طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» بررسی شد: لباس و دیپلماسی فرهنگی ارتباط مستقیمی با هم دارند | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه‌های علمی
    • گروه علمی مطالعات رسانه و سینما
    • گروه علمی مطالعات اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی
    • گروه علمی حکمت هنر
    • گروه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

طراحی پیراهن تیم ملی در محفل «دیدار» بررسی شد: لباس و دیپلماسی فرهنگی ارتباط مستقیمی با هم دارند

۱۴۰۱-۱۲-۰۳ ۱۴۰۱-۱۲-۰۳ بازدید : 1000

محفل چهل‌و‌ششم عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» با عنوان «طرح یک لباس، بر تن یک ملت» با نگاهی به طراحی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، این نشست روز دوشنبه یکم اسفندماه به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد، در این نشست مهدی قزلی، نویسنده و راوی حاضر در قطر، علی حیاتی، مدیر کارگاه هنری سه‌درچهار، دکتر سمانه شهری‌نژاد، مدرس دانشگاه و محقق حوزۀ پوشاک و محمدرضا وحیدزاده، پژوهشگر هنر و دبیر نشست حضور داشتند.

مهدی قزلی در این نشست پس از شرح اهداف برگزاری چهل‌و‌ششم عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» از سوی وحیدزاده، گفت: رنگ و گرافیک یکی از نکات مهمی است که باید در طراحی لباس تیم ملی مورد نظر  باشد تا معرف یک ملت و هویت آن باشد.

*یوزپلنگ ایرانی جایی در فرهنگ ایران ندارد

قزلی افزود: آن طرحی که در بازوهای لباس هم که بسیار کم رنگ نمایی از یوزپلنگ داشت، کمکی به معرفی ایران نمی‌کرد، چرا که یوزپلنگ ایرانی جایی در فرهنگ ایرانی ندارد.

وی ادامه داد: هلند لباسی نارنجی رنگ دارد که به معنای لاله‌های خاص این کشور است. هلندی‌ها یکبار این پیراهن را معرفی کردند سپس بهره‌برداری های خود را از آن آغاز کردند و تاکنون ادامه دارد.

نویسنده کتاب «پنجره‌های تشنه» افزود: دلیل ندارد همیشه از رنگ‌های پرچم یک کشور برای لباس تیم ملی استفاده کنیم به ویژه اینکه رنگ سفید رنگی است که کشورهای بسیاری در لباس تیم ملی خود به کار می‌برند.

قزلی در ادامه گفت: حداقل کاری که می‌توانیم در این کار انجام دهیم خلاقیت درست و منطقی برای طراحی و انتخاب رنگ آن است که نمونه آن تیم ملی آلمان است.

وی افزود: ما باید همانند دیگر کشورها لباسی داشته باشیم تا معرف ما باشد به عنوان مثال دشداشه عربی که در تمام دنیا نمایان کننده این ملت‌ها است و یکی از لباس‌های خاص در دنیا است.

قزلی در پایان گفت: قطر بسیار هوشمندانه، با خرد جمعی و بهره‌برداری از مشورت با صاحب‌نظران بین‌المللی در این حوزه یکی از بهترین لباس‌ها را در جام جهانی داشت و از ویژگی‌های عربی و شاد آن استفاده‌های رسانه‌ای کرد.

*لباس و دیپلماسی فرهنگی ارتباط مستقیمی با هم دارند

دکتر سمانه شهری‌نژاد، مدرس دانشگاه و محقق حوزۀ پوشاک نیز در این نشست گفت: تاریخ پوشاک دارای ویژگی‌های گوناگونی است که تاثیرات و کاربردهای متفاوتی غیر از پوشش دارد‌. از جمله این کاربردها تاثیرات فرهنگی و هویت جمعی است که در ایران نقش شناسنامه‌ای داشت.

شهری‌نژاد افزود: دیپلماسی فرهنگی یکی از نکات مهمی است که لباس تاثیر زیادی در آن دارد.

وی با اشاره به یوز ایرانی و انتخاب نقش آن در طراحی لباس تیم ملی گفت: این کار می‌توانست یاری نهادهای جهانی مربوط به حفاظت محیط‌زیست را به دست بیاورد و برای معرفی گونه‌ای در حال انقراض توجه جوامع بین‌المللی را جلب کند و دست نیاز به سوی آنها دراز کند.

شهری‌نژاد ادامه داد: اگر هدف ما استفاده از المان‌های ایرانی است، می‌توانیم از المان‌های پایدارتری بهره ببریم و ورود قدرتمندی به این مقوله داشته باشیم تا نتایج موثر و بلندمدتی به دست بیاوریم.

وی افزود: ما لباسی را می‌پوشیم که می‌تواند معرف ماهیت وجودی ما باشد پس در ابعاد ملی باید نگاه وسیع‌تری  به آن داشته باشیم.

شهری‌نژاد در ادامه گفت: از آنجایی که تاکید فیفا در جام جهانی فوتبال قطر بر روی محیط‌زیست بود یوزپلنگ ایرانی انتخابی متناسب بود.

وی ادامه داد: ما رنگ‌هایی داریم که در فرهنگ لغت انگلیسی به نام رنگ‌های ایرانی وارد و شناخته شده است، می‌توانستیم از آنها استفاده کنیم. به عنوان مثال رنگ قرمز ایرانی رنگ خاص و ویژه‌ای است که در زبان انگلیسی به این رنگ «قرمز ایرانی» ثبت شده است.

شهری‌نژاد افزود: چابکی یوز ایرانی دلیل قانع‌کننده‌ای برای لباس تیم ملی فوتبال ایران بود که اجرای درستی نداشته است.

این محقق حوزۀ پوشاک در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم لباس تیم ملی برای جام جهانی آینده را با برپایی جشنواره‌ یا رقابتی تخصصی طراحی کنند. همچنین می‌توانند با یاری متخصصان این حوزه در نهایت لباسی درخور طراحی کنند.

*پیراهن تیم ملی وضعیتی بلاتکلیف دارد

علی حیاتی مدیر کارگاه هنری سه‌درچهار نیز در این نشست گفت: هر لباسی که به تن تیم ملی کشورمان بنشیند ارزشمند است چرا که نمایندگان یک ملت در رقابتی بین‌المللی می‌پوشند.

حیاتی افزود: لباسی که در جام جهانی قطر تیم ملی ما پوشید یکی از با کیفیت‌ترین لباسهای ادوار گذشته ما بود که تولید شرکتی ایرانی بود.

وی با بیان اینکه پیراهن تیم ملی وضعیتی بلاتکلیف دارد، گفت: تنوع قومیتی و جغرافیایی ما کار را برای طراحان و تصمیم‌گیران لباس تیم ملی دشوار می‌کند. اما این موضوع دلیلی بر تکیه به یوز ایرانی نمی‌شود و می‌توانست با ایده‌های بهتری اجرا شود.

حیاتی ادامه داد: استفاده تجاری از لباس تیم ملی نیز مد نظر نیست در حالی که بسیاری از تیم‌های ملی کشورهای دیگر از این لباس بهره‌برداری‌های اقتصادی می‌کنند.

وی در پایان گفت: طراحی لباس توان بسیاری در ایجاد تنوع دارد که باید هوشمندانه از آن استفاده کنیم.

نشست (طرح یک لباس بر تن یک ملت)محفل چهل و ششم دیدار-۰۱-۱۲-۱۴۰۱
امکانات
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و رسانه

بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و ر...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهوری

امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهور...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پهلوی دوم

مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند؛ بلکه دو نحوۀ تفکرند

شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

۱۴۰۴-۰۲-۲۳
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و رسانه

بررسی رابطه تاریخی و معاصر بین فلسفه و ر...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهوری

امام؛ از تکوین ایران تا تاسیس نظام جمهور...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پهلوی دوم

مواجهه مدارس اسلامی با مدرنیته در دورۀ پ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

مفاهیم کلیدی مطالعات بازی‌های رایانه‌ای

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند؛ بلکه دو نحوۀ تفکرند

شعر و نثر فقط دو شیوه‌ برای نوشتن نیستند...

۱۴۰۴-۰۲-۲۷
رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

رسم سیاست‌ورزی شهید جمهور

۱۴۰۴-۰۲-۲۳
نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی

نگاهی به زیست‌‌جهان دینی زنان دانشجو در ...

۱۴۰۴-۰۲-۲۱
«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کودکان

«هنر فطری» برمبنای آموخته‌هایی از هنر کو...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسانه»

انتشار کتاب «مفاهیم کلیدی در اقتصاد رسان...

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

کتاب «عرفان خراسان» منتشر شد

۱۴۰۴-۰۲-۲۰
مطالب پربازدید
  • چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدا... - 998 بازدید
  • در تازه‌ترین نشست «مسأله شهر» مطرح شد؛ م... - 997 بازدید
  • محمدحسن بنیانیان در نشست «سنجه»: بخشی از... - 994 بازدید
  • در نشست هجدهم “مساله شهر” مط... - 988 بازدید
  • نظریه، شهرت و دین از حوزه‌های مطالعاتی ج... - 987 بازدید
  • پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی... - 970 بازدید
  • دومین نشست از سلسله نشست‌های «صنعت بازی ... - 963 بازدید
  • دوره آموزشی «درآمدی بر مبانی نقد موسیقی»... - 961 بازدید
  • در چهل و پنجمین محفل عصرنشینی هنر و اندی... - 960 بازدید
  • همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انق... - 954 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme