به جای دستورالعمل‌های از پیش نوشته شده، مهارت فرزندپروری در عصر رسانه‌های نوین را فرا بگیریم | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

به جای دستورالعمل‌های از پیش نوشته شده، مهارت فرزندپروری در عصر رسانه‌های نوین را فرا بگیریم

۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۴۰۰-۰۴-۲۱ بازدید : 1131

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، در سومین نشست از سلسله نشست‌های مجازی «جهان بازی‌های رایانه‌ای» که با موضوع «خانواده و بازی‌های رایانه‌ای-نظارت والدین بر فرزندان»، بیستم تیرماه و به همت این پژوهشکده برگزار شد، فاطمه طهرانی پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ای به مقوله شیوه‌های تربیت فرزند در خصوص مصرف بازی‌های رایانه‌ای پرداخت.

طهرانی در پاسخ به سوال محمدحسن یادگاری، پژوهشگر حوزه مطالعات رسانه و کارشناس مجری این نشست مبنی بر بهترین شیوه تربیتی در این خصوص گفت:  شاید «بهترین»، کلمه مناسبی در این جایگاه نباشد چرا که وقتی در خصوص شیوه نظارت بر فرزندان به ویژه در مورد بازی‌های رایانه‌ای صحبت می‌کنیم، در نسبت با انسانی حرف می‌زنیم که هر شخص ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و بهترین‌ها در مورد افراد، بسترها و خانواده های مختلف، متفاوت است. یک آسیب جدی وجود دارد مبنی بر اینکه ما سیاستگذاران سوادرسانه ای و والدین فکر می‌کنیم که یک الگوی ایده‌آل و بهترینی وجود دارد که همه باید در آن قالب تعریف شوند.

این پژوهشگر سواد رسانه‌ای با بیان اینکه نظارت مقوله‌ای جدا از سایر مراحل زندگی فرد در فرآیند تربیتی نیست، ادامه داد: ما فرزندانی داریم که نسل رسانه محسوب می‌شوند و نزدیک به یک سوم از زمان خودشان را با رسانه‌های نوین که بازی‌های رایانه‌ای نیز جزء همین رسانه به حساب می‌آید، می‌گذرانند. بنابراین ما نمی‌توانیم بحث نظارت بر بازی کردن بچه‌ها را از دیگر مقوله‌های تربیتی‌مان جدا کنیم و همه این‌ها به صورت شبکه‌ای با همدیگر در ارتباط هستند.

سواد رسانه‌ای در ایران یک فرزند بدسرپرست است

مدرس سواد رسانه‌ای در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سواد رسانه‌ای عنوان داشت: من هر وقت می‌خواهم در بحث سواد رسانه‌ای صحبت کنم می‌گویم که سواد رسانه‌ای در ایران یک فرزند بدسرپرست است. چرا؟ به دلیل اینکه در دام همان کلیشه‌ها افتاده است. مخاطب من در نگاه اول وقتی که در توئیتر، توئیتی را با هشتگ سواد رسانه‌ای می بینید، احساس می‌کند که با یک بازی سیاسی در رسانه مواجه است. یعنی چه؟ یعنی ما داریم می‌بینیم که سواد رسانه‌ای ابزاری برای رسیدن افراد و گروه‌های مختلف به اهداف شخصی و گروهی خودشان است. از آن جایی که سواد رسانه‌ای یک پایه علمی دارد، ضروری است که ما وضعیت سواد رسانه‌ای کاربران و ناظران را که اولین و مهم‌ترین آن‌ها والدین هستند را به صورت توصیفی مطالعه کنیم و ببینیم کجای کار ایستاده‌ایم و خانواده‌های ما در مواجهه و مدیریت مصرف رسانه‌ای خود و فرزندانشان چه می‌کنند، بعد ببینیم با وضعیت موجود چه سیاستگذاری را باید انجام دهیم و چطور باید پدرها و مادرها را برای یک نظارت کارآمد توانمند کنیم.

اهمیت الگوهای تربیتی نسبت به سواد رسانه‌ای

طهرانی با اشاره به مطالعات کیفی روی پدرو مادرها به لحاظ شیوه‌های مصرف رسانه‌ای در استفاده از بازی‌های کامپیوتری، به تشریح نتایج این پژوهش پرداخت و گفت: شیوه‌های نظارت بر استفاده فرزندان از وسایل ارتباطی و بازی‌های کامپیوتری به شدت از الگوهای تربیتی پدر و مادرها تبعیت می‌کند. این الگوهای تربیتی نیز نباید خیلی آگاهانه باشد یعنی هر چقدر نیز پدر و مادر ناخودآگاه دارند بر اساس یک نظام ارزشی تربیت فرزندشان را پیش می‌برند، مصرف رسانه‌ای فرزندان‌شان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: اهمیت الگوی تربیتی بعضی اوقات بر سواد رسانه‌ای می‌چربد. من با پدر و مادری صحبت کردم که بسیار در زمینه سواد رسانه‌ای آگاه بودند و سواد خوبی داشتند ولی الگوی تربیتی‌شان یک الگوی استبدادی بود. قرار نیست ما با نظارت بر این مصرف رسانه‌ای فرزندمان، نگرانی، تشویش و آسیب بیشتری برای فرزندمان ایجاد کنیم.

فرآیند نظارت را به مثابه کنترل زمان و کرنومتر نبینیم

مدرس سواد رسانه‌ای در ادامه گفت: پدر و مادر ها فکر می‌کنند وقتی که ما از عنصر زمان در مدیریت مصرف رسانه‌ای حرف می‌زنیم باید بدانیم که بحث زمان مهم است ولی اولویت اول نیست. چیزی که مدیران و مربیان سواد رسانه‌ای به آن به عنوان رژیم مصرف توجه می‌کنند به جای اینکه معطوف بر تربیت یک گیمر پرسشگر باشد، انگار که نظارت را به مثابه یک کرنومتر در نظر گرفتیم. این یک روند بیمارگونه است که ما صرفاً به چقدر بازی کردن بچه ها حساس باشیم. ما باید دنبال چرایی این بازی کردن و اینکه چه بازی توسط فرزندمان انجام می‌دهد باشیم.

انتخاب جایگزین بازی کامپیوتری برای فرزند خود یک مهارت است

وی با بیان اینکه شناخت جایگزین کارآمد برای بازی رایانه‌ای خودش یک مهارت است، عنوان داشت: برای بحث جایگزینی نیز پدر ومادر‌ها باید خودشان به صورت فعالانه به این برسند که چه فعالیت جایگزینی برایش جواب می‌دهد. این کار مستلزم شناخت فرزند است. ضمن اینکه این فعالیت باید مثل بازی کردن برای بچه جذاب باشد. فعالیت جایگزین باید وزنی معادل همان بازی کردن برای بچه داشته باشد.

وی در پایان همکاری و مشارکت والدین را در بازی‌های رایانه‌ای از نقاط ضعف خانواده‌ها برشمرد و عنوان داشت: پدر و مادرها می‌گویند که ما حرف مشترک با نوجوان‌مان نداریم در حالی که حرف مشترک آن‌ها بازی است. والد می‌تواند بازی‌های دوکاربره تهیه کند و پا به پای فرزندش در این امر با او مشارکت کند. گفتگو با فرزند با نطق کردن متفاوت است و به این معناست که من در جایگاه برابر با فرزندم بنشینم و دیدگاه‌های همدیگر را نقد کنیم. ما حتی راجع به قوانینی که از یک سن به بعد برای مصرف رسانه‌ای فرزندمان می‌گذاریم باید گفتگو کنیم و نظرات او را بخواهیم و اتفاقاً نظر او را در نقاطی به کرسی بنشانیم. بنابراین گفتگو بحث اطلاع‌رسانی صرف نیست.

امکانات
برچسب ها
بازی های رایانه ایبازی های کامپیوتریرسانهسواد رسانه ایفاطمه تهرانیمحمدحسن یادگارینظارت والدینگیم
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
محفل پنجاه‌ودوم«دیدار» با نگاهی به «تجربه‌های تصویرسازی با کمک هوش مصنوعی» برگزار می‌شود

محفل پنجاه‌ودوم«دیدار» با نگاهی به «تجرب...

۱۴۰۲-۰۷-۰۹
در نشست کندوکاو پیمایش‌های اجتماعی اربعین مطرح شد؛ ۶۷ درصد مردم در برپایی مناسک اربعین مشارکت داشته‌اند

در نشست کندوکاو پیمایش‌های اجتماعی اربعی...

۱۴۰۲-۰۷-۰۸
خرده روایت‌های هنرمندان از اربعین ۱۴۰۲ را در نشست «هنر اربعینی» می‌شنویم

خرده روایت‌های هنرمندان از اربعین ۱۴۰۲ ر...

۱۴۰۲-۰۷-۰۸
در سی‌امین نشست «مساله شهر» مطرح شد؛   ساختن «معماری» با ساختن «معمار» صورت می‌گیرد

در سی‌امین نشست «مساله شهر» مطرح شد؛ س...

۱۴۰۲-۰۷-۰۵
«اربعین ۱۴۰۲» نقد و بررسی می‌شود

«اربعین ۱۴۰۲» نقد و بررسی می‌شود

۱۴۰۲-۰۷-۰۴
نشست “آموزش بدون پرورش”برگزار می‌شود

نشست “آموزش بدون پرورش”برگزا...

۱۴۰۲-۰۷-۰۱
آزیتا افراشی در نشست نگاهی به میراث علمی دکتر کورش صفوی: کوروش صفوی در پی بنیان‌گذاشتن مکتب زبان‌شناسی تهران بود

آزیتا افراشی در نشست نگاهی به میراث علمی...

۱۴۰۲-۰۶-۲۹
خطیب: رنگ آبی در آثار ابوزید نماد و نشانه‌ای از حیفا است

خطیب: رنگ آبی در آثار ابوزید نماد و نشان...

۱۴۰۲-۰۶-۲۸
محفل پنجاه‌ویکم «دیدار» با نگاهی به آثار هنرمند فقید «عبدالمعطی ابوزید» برگزار می‌شود

محفل پنجاه‌ویکم «دیدار» با نگاهی به آثار...

۱۴۰۲-۰۶-۲۶
نشست تخصصی با نگاهی به میراث علمی «کوروش صفوی» برگزار می‌شود

نشست تخصصی با نگاهی به میراث علمی «کوروش...

۱۴۰۲-۰۶-۲۶
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
محفل پنجاه‌ودوم«دیدار» با نگاهی به «تجربه‌های تصویرسازی با کمک هوش مصنوعی» برگزار می‌شود

محفل پنجاه‌ودوم«دیدار» با نگاهی به «تجرب...

۱۴۰۲-۰۷-۰۹
در نشست کندوکاو پیمایش‌های اجتماعی اربعین مطرح شد؛ ۶۷ درصد مردم در برپایی مناسک اربعین مشارکت داشته‌اند

در نشست کندوکاو پیمایش‌های اجتماعی اربعی...

۱۴۰۲-۰۷-۰۸
خرده روایت‌های هنرمندان از اربعین ۱۴۰۲ را در نشست «هنر اربعینی» می‌شنویم

خرده روایت‌های هنرمندان از اربعین ۱۴۰۲ ر...

۱۴۰۲-۰۷-۰۸
در سی‌امین نشست «مساله شهر» مطرح شد؛   ساختن «معماری» با ساختن «معمار» صورت می‌گیرد

در سی‌امین نشست «مساله شهر» مطرح شد؛ س...

۱۴۰۲-۰۷-۰۵
«اربعین ۱۴۰۲» نقد و بررسی می‌شود

«اربعین ۱۴۰۲» نقد و بررسی می‌شود

۱۴۰۲-۰۷-۰۴
نشست “آموزش بدون پرورش”برگزار می‌شود

نشست “آموزش بدون پرورش”برگزا...

۱۴۰۲-۰۷-۰۱
آزیتا افراشی در نشست نگاهی به میراث علمی دکتر کورش صفوی: کوروش صفوی در پی بنیان‌گذاشتن مکتب زبان‌شناسی تهران بود

آزیتا افراشی در نشست نگاهی به میراث علمی...

۱۴۰۲-۰۶-۲۹
خطیب: رنگ آبی در آثار ابوزید نماد و نشانه‌ای از حیفا است

خطیب: رنگ آبی در آثار ابوزید نماد و نشان...

۱۴۰۲-۰۶-۲۸
محفل پنجاه‌ویکم «دیدار» با نگاهی به آثار هنرمند فقید «عبدالمعطی ابوزید» برگزار می‌شود

محفل پنجاه‌ویکم «دیدار» با نگاهی به آثار...

۱۴۰۲-۰۶-۲۶
نشست تخصصی با نگاهی به میراث علمی «کوروش صفوی» برگزار می‌شود

نشست تخصصی با نگاهی به میراث علمی «کوروش...

۱۴۰۲-۰۶-۲۶
مطالب پربازدید
  • نوجوان‌ها به استریمینگ اقبال دارند چون ت... - 997 بازدید
  • در نشست «هویت نسلی و طبقاتی اعتراضات۱۴۰۱... - 991 بازدید
  • آئین رونمایی از کتاب”بازی آغار شده... - 983 بازدید
  • خطیب: رنگ آبی در آثار ابوزید نماد و نشان... - 97 بازدید
  • کتاب «درآمدی بر حکمت سینما» منتشر شد - 942 بازدید
  • در سی‌امین نشست «مساله شهر» مطرح شد؛ س... - 94 بازدید
  • در نشست «مسأله شهر» عنوان شد؛ افراد... - 921 بازدید
  • کتاب “تجسم حماسه” رونمایی می... - 907 بازدید
  • لیبرال‌ترین کشورها اجازه سوداگری در حوزه... - 900 بازدید
  • نشست «بحران آب در قاب مستند» برگزار شد/ ... - 898 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme