نشست مجازی "زیست‌بوم پژوهشی بازی‌های رایانه‌ای در ایران" برگزار شد. | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

نشست مجازی “زیست‌بوم پژوهشی بازی‌های رایانه‌ای در ایران” برگزار شد.

۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۴۰۰-۰۴-۱۵ بازدید : 1260

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، اولین نشست از سلسله نشست‌های «جهان بازی‌های رایانه‌ای» با موضوع: «زیست‌بوم پژوهشی بازی‌های رایانه‌ای در ایران»، دو¬شنبه- چهاردهم تیر¬ماه، با حضور حامد نصیری، معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای و محمدحسن یادگاری، پژوهشگر حوزۀ مطالعات رسانه و به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.

در ابتدای نشست محمدحسن یادگاری پژوهشگر حوزۀ مطالعات رسانه بیان کرد : هدف از برگزاری سلسله نشست های”جهان بازی‌های رایانه‌ای” مروری برحوزه‌های مختلف بازی‌های رایانه‌ای مانند: صنعت، بازیکن‌ها، بازی سازها، تاثیر متون بازی‌های رایانه‌ای، سیاستگذاری و… است. این مجموعه نشست‌ به همت میز مطالعات بازی از گروه ارتباطات و رسانه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی طراحی شده است.

در ادامه حامد نصیری معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اینکه نهاد سیاستگذار باید تصویر درست و دقیقی از آنچه که در صنعت و اکوسیستم بازی در جریان است داشته باشد، بیان کرد: ما اکنون با استریمر‌ها، رسانه‌ها و پژوهشگران حوزۀ بازی مواجه هستیم که باید برای هر کدام برنامه داشته باشیم. ما در حوژه بازی به شکل کلاسیک سه بخش تولید‌کننده، توزیع کننده و مصرف‌کننده را داریم، اما امروزه چه در ایران و چه در جهان از یک اکوسیستم جدی‌تری صحبت می‌کنیم که ساختارها و کارکردهای  جدیدی هم به این حوزه اضافه شده‌ است، یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در این حوزه «رسانه‌» است.

در ادامه حامد نصیری معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اینکه نهاد سیاستگذار باید تصویر درست و دقیقی از آنچه که در صنعت و اکوسیستم بازی در جریان است داشته باشد، بیان کرد: ما اکنون با استریمر‌ها، رسانه‌ها و پژوهشگران حوزۀ بازی مواجه هستیم که باید برای هر کدام برنامه داشته باشیم. ما در حوژه بازی به شکل کلاسیک سه بخش تولید‌کننده، توزیع کننده و مصرف‌کننده را داریم، اما امروزه چه در ایران و چه در جهان از یک اکوسیستم جدی‌تری صحبت می‌کنیم که ساختارها و کارکردهای  جدیدی هم به این حوزه اضافه شده‌ است، یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در این حوزه «رسانه‌» است.

وی در ادامه اضافه کرد: در حوزۀ بازی در ایران دو طیف رسانه تخصصی داریم، یک طیف سعی دارد بازیکن را با بازی‌های روز و اخبار جذاب مربوط به حوزه بازی آشنا کند و کارکردی سرگرمی دارد و طیف دیگر که جنس خبری دارد، وظیفه دارد مطالبات بازی‌سازها و بازیکن‌ها را به دست نهادهای حاکمیتی برساند. از چالش‌های این حوزه این است که بین بازی‌ساز و رسانه ارتباط کافی و خوبی شکل نگرفته است، اقتصاد رسانه بحث کردن حول محور بازی های مهم دنیا است در حالی که از خروجی‌های دیگر در این حوزه غافل است. بحث مهم دیگر در رسانه، استریمرها هستند اگر آنها را بخشی از رسانه در نظر بگیریم، جنس تعامل استیمر با مخاطب فقط بحث سرگرمی نیست مانند ادبیات نمایشی است رابطه یک استیمر با مخاطب مانند یک بازیگر تئاتر است و صرفا از جنس بازی نیست، رسانه نوینی است که ریشه در یک رسانه سنتی دارد.

حامد نصیری در ادامه به بحث آموزش در اکوسیستم بازی پرداخت و گفت: سیاستگذار باید بداند چه مراکز آموزشی، چه رویدادهای آموزشی و چه کسانی با چه تخصص‌های در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و چه نیازهائی دارند. مسئله جدی ما در این موضوع، سرمایه انسانی و پدیده شوم مهاجرت است. بازی یک بحث تخصصی است و ما در حوزۀ آموزش نیاز به نیروی با استعداد داریم. بحث فنی و هنری بازار کار به شکل  نامتوازن متمایل به تقاضا است، تقاضا برای جذب نیرو بالا است اما نیروی متخصص و با استعداد کم است.

حامد نصیری در ادامه بیان کرد: بحث مهم بعدی در اکوسیستم بازی، بحث پژوهش است. رویدادهای پژوهشی، مراکز پژوهشی، پژوهشگران و میزان مقالاتی که در این حوزه منتشر می‌شود. آیا کار دقیق علم‌سنجی صورت می گیرد؟ اینکه در ایران چه حوزه‌هایی چه افرادی و چه شبکه‌های مشغول به کار هستند بسیار مهم است.

وی در ادامه با اشاره به سیاستگذاری در حوزۀ بازی گفت: سیاستگذار باید علاوه بر سطح تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده، سطح صنعت را هم در این حوزه مدنظر داشته باشد هم از حیث فنی و هم از حیث فرهنگی. از مسائل مهم در حوزه سیاستگذاری، تدوین قانون و مقررات در حوزه بازی است، اینکه ما به وضع چه قوانینی نیاز داریم و چطور می‌توانیم آنها را به صحن مجلس ببریم.  به طور مثال هیچ پشتوانه قانونی برای اجرای رده‌بندی سنی در حوزه بازی وجود ندارد.

حامد نصیری در پایان به موضوع زیرساخت‌های کلان و روندهای آینده پرداخت و گفت: ما دو نوع نگاه به آینده داریم ، یک نگاه آینده‌نگاری و یک نگاه آینده‌پژوهشی. آینده‌نگاری هدفش توجه به روندهای حاکم است که چگونه خود را برای مواجهه با آن‌ها مجهز و مسلط کند، منتهی آینده‌پژوهی هدف والاتر و نگاه فعال‌تری دارد با منطق اینکه ما برساخت اجتماعی داریم، فناوری  می‌آید و آن  شکلی را به خودش می‌گیرد که اجتماع و جامعه  می‌خواهد. هدف آینده‌پژوهی این است که بگوید ما در آینده در حوزۀ بازی چه چیزی می‌خواهیم. یک نوع اجماع نظر کردن بین اعضای مختلف اکوسیستم بازی است، یک موضوع علوم‌انسانی محور که بسیار مهم است.

در ادامه حامد نصیری معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اینکه نهاد سیاستگذار باید تصویر درست و دقیقی از آنچه که در صنعت و اکوسیستم بازی در جریان است داشته باشد، بیان کرد: ما اکنون با استریمر‌ها، رسانه‌ها و پژوهشگران حوزۀ بازی مواجه هستیم که باید برای هر کدام برنامه داشته باشیم. ما در حوژه بازی به شکل کلاسیک سه بخش تولید‌کننده، توزیع کننده و مصرف‌کننده را داریم، اما امروزه چه در ایران و چه در جهان از یک اکوسیستم جدی‌تری صحبت می‌کنیم که ساختارها و کارکردهای  جدیدی هم به این حوزه اضافه شده‌ است، یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در این حوزه «رسانه‌» است.

وی در ادامه اضافه کرد: در حوزۀ بازی در ایران دو طیف رسانه تخصصی داریم، یک طیف سعی دارد بازیکن را با بازی‌های روز و اخبار جذاب مربوط به حوزه بازی آشنا کند و کارکردی سرگرمی دارد و طیف دیگر که جنس خبری دارد، وظیفه دارد مطالبات بازی‌سازها و بازیکن‌ها را به دست نهادهای حاکمیتی برساند. از چالش‌های این حوزه این است که بین بازی‌ساز و رسانه ارتباط کافی و خوبی شکل نگرفته است، اقتصاد رسانه بحث کردن حول محور بازی های مهم دنیا است در حالی که از خروجی های دیگر در این حوزه غافل هستند. بحث مهم دیگر در رسانه، استریمر ها هستند اگر آنها را بخشی از رسانه در نظر بگیریم، جنس تعامل استیمر با مخاطب فقط بحث سرگرمی نیست مانند ادبیات نمایشی است رابطه یک استیمر با مخاطب مانند یک بازیگر تئاتر است و صرفا از جنس بازی نیست، رسانه نوینی است که ریشه در یک رسانه سنتی دارد.

حامد نصیری در ادامه به بحث آموزش در اکوسیستم بازی پرداخت و گفت: سیاستگذار باید بداند چه مراکز آموزشی، چه رویدادهای آموزشی و چه کسانی با چه تخصص‌های در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و چه نیازهائی دارند. مسئله جدی ما در این موضوع، سرمایه انسانی و پدیده شوم مهاجرت است. بازی یک بحث تخصصی است و ما در حوزۀ آموزش نیاز به نیروی با استعداد داریم. بحث فنی و هنری بازار کار به شکل  نامتوازن متمایل به تقاضاست، تقاضا برای جذب نیرو بالاست اما نیروی متخصص و با استعداد کم است.

حامد نصیری در ادامه بیان کرد: بحث مهم بعدی در اکوسیستم بازی، بحث پژوهش است. رویدادهای پژوهشی، مراکز پژوهشی، پژوهشگران و میزان مقالاتی که در این حوزه منتشر می‌شود. آیا کار دقیق علم‌سنجی صورت می گیرد؟ اینکه در ایران چه حوزه‌هایی چه افرادی و چه شبکه‌های مشغول به کار هستند بسیار مهم است.

وی در ادامه با اشاره به سیاستگذاری در حوزۀ بازی گفت: سیاستگذار باید علاوه بر سطح تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده، سطح صنعت را هم در این حوزه مدنظر داشته باشد هم از حیث فنی و هم از حیث فرهنگی. از مسائل مهم در حوزه سیاستگذاری، تدوین قانون و مقررات در حوزه بازی است، اینکه ما به وضع چه قوانینی نیاز داریم و چطور می توانیم آنها را به صحن مجلس ببریم.  به طور مثال هیچ پشتوانه قانونی برای اجرای رده‌بندی سنی در حوزه بازی وجود ندارد.

حامد نصیری در ادامه به موضوع زیرساخت‌های کلان و روندهای آینده است پرداخت و گفت: ما دو نوع نگاه به آینده داریم ، یک نگاه آینده‌نگاری و یک نگاه آینده‌پژوهشی. آینده‌نگاری هدفش توجه به روندهای حاکم است که چگونه خود را برای مواجهه با آن‌ها مجهز و مسلط کند، منتهی آینده‌پژوهی هدف والاتر و نگاه فعال‌تری دارد با منطق اینکه ما برساخت اجتماعی داریم، فناوری  می‌آید و آن  شکلی را به خودش می‌گیرد که اجتماع و جامعه  می‌خواهد. هدف آینده‌پژوهی این است که بگوید ما در آینده در حوزۀ بازی چه چیزی می‌خواهیم. یک نوع اجماع نظر کردن بین اعضای مختلف اکوسیستم بازی است، یک موضوع علوم‌انسانی محور که بسیار مهم است.

نشست “زیست بوم پژوهشی بازی های رایانه ای در ایران۱۴-۴-۱۴۰۰
امکانات
برچسب ها
بازی های رایانه ایبازی های کامپیوتریبنیاد ملی فضای مجازیحامدنصیریرسانهصنعت بازیمحمحسن یادگاریپژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامیگیم
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
رئالیسم عرفانی در ادبیات داستانی

رئالیسم عرفانی در ادبیات داستانی

۱۴۰۲-۰۹-۱۱
نشست سی‌وپنجم  «مسأله شهر» به موضوع«سیاست‌گذاری فرهنگی و شهر» می‌پردازد

نشست سی‌وپنجم «مسأله شهر» به موضوع«سیاس...

۱۴۰۲-۰۹-۱۱
پنجاه‌وچهارمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه «دیدار» به نقد و بررسی کنسرت نمایش «کلنل» پرداخت

پنجاه‌وچهارمین محفل عصرنشینی هنر و اندیش...

۱۴۰۲-۰۹-۰۸
محفل پنجاه‌وچهارم«دیدار» با نگاهی به «کنسرت نمایش کلنل» برگزار می‌شود

محفل پنجاه‌وچهارم«دیدار» با نگاهی به «کن...

۱۴۰۲-۰۹-۰۷
درنگی تطبیقی بر داستان بهرام‌گور در شاهنامه فردوسی و هفت‌پیکر نظامی

درنگی تطبیقی بر داستان بهرام‌گور در شاهن...

۱۴۰۲-۰۹-۰۱
در نشست مسأله شهر با موضوع «تمنای بهشت» مطرح شد؛ «باغ» را جلوی «پارک» سر بریدند/ باغ ایرانی چگونه در شهر فراموش شد؟

در نشست مسأله شهر با موضوع «تمنای بهشت» ...

۱۴۰۲-۰۹-۰۱
تأملی در نسبت باغ ایرانی و پارک‌های معاصر

تأملی در نسبت باغ ایرانی و پارک‌های معاص...

۱۴۰۲-۰۸-۲۷
در نشست سی‌و‌سوم مسأله شهر مطرح شد؛ میدان امام حسین(ع) یک نقطه آغاز برای تهران و اتفاق‌های ملی است

در نشست سی‌و‌سوم مسأله شهر مطرح شد؛ میدا...

۱۴۰۲-۰۸-۲۰
مهندس منصور واعظی در نشست «سنجه»: مدیریت فرهنگی مدیریت بر تمام ارکان و مصالح فرهنگ است

مهندس منصور واعظی در نشست «سنجه»: مدیریت...

۱۴۰۲-۰۸-۱۴
شکست بازآفرینی میدان آیینی امام حسین (ع) بررسی می‌شود

شکست بازآفرینی میدان آیینی امام حسین (ع)...

۱۴۰۲-۰۸-۱۳
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
رئالیسم عرفانی در ادبیات داستانی

رئالیسم عرفانی در ادبیات داستانی

۱۴۰۲-۰۹-۱۱
نشست سی‌وپنجم  «مسأله شهر» به موضوع«سیاست‌گذاری فرهنگی و شهر» می‌پردازد

نشست سی‌وپنجم «مسأله شهر» به موضوع«سیاس...

۱۴۰۲-۰۹-۱۱
پنجاه‌وچهارمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه «دیدار» به نقد و بررسی کنسرت نمایش «کلنل» پرداخت

پنجاه‌وچهارمین محفل عصرنشینی هنر و اندیش...

۱۴۰۲-۰۹-۰۸
محفل پنجاه‌وچهارم«دیدار» با نگاهی به «کنسرت نمایش کلنل» برگزار می‌شود

محفل پنجاه‌وچهارم«دیدار» با نگاهی به «کن...

۱۴۰۲-۰۹-۰۷
درنگی تطبیقی بر داستان بهرام‌گور در شاهنامه فردوسی و هفت‌پیکر نظامی

درنگی تطبیقی بر داستان بهرام‌گور در شاهن...

۱۴۰۲-۰۹-۰۱
در نشست مسأله شهر با موضوع «تمنای بهشت» مطرح شد؛ «باغ» را جلوی «پارک» سر بریدند/ باغ ایرانی چگونه در شهر فراموش شد؟

در نشست مسأله شهر با موضوع «تمنای بهشت» ...

۱۴۰۲-۰۹-۰۱
تأملی در نسبت باغ ایرانی و پارک‌های معاصر

تأملی در نسبت باغ ایرانی و پارک‌های معاص...

۱۴۰۲-۰۸-۲۷
در نشست سی‌و‌سوم مسأله شهر مطرح شد؛ میدان امام حسین(ع) یک نقطه آغاز برای تهران و اتفاق‌های ملی است

در نشست سی‌و‌سوم مسأله شهر مطرح شد؛ میدا...

۱۴۰۲-۰۸-۲۰
مهندس منصور واعظی در نشست «سنجه»: مدیریت فرهنگی مدیریت بر تمام ارکان و مصالح فرهنگ است

مهندس منصور واعظی در نشست «سنجه»: مدیریت...

۱۴۰۲-۰۸-۱۴
شکست بازآفرینی میدان آیینی امام حسین (ع) بررسی می‌شود

شکست بازآفرینی میدان آیینی امام حسین (ع)...

۱۴۰۲-۰۸-۱۳
مطالب پربازدید
  • کتاب «لشکر به مثابه امر اجتماعی» منشر شد - 978 بازدید
  • در نشست مسأله شهر با موضوع «تمنای بهشت» ... - 97 بازدید
  • کتاب «هستی‌شناسی پایداری »؛ رونمایی می‌ش... - 960 بازدید
  • در نشست «مسأله شهر» عنوان شد؛ اجرای ... - 949 بازدید
  • در نشست « سلبریتی و حکمرانی فرهنگی» عنوا... - 910 بازدید
  • نشست «صنعت- رسانه استریمینگ در ایران و ج... - 894 بازدید
  • کتاب «مشق خوبان» به بازار نشر آمد - 882 بازدید
  • مراسم تودیع و معارفه مدیر پژوهشکده فرهنگ... - 854 بازدید
  • کتاب «امپراتوری توهّم» منتشر شد. - 836 بازدید
  • دوره آموزشی”تحلیل متن آثار فرهنگی،... - 824 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme