» کمیل خجسته در نشست ” عصر نصرالله”: سید حسن نصرالله در بایکوت خبری، خلقِ خبر می‌کرد

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

کمیل خجسته در نشست ” عصر نصرالله”: سید حسن نصرالله در بایکوت خبری، خلقِ خبر می‌کرد

۱۴۰۳-۰۸-۲۳ ۱۴۰۳-۰۸-۲۳ بازدید : 691

سید حسن نصرالله در محیط روایت، لحظه‌های ماندگار خلق می‌کند. او در جایی می‌گوید که اسرائیل خواهد رفت. در مدل‌های رسانه‌ای به این کارها، خلق لحظه می‌گویند. به طور مثال این سخن که آمریکایی‌ها اگر عمودی بیایند، افقی برمی‌گردند. سید حسن نصرالله در بایکوت خبری، خلقِ خبر می‌کرد.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، نشست «عصر نصرالله»، با حضور اصحاب اندیشه و علوم انسانی به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، چهاردهم آبان‌ماه در سالن سوره حوزه هنری، برگزار شد.

هفتمین سخنرانِ نشستِ «عصر نصرالله»، کمیل خجسته، پژوهشگر علوم انسانی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به عظمت وجودیِ سید حسن نصرالله سخنان خود را آغاز کرد و گفت: سید حسن نصرالله ماجرای عجیبی در حوزه ارتباطات رقم زد. چگونه سید حسن نصرالله در این عصر شبکه‌‌ای‌شده‌ی تحتِ حاکمیت پلتفرم‌ها که محتواهای اینچنینی را بایکوت می‌کند، توانست ماجرای خود را روایت کرده و به جامعه منتقل کند؟

این پژوهشگر حوزه علوم‌انسانی در ادامه اظهار داشت: من تلاش می‌کنم که از الگوی جنگ روایت‌ها برای توصیف اقدامات سید حسن نصرالله استفاده کنم. او چگونه در جنگ روایت‌ها پیروز می‌شد؟ در نگاه اقتصادِ روایی، ۶ عنصر، عناصر سازنده یک روایت قدرتمند هستند. ۱- داستان؛ یک روایت باید داستان داشته باشد ۲- روایت باید احساس داشته، ملموس و ساده باشد ۳- پایداری؛ در ذهن بماند ۴: اثرگذاری ۵- باتوجه به انسجام و هویت جمعی مطرح شود ۶- در زمان درستی بیان شود.

او افزود: سید حسن نصرالله روایت اول بود. در سال ۱۳۹۹ وقتی اسرائیل عملیاتی علیه حزب‌الله انجام می‌دهد، او سخنرانی می‌کند و در متن سخنرانی خود می‌گوید اگر ما می‌خواستیم تنها برای روحیه‌بخشی و مصرف رسانه‌ای صرفاً پاسخی به شهادت علی کامل محسن داده باشیم، این کار را در همان روز اول انجام داده بودیم. الان می‌گویم چگونه؛ بچه‌های مقاومت می‌توانستند یک پایگاه نظامی را انتخاب کنند، چند موشک به آن شلیک کنند و استحکامات و تجهیزاتش را تخریب کنند و تصاویرش را در تمام رسانه‌ها پخش کنند، و بگوییم الله اکبر، به شهادت برادرمان پاسخ دادیم. اما طبیعتاً هیچ سربازی نه کشته و نه زخمی می‌شد. حتی ممکن بود اسرائیلی‌ها به قول خودشان برای ما نردبان بگذارند که از خر شیطان پائین بیاییم. ممکن بود مثل کاری که در پادگان آویوم کردند، هلی‌کوپتر و برانکارد بیاورند و عده‌ای را با ظاهر افراد زخمی درست کنند و موضوع را فیصله دهند. اما هدف ما این‌ها نیست. هدف ما نه رسانه‌ها هستند، نه پاسخی روحیه‌بخش و نه مصارف رسانه‌ای، به هیچ وجه. ما می‌خواهیم یک معادله را تثبیت کنیم. امروز بیش از همیشه در مورد این معادله صریح سخن می‌گویم تا اسرائیل متوجه شود وقتی یکی از مجاهدان ما را می‌کشد ما یکی از سربازان آن‌ها را می‌کشیم، تمام، معادله این است.

کمیل خجسته، عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه با اشاره به کنش‌های حزب الله در رابطه با طوفان الاقصی، گفت: جالب است که در ماجرای طوفان الاقصی یکی از اولین عملیات‌هایی که حزب‌الله علیه رژیم صهیونسیتی انجام داد، مربوط به یگان شهید علی کامل محسن بود. او با اشاره به حرب تموز، گفت: در جنگ ۳۳ روزه سید حسن نصرالله در زیر بمباران هم ارتباط خود را با مردم قطع نمی‌کند و یکی از بزرگترین لحظات تاریخ رسانه را رقم می‌زند، کجا؟ آن‌جایی که یک پیام صوتی منتشر می‌کند و وسط پیام یک خبر مهم را اعلام می‌کند. سید حسن نصرالله خبر می‌دهد که همین الان ناو جنگی اسرائیل را زدیم. بعد از زدن مرکاوا و هلی‌کوپتر آپاچی، این پیام سید حسن نصرالله ماجرای جنگ ۳۳ روزه را عوض می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ادامه مطرح کرد: سید حسن نصرالله در محیط روایت، لحظه‌های ماندگار خلق می‌کند. او در جایی می‌گوید که اسرائیل خواهد رفت. در مدل‌های رسانه‌ای به این کارها، خلق لحظه می‌گویند. به طور مثال این سخن که آمریکایی‌ها اگر عمودی بیایند، افقی برمی‌گردند. سید حسن نصرالله در بایکوت خبری، خلقِ خبر می‌کرد.

خجسته با اشاره به صداقت سید حسن نصرالله در روایت، گفت: آن‌جایی که پیجرها منفجر می‌شوند سید حسن نصرالله با صداقت می‌گوید که ما ضربه خوردیم. وقتی عماد مغنیه شهید می‌شود، بشار اسد به سید حسن نصرالله زنگ می‌زند و می‌گوید که ما می‌دانیم حاج رضوان شهید شده است، بهتر است که این شهادت را اعلام نکنیم. سید حسن نصرالله می‌گوید که شهادت برای ما افتخار است و ما اعلام می‌کنیم. صداقت سید حسن نصرالله موجب این می‌شود که او در طول زمان راویِ صادق منطقه شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چهارچوب‌های مفهومی در مقابل اقدامات رسانه‌ای و رفتار پیامبرگونِ سید حسن نصرالله حقیر هستند. وقتی به این اقدامات از منظر الگوی شناختی می‌نگریم، می‌بینیم که در تمام کنش‌های رسانه‌ای، سید حسن نصرالله از این ۶ عنصر برای رساندن خود به مردم استفاده کرده است. او در ابتدا بحث‌ها را برای مردم شرح می‌داد. در مرحله بعد بحث‌ها را شخصی می‌کرد. برای مردم و با مردم صحبت می‌کرد. سید تلاش می‌کرد موضوعات را ملموس کند. او با اطلاعات نقطه تضاد را مشخص می‌کرد. در آخر به مردم احساس منتقل می‌کرد. سخنان او چون از درون می‌جوشید، منطقه را با خود همراه می‌کرد.

کمیل خجسته در پایان گفت: حضرت آقا به او رهبر منطقه عربی می‌گفتند. این روزها فقدان گفتمان سید حسن نصرالله به چشم می‌خورد. من به عنوان یک معلم همیشه می‌گفتم که سید حسن نصرالله را دنبال کنید چون صحبت‌های او پر از فکت و افشاگری علیه دشمن است. ان‌شاءالله بزرگانی دیگر فقدان او را برای ما انسان‌های خاکی پر کنند.

لازم به ذکر است گردهمایی «عصر نصرالله»، با گفتارهایی از اصحاب اندیشه و علوم انسانی به مناسبت چهلم شهادت سید مقاومت به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، چهاردهم آبان‌ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در این گردهمایی سعید زیباکلام، بیژن عبدالکریمی، مجید شاه‌حسینی، وحید یامین‌پور، سیدحسین شهرستانی، کمیل خجسته، سجاد صفارهرندی، علی‌رضا بلیغ، فاطمه رایگانی و پریسا نصرآبادی به سخنرانی پرداختند.

امکانات
برچسب ها
سیدحسن نصرالله-جبهه مقاومت-کمیل خجسته
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: «تعزیه، حلقه مفقوده روایتِ ایرانی»

در نشست «تعزیه و روایت ایرانی» مطرح شد: ...

۱۴۰۴-۰۹-۰۲
با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ آرین طاهری برگزیده سی‌و‌دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی شد

با کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»؛ ...

۱۴۰۴-۰۸-۲۸
کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی مذهبی ایران

کارکرد ادبیات داستانی در ادبیات نمایشی م...

۱۴۰۴-۰۸-۲۴
در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگشت به کجاستیِ ایران؛ از فلسفۀ مکان تا طرح آمونیل»

در نشست ایده ایران چیست؟ مطرح شد: «بازگش...

۱۴۰۴-۰۸-۱۳
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛ آینده‌ای که نمی‌خواهد از گذشته جدا شود

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا» برگزار شد؛...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح شد؛  هنر، سلوک و احیاء؛ مروری بر میراث محمود فرشچیان در هنر معاصر ایران

در آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان مطرح...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی در غرب آسیا»

«آمونیل؛ طرحی برای توسعه و منطقه‌گرایی د...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان الگوی سیاست‌گذاری شهری بهره گرفت؟

چگونه می‌توان از معماری بومی به‌عنوان ال...

۱۴۰۴-۰۸-۱۱
نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

نشست نقد و بررسی رمان «آن‌جا»

۱۴۰۴-۰۸-۰۵
شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

شهرگفتار؛ خوانش سه بعدی تهران

۱۴۰۴-۰۸-۰۳
مطالب پربازدید
  • نشست «فهم سواد رسانه‌ای در ایران: سواد ب... - 984 بازدید
  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌... - 983 بازدید
  • تاملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهل... - 971 بازدید
  • اثر «لیالی و الدهور» در محفل چهل‌و‌نهم «... - 961 بازدید
  • در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ نشست «... - 957 بازدید
  • سیدحسین شهرستانی در نشست «عصر نصرالله»: ... - 952 بازدید
  • گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چ... - 941 بازدید
  • در هشتمین جستار «بازار رسانه» مطرح شد؛ ش... - 935 بازدید
  • در نشست «سه دهه در آیینه جادو» مطرح شد؛ ... - 928 بازدید
  • کتاب «هم رومی و هم زنگی» به بازار نشر آم... - 923 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme