» نوجوان‌ها به استریمینگ اقبال دارند چون تنها رسانه تصویری و تعاملی است

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

نوجوان‌ها به استریمینگ اقبال دارند چون تنها رسانه تصویری و تعاملی است

۱۴۰۰-۰۵-۱۶ ۱۴۰۰-۰۵-۱۶ بازدید : 1999

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشکده فرهنگ‌و‌هنر‌اسلامی، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های مجازی «جهان بازی‌های رایانه‌ای» که به موضوع «صنعت-رسانه استریمینگ در ایران و جهان» اختصاص داشت با حضور علی قاسم‌زاده کارشناس حوزه بازی و بازی‌ساز و با اجرای دکتر محمدحسن یادگاری پژوهشگر حوزه مطالعات رسانه روز سه شنبه ۱۲ مردادماه برگزار شد.

در نشست « صنعت –رسانه استریمینگ در ایران و جهان» مطرح شد

نوجوان‌ها به استریمینگ اقبال دارند چون تنها رسانه تصویری و تعاملی است

در این نشست‌ که به همت پژوهشکده فرهنگ‌و‌هنر‌اسلامی و به صورت مجازی و برخط انتشار یافت، علی قاسم زاده کارشناس حوزه بازی به ریشه و تاریخچه لغت «استریمینگ» اشاره کرد و گفت: با توجه به ترجمه تحت اللفظی واژه «استریم»، ما وقتی که در مورد استریم حرف می‌زنیم منظورمان محتوایی است که به صورت یک جریان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و مخاطب باید در لحظه از آن محتوا استفاده کند و امکان ندارد که آن محتوا را عقب جلو کند؛ همانند تلویزیون که به صورت آنتن پخش می‌شود و به صورت استریم است و مخاطب به صورت جریانی و در لحظه محتوای آن را مصرف می‌کند.

وی افزود: قضیه استریمینگ در حوزه گِیم و بازی از حدود سال ۲۰۱۱ و با پلتفرم توئیچ (twitch) جدی شد. بنابراین کمتر از یک دهه از تاریخچه این حوزه و صنعت می‌گذرد. کمی که زمان گذشت توئیچ  به اصلی‌ترین پلتفرم برای استریم‌کردن بازی بدل شد.

به مروز زمان استقبال مخاطبان از فرآیند گیم استریمینگ و پخش زنده بازی زیاد شد تا جایی که مطابق آمار پهنای باندی که در سال ۲۰۱۴ در آمریکا زیرساخت توئیچ  از مخاطب‌ها می‌گرفت رتبه چهارم را به خود اختصاص داده بود. همین روند تا به امروز سبب شده تا الآن بتوانیم ادعا کنیم که خودِ استریمینگ بازی امروزه بخش مهمی از صنعت بازی است. به تعبیری امروزه کسی که به دنبال بازی است دیگر به رسانه‌های رسمی یا مجلات بازی و امثالهم رجوع نمی‌کند بلکه برای فهمیدن آن بازی سراغ کسی می‌رود که آن بازی را استریم می‌کند.

این کارشناس حوزه بازی با بیان اینکه استریم توانسته است چرخه تولید بازی تا رسیدنش به مخاطب را کامل کند، عنوان داشت: نکته اصلی این است که امروزه استریم دیگر بخشی جدایی ناپذیر از صنعت‌ِ گیم است و شرکت‌های بزرگ هزینه‌های زیادی را برای تبلیغات در این حوزه اختصاص می‌دهند.

قاسم‌زاده در پاسخ به این سوال که چه بازی‌هایی مناسبت استریم هستند، گفت: یک بازی برای اینکه به درد استریم بخورد چند ویژگی باید داشته باشد؛ اولین ویژگی آن این است که ارزش دوباره بازی کردن را داشته باشد. بازی که داستانی است و روایتش با استریم لو می‌رود، مخاطب دیگر به بازی‌کردن آن رغبت نمی‌کند چرا که قصه آن بازی اصطلاحاً اسپویل شده است. ویژگی دوم، رقابتی بودن بازی است و ویژگی بعدی ناظر بر گستردگی و وسعت بازی به حدی است که قابلیت ایجاد نریشن از طرف بازیکن را داشته باشد. این‌ها ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود بازی به درد جریان استریم بخورد.

وی افزود: جریان استریمینگ بازی چیزی شبیه به معرکه‌گیری است. وقتی کسی معرکه‌گیری می‌کند، اینکه آن معرکه‌گیر بتواند زنجیر را پاره کند یا نه در جریان معرکه‌گیری مهم نیست بلکه اجرا و نمایش اوست که اهمیت دارد و تاثیرش را می‌گذارد.

این بازی ساز در ادامه به دلایل استریم‌کردن بازی توسط افراد پرداخت و اظهار داشت: دلیل اول استریم‌کردن، این است که افراد اینجا را محلی برای دیده شدن می‌بینند. دومین دلیل این است که افراد دوست دارند روایتی را که از بازی‌کردن شکل می‌دهند با بقیه به اشتراک بگذارند. در این بین افراد می‌دانند که می‌توانند درآمدزایی نیز با این کار داشته باشند و عده‌ای نیز صرفاً با همین انگیزه وارد این حوزه می‌شوند.

وی اضافه‌کرد: شاید بتوان گفت دلیل اصلی گرایش جوان‌ها و نوجوان‌های ما به استریم‌کردن این است که استریمینگ و استریم بازی تنها رسانه تصویری و تعاملی است که ما داریم. شما نه در تلویزیون و نه در VOD ها نمی‌توانید با محتوا تعاملی انجام بدهید و نهایتاً می توانید محتوا را انتخاب کنید.

قاسم زاده در پاسخ به سوالی ناظر بر فرصت‌های نوآورانه برای این محیط، گفت: اگر بخواهیم در خصوص اینکه در حوزه استریم و حواشی آن چگونه درآمدزایی کنیم، بحث کنیم باید در درجه اول به این نکته اشاره کنیم که خودِ استریم یک کسب و کار است که به طور معمول برای کسی که استریم می‌کند، به اندازه خودش در آمد دارد و یک کسب و کار کوچک به حساب می‌آید. در این جا به افراد معدودی که در قله هستند و درآمدهای عجیب و غریب دارند، کاری نداریم و بدنه این جریان منظور نظرم هست. برای اینکه شما حول این کار بتوانید یک کسب وکار را شکل بدهید دو مسیر را می‌توانید شکل بدهید یا اینکه خدماتی را برای استریمر‌ها ارائه بدهید و یا اینکه وسیله یا ابزارهایی که این‌ها نیاز دارند را برای آن‌ها تولید کنید.

وی افزود: این‌ها ایده‌هایی بود که می‌شود در این حوزه ورود کرد، حالا برای سایر ایده‌ها افراد باید بنشینند و چرخه استریم را به صورت کامل بررسی کنند و ببیند که کجا نیازمندی وجود دارد تا چه از منظر تجهیزات و چه از منظر خدمات به آنجا ورود کنند.

قاسم زاده در پایان با اشاره به مسئله فیلترینگ و تبعات آن در این حوزه عنوان داشت: سبک زندگی استریمرها طی چندین سال برای این افراد شکل گرفته است و به هم زدن آن در یک لحظه و یک اتفاق می‌تواند تبعات اجتماعی و فرهنگی بدی را به همراه داشته باشد. امروزه اینترنت برای بازیکنان ما مسئله مهمی است و در زندگی این افراد می‌تواند تاثیرگذار باشد. شما نوجوانی را در نظر بگیرید که روزی ۴-۵ ساعت فلان بازی را به صورت استریم انجام می‌دهد، بعد یکدفعه بوسیله اینترنت دسترسی او را از بین می‌بریم، سوال این است که آیا برای این حذف فکری شده و روی جایگزین آن تاملی شده است؟  بنابراین در حوزه سیاستگذاری مسئولین باید این نکته را مدنظر داشته باشند که اگر چیزی را حذف می‌کنند باید تبعات آن را بپذیرند.

نشست صنعت- استریمینگ رسانه در ایران و جهان-۱۲-۵-۱۴۰۰
امکانات
برچسب ها
استریماستریمینگبازی رایانه ایبلزی کامپیوتریعلی قاسم زادهمحمدحسن یادگاریپژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامیگیم
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
مطالب پربازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 984 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 983 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 971 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 961 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 957 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 952 بازدید
  • گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چ... - 941 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 935 بازدید
  • در نشست «سه دهه در آیینه جادو» مطرح شد؛ ... - 928 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 923 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme