طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» بررسی شد: لباس و دیپلماسی فرهنگی ارتباط مستقیمی با هم دارند | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» بررسی شد: لباس و دیپلماسی فرهنگی ارتباط مستقیمی با هم دارند

۱۴۰۱-۱۲-۰۳ ۱۴۰۱-۱۲-۰۳ بازدید : 124

محفل چهل‌و‌ششم عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» با عنوان «طرح یک لباس، بر تن یک ملت» با نگاهی به طراحی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، این نشست روز دوشنبه یکم اسفندماه به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد، در این نشست مهدی قزلی، نویسنده و راوی حاضر در قطر، علی حیاتی، مدیر کارگاه هنری سه‌درچهار، دکتر سمانه شهری‌نژاد، مدرس دانشگاه و محقق حوزۀ پوشاک و محمدرضا وحیدزاده، پژوهشگر هنر و دبیر نشست حضور داشتند.

مهدی قزلی در این نشست پس از شرح اهداف برگزاری چهل‌و‌ششم عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» از سوی وحیدزاده، گفت: رنگ و گرافیک یکی از نکات مهمی است که باید در طراحی لباس تیم ملی مورد نظر  باشد تا معرف یک ملت و هویت آن باشد.

*یوزپلنگ ایرانی جایی در فرهنگ ایران ندارد

قزلی افزود: آن طرحی که در بازوهای لباس هم که بسیار کم رنگ نمایی از یوزپلنگ داشت، کمکی به معرفی ایران نمی‌کرد، چرا که یوزپلنگ ایرانی جایی در فرهنگ ایرانی ندارد.

وی ادامه داد: هلند لباسی نارنجی رنگ دارد که به معنای لاله‌های خاص این کشور است. هلندی‌ها یکبار این پیراهن را معرفی کردند سپس بهره‌برداری های خود را از آن آغاز کردند و تاکنون ادامه دارد.

نویسنده کتاب «پنجره‌های تشنه» افزود: دلیل ندارد همیشه از رنگ‌های پرچم یک کشور برای لباس تیم ملی استفاده کنیم به ویژه اینکه رنگ سفید رنگی است که کشورهای بسیاری در لباس تیم ملی خود به کار می‌برند.

قزلی در ادامه گفت: حداقل کاری که می‌توانیم در این کار انجام دهیم خلاقیت درست و منطقی برای طراحی و انتخاب رنگ آن است که نمونه آن تیم ملی آلمان است.

وی افزود: ما باید همانند دیگر کشورها لباسی داشته باشیم تا معرف ما باشد به عنوان مثال دشداشه عربی که در تمام دنیا نمایان کننده این ملت‌ها است و یکی از لباس‌های خاص در دنیا است.

قزلی در پایان گفت: قطر بسیار هوشمندانه، با خرد جمعی و بهره‌برداری از مشورت با صاحب‌نظران بین‌المللی در این حوزه یکی از بهترین لباس‌ها را در جام جهانی داشت و از ویژگی‌های عربی و شاد آن استفاده‌های رسانه‌ای کرد.

*لباس و دیپلماسی فرهنگی ارتباط مستقیمی با هم دارند

دکتر سمانه شهری‌نژاد، مدرس دانشگاه و محقق حوزۀ پوشاک نیز در این نشست گفت: تاریخ پوشاک دارای ویژگی‌های گوناگونی است که تاثیرات و کاربردهای متفاوتی غیر از پوشش دارد‌. از جمله این کاربردها تاثیرات فرهنگی و هویت جمعی است که در ایران نقش شناسنامه‌ای داشت.

شهری‌نژاد افزود: دیپلماسی فرهنگی یکی از نکات مهمی است که لباس تاثیر زیادی در آن دارد.

وی با اشاره به یوز ایرانی و انتخاب نقش آن در طراحی لباس تیم ملی گفت: این کار می‌توانست یاری نهادهای جهانی مربوط به حفاظت محیط‌زیست را به دست بیاورد و برای معرفی گونه‌ای در حال انقراض توجه جوامع بین‌المللی را جلب کند و دست نیاز به سوی آنها دراز کند.

شهری‌نژاد ادامه داد: اگر هدف ما استفاده از المان‌های ایرانی است، می‌توانیم از المان‌های پایدارتری بهره ببریم و ورود قدرتمندی به این مقوله داشته باشیم تا نتایج موثر و بلندمدتی به دست بیاوریم.

وی افزود: ما لباسی را می‌پوشیم که می‌تواند معرف ماهیت وجودی ما باشد پس در ابعاد ملی باید نگاه وسیع‌تری  به آن داشته باشیم.

شهری‌نژاد در ادامه گفت: از آنجایی که تاکید فیفا در جام جهانی فوتبال قطر بر روی محیط‌زیست بود یوزپلنگ ایرانی انتخابی متناسب بود.

وی ادامه داد: ما رنگ‌هایی داریم که در فرهنگ لغت انگلیسی به نام رنگ‌های ایرانی وارد و شناخته شده است، می‌توانستیم از آنها استفاده کنیم. به عنوان مثال رنگ قرمز ایرانی رنگ خاص و ویژه‌ای است که در زبان انگلیسی به این رنگ «قرمز ایرانی» ثبت شده است.

شهری‌نژاد افزود: چابکی یوز ایرانی دلیل قانع‌کننده‌ای برای لباس تیم ملی فوتبال ایران بود که اجرای درستی نداشته است.

این محقق حوزۀ پوشاک در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم لباس تیم ملی برای جام جهانی آینده را با برپایی جشنواره‌ یا رقابتی تخصصی طراحی کنند. همچنین می‌توانند با یاری متخصصان این حوزه در نهایت لباسی درخور طراحی کنند.

*پیراهن تیم ملی وضعیتی بلاتکلیف دارد

علی حیاتی مدیر کارگاه هنری سه‌درچهار نیز در این نشست گفت: هر لباسی که به تن تیم ملی کشورمان بنشیند ارزشمند است چرا که نمایندگان یک ملت در رقابتی بین‌المللی می‌پوشند.

حیاتی افزود: لباسی که در جام جهانی قطر تیم ملی ما پوشید یکی از با کیفیت‌ترین لباسهای ادوار گذشته ما بود که تولید شرکتی ایرانی بود.

وی با بیان اینکه پیراهن تیم ملی وضعیتی بلاتکلیف دارد، گفت: تنوع قومیتی و جغرافیایی ما کار را برای طراحان و تصمیم‌گیران لباس تیم ملی دشوار می‌کند. اما این موضوع دلیلی بر تکیه به یوز ایرانی نمی‌شود و می‌توانست با ایده‌های بهتری اجرا شود.

حیاتی ادامه داد: استفاده تجاری از لباس تیم ملی نیز مد نظر نیست در حالی که بسیاری از تیم‌های ملی کشورهای دیگر از این لباس بهره‌برداری‌های اقتصادی می‌کنند.

وی در پایان گفت: طراحی لباس توان بسیاری در ایجاد تنوع دارد که باید هوشمندانه از آن استفاده کنیم.

نشست (طرح یک لباس بر تن یک ملت)محفل چهل و ششم دیدار-۰۱-۱۲-۱۴۰۱
امکانات
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ

شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه ...

۱۳۹۹-۰۳-۱۹
آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟

آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ...

۱۳۹۹-۰۲-۱۳
بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا منازعات هویتی

بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا م...

۱۳۹۹-۰۲-۰۱
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «شورش شیرین در خیابان‌ها» مطرح شد؛                                         هنر گرافیتی بازتاب‌دهنده ناخرسندی انسان در شهر است

در نشست «شورش شیرین در خیابان‌ها» مطرح ش...

۱۴۰۱-۰۵-۰۸
نشست “نور، صدا، تصویر، بی‌حرکت”؛ با نگاهی به عکس صحنه‌پردازی شدۀ “فرصت بحران”برگزار می‌شود

نشست “نور، صدا، تصویر، بی‌حرکتR...

۱۴۰۱-۰۳-۲۸
در محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررسی شد؛ علت فراگیری سرود سلام فرمانده چیست؟

در محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررس...

۱۴۰۱-۰۳-۱۸
کتاب «خط باریک سرخ»؛ به بازار نشر آمد

کتاب «خط باریک سرخ»؛ به بازار نشر آمد

۱۴۰۱-۰۲-۱۰
مطالب پربازدید
  • کتاب” سبک زندگی کارمندی” به ... - 981 بازدید
  • «شیوه های مختلف نقد هنری» به چاپ چهارم ر... - 958 بازدید
  • کتاب «خط باریک سرخ»؛ به بازار نشر آمد - 928 بازدید
  • صنوبری: نگاه مجتهدی تمدنی است /یادگاری: ... - 918 بازدید
  • در محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررس... - 913 بازدید
  • پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می کن... - 91 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme