نور، صدا، تصویر، بی‌حرکت”؛ با نگاهی به عکس صحنه‌پردازی شدۀ “فرصت بحران”برگزار می‌شود

نشست “نور، صدا، تصویر، بی‌حرکتR...

۱۴۰۱-۰۳-۲۸
در محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررسی شد؛ علت فراگیری سرود سلام فرمانده چیست؟

در محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررس...

۱۴۰۱-۰۳-۱۸
کتاب «خط باریک سرخ»؛ به بازار نشر آمد

کتاب «خط باریک سرخ»؛ به بازار نشر آمد

۱۴۰۱-۰۲-۱۰
مطالب پربازدید
  • کتاب” سبک زندگی کارمندی” به ... - 981 بازدید
  • «شیوه های مختلف نقد هنری» به چاپ چهارم ر... - 957 بازدید
  • کتاب «خط باریک سرخ»؛ به بازار نشر آمد - 928 بازدید
  • صنوبری: نگاه مجتهدی تمدنی است /یادگاری: ... - 918 بازدید
  • در محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررس... - 913 بازدید
  • پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می کن... - 91 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme