کتاب «اینستاگرام؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی‌دیداری» منتشر شد | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

کتاب «اینستاگرام؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی‌دیداری» منتشر شد

۱۴۰۱-۰۲-۱۷ ۱۴۰۱-۰۲-۱۷ بازدید : 2020

کتاب «اینستاگرام؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی‌دیداری» به قلم جمعی از نویسندگان (تاما لیوِر، تیم هایفیلد و کریستال ابیدین) و ترجمه محمدمهدی وحیدی و به‌همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

به‌ گزارش روابط‌عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، کتاب «اینستاگرام؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی‌دیداری» به قلم جمعی از نویسندگان (تاما لیوِر، تیم هایفیلد و کریستال ابیدین) و ترجمه محمدمهدی وحیدی و به‌ همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

رسانه‌های اجتماعی، جهان جدیدی را خلق کرده‌اند و هر روز هم به وسعت آن می‌افزایند. بنا به قول مشهور، «فرهنگ شهرت»، دین جدید مردم است و «رسانه»، معابد جدیدی که در آن «سلبریتی»‌ها پرستیده می‌شوند، منتهی آنچه رسانه‌های جدید را نسبت به رسانه‌های قدیمی متمایز می‌کند، این است که امروزه هرکسی، می‌تواند به یکی از بُت‌های این معابد تبدیل شود. رسانه‌های جدید، فرهنگ‌ها را نه‌تنها تغییر می‌دهند، بلکه فرهنگ‌های مختص خود را می‌سازند. فرهنگی که در آن، استوری‌کردن، پست‌کردن و انتشاردادن هرچیزی واجب و ضروری می‌شود و مادامی که یک چیزی را منتشر نکنی، گویی آن چیز را نداری! مادامی که از سفر عکس و فیلمی پخش نکنی، انگار آن سفر را نرفته‌ای و مادامی که عکس غذایت را دیگران نبینند، انگار غذایی نخورده‌ای.

در میان تمام رسانه‌های اجتماعی، اینستاگرام، همچنان محبوب‌ترین، پرمخاطب‌ترین و پرجمعیت‌ترین معبد بت‌های جهان است. یک اپلیکیشن اینستاگرامی که آنقدر بزرگ‌شده که وقتی تنها برای چندساعت دچار اختلال شده بود، یک دنیا درحال تکان خوردن بود و از سقوط اینستاگرام، به یازدهِ سپتامبر دیجیتال تعبیر می‌شد! به‌راستی اینسنتاگرام چه دارد و چه کرده که اینچنین محبوب و مشهور و عظیم شده است؟

تاما لیور، دانشیار مطالعات اینترنت در دانشگاه کرتین، کریستال آبیدین، انسان‌شناس و مردم‌شناس فرهنگ‌های اینترنتی و تیم هایفیلد، محقق و مدرس رسانه و جامعه دیجیتال در دانشگاه شفیلد انگلستان، سه‌پژوهشگر و محقق برجسته و مشهور حوزه رسانه‌های اجتماعی که هر کدام کتاب‌های زیادی در این زمینه نگاشته‌اند، در این کتاب دور هم جمع شده‌اند تا درباره اینستاگرام و فرهنگی که رسانه‌های اجتماعی برای مردم ایجاد کرده‌اند سخن بگویند.

در فصل اول، کتاب پیرامون مفهوم «پلتفرم» بحث می‌کند. ساختار اینستاگرام، مالکیت آن، چگونگی کارکرد آن، سیاست‌های پشت پرده آن، و بالکل، چیستیِ این نرم‌افزار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل دوم، نویسندگان به‌سراغ وجهه زیبایی‌شناسانه اینستاگرام رفته‌اند. «دیداری‌بودن اینستاگرام»، «تحول زیبایی‌شناسی هنجاری‌سازی اینستاگرام»، «زیبایی‌شناسی فیلترها»، «دوران مربعی»، «استوری‌تلینگ»، «کردارهای پلتفرمی» و … از بحث‌های این فصل هستند.

در فصل سوم، بوم‌شناسی موضوع بحث مولفین است. «تجربه زمان اینستاگرامی»، «موقعیت‌یابی اینستاگرامی» و… از بحث‌های این فصل هستند.

فصل چهارم، به‌سراغ اقتصاد اینستاگرام رفته است. در این فصل، مباحثی چون «بازتصاحب اینستاگرام»، «گونه‌های دیداری تبلیغات تجاری در اینستاگرام»، «مفهومِ توجه تجاری»، «بهینه‌سازی توجه در اینستاگرام»، «باورهای متداول بازاریابی در اینستاگرام»، «اقتصاد اینفلوئنسرها» و … واکاوی شده‌اند.

در فصل پنجم، فرهنگ‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها و زندگی واقعی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

در فصل ششم، همه‌چیزشدنِ اینستاگرام به‌معنای واقعی کلمه تصویر می‌شود، آنجا که اینستاگرام به صحنه‌ای برای «آغاز» تا «پایان» زندگی تبدیل می‌شود و از «تصاویر سونوگرافی» تا «سوگواری» و … در آن هم‌آفرینی می‌شوند.

فصل هفتم نیز که فصل آخر کتاب است، «از همه‌چیزِ اینستاگرام» تا «اینستاگرامِ همه‌چیز» را نتیجه‌گیری می‌کند.

این کتاب در ۳۶۸ صفحه و در قطع رقعی و به‌همت پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ و طبع رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور و وب‌سایت انتشارات سوره مهر تهیه بفرمایند.

https://sooremehr.ir/book/4769

امکانات
برچسب ها
اما لیوِراپلیکیشناینستاگراماینستاگرام؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی‌دیداریتیم هایفیلدرسانهشبکه های اجتماعیشهرتفرهنگمحمدمهدی وحیدیپلتفرمپژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامیکریستال ابیدین
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و رسانه

بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و ر...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهوری

امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهور...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پهلوی دوم

مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند؛ بلکه دو نحوۀ تفکرند

شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

۱۴۰۴-۰۲-۲۳
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و رسانه

بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و ر...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهوری

امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهور...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پهلوی دوم

مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند؛ بلکه دو نحوۀ تفکرند

شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

۱۴۰۴-۰۲-۲۳
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
مطالب پربازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 998 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 997 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 994 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 988 بازدید
  • نظریه، شهرت و دین از حوزه‌های مطالعاتی ج... - 987 بازدید
  • پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی... - 970 بازدید
  • دومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 963 بازدید
  • دوره آموزشی «درآمدی بر مبانی نقد موسیقی»... - 961 بازدید
  • در چهل و پنجمین محفل عصرنشینی هنر و اندی... - 960 بازدید
  • همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انق... - 954 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme