در اولین نشست از سلسله جستارهای «بازار رسانه» مطرح شد؛ کلید برنده شدن "وی او دی" در دستان محتوا است | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • فروشگاه کتاب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

در اولین نشست از سلسله جستارهای «بازار رسانه» مطرح شد؛ کلید برنده شدن “وی او دی” در دستان محتوا است

۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۱۴۰۱-۱۰-۲۱ بازدید : 70

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری اولین نشست از سلسله جستارهای «بازار رسانه» را با موضوع «بازار وی او دی؛ بازیگران اصلی و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها» برگزار کرد.

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری اولین نشست از سلسله جستارهای «بازار رسانه» را با موضوع «بازار وی او دی؛ بازیگران اصلی و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها» برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در جستار اول این سلسله نشست که به «بازار وی او دی؛ بازیگران اصلی و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها» اختصاص دارد، علی تهرانی‌نصر، نایب رییس هیئت مدیرۀ حرکت اول، مصطفی ری‌پور هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌تون و آرین طاهری به عنوان پژوهشگر مطالعات رسانه و دبیر نشست حضور داشتند.

تهرانینصر در این نشست با توجه به موضوع «بازار وی او دی؛ بازیگران اصلی و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها» به چالش‌های پیش روی شرکت‌های فعال «وی او دی» اشاره کرد و گفت: کسب مجوز از سازمان‌های گوناگون کار را برای ما سخت می‌کرد چرا که این حوزه هنوز ناشناخته بود و آشنایی درستی با آن نداشتند؛ در نتیجه سختگیری‌ها شاید منطقی به نظر می‌رسید.

تهرانی‌نصر افزود: در کنار سازمان‌های صادرکننده مجوز، شرکت‌های تولیدی ویدیویی هم خبر از مجوزهای لازم نداشتند و ما برای همکاری با آنها با مشکل مواجه می‌شدیم چرا که اگر مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه نمی‌گرفتند امکان همکاری با آنها را نداشتیم.

وی ادامه داد: تهیه‌کنندگان و ویدیو رسانه‌ها در نهایت تنها گزینه‌های حوزه کاری ما بودند. با این حال تهیه‌کنندگان و ویدیو رسانه‌ها همچنان نمی‌دانستند که می‌توانند در وی او دی‌ها  آثار خود را منتشر کنند و درآمدزایی بیشتری داشته باشند.

تهرانی‌نصر افزود: در ادامه به تدریج “وی او دی‌ها” نظم بازار رسانه را بهم زدند و تعادل بازار را به نفع خود متزلزل کردند. چرا که علاقه‌مندان می‌توانستند با پرداخت هزینه سه حلقه دی وی دی فیلم سینمایی اشتراک یک ماهه تماشای ۵۰۰ فیلم را خریداری کنند.

وی با اشاره به روند رو به رشد افزایش سرعت اینترنت در ایران و پهنای باند گفت: روزهای آغازین “وی او دی‌ها”  در ایران امیدی به عملیاتی شدن آن نبود چرا که تصور نمی‌کردیم امکان تماشای فیلم روی خط اینترنت وجود داشته باشد و پهنای باند آن جوابگو باشد. اما با رشد و گسترش ظرفیت اینترنت و افزایش کیفیت آن “وی او دی‌ها”  هم رشد و گسترش یافتند.

تهرانی‌نصر ادامه داد: در مقایسه مشترکین نت‌فلیکس با فضای “وی او دی‌ها” در ایران در می‌یابیم که ایرانی‌ها بیشتر با گوشی‌های تلفن همراه از این ظرفیت استفاده می‌کنند در حالی که مشترکین نت‌فلیکس در نمایشگرهای بزرگ فیلم‌ها را تماشا می‌کنند.

* کش‌و‌قوس‌هایی مقررات‌گذاری کار را دشوار کرد

تهرانی‌نصر با اشاره به اینکه بحث مقررات‌گذاری یکی از عوامل مهم در فعالیت‌های “وی او دی‌ها”  بود، گفت: در ابتدای کار ارشاد خود را  متولی اصلی دانست و بسیاری از فعالان “وی او دی” از آن مجوز گرفتند و بعدها صدا و سیما کار را تصاحب کرد و در ادامه کش‌و‌قوس‌هایی شکل گرفت که کار را برای فعالان آن زمینه دشوار کرد.

وی ادامه داد: ما برای توسعه بازار “وی او دی‌ها”  مشکلی در زیرساختارهای سخت افزاری و همچنین زیرساخت‌های تکنولوژی و نرم افزاری نداریم؛ بلکه بیشتر به محتوای خوب و آفرینش تجربه بهره‌مندی موفق برای مخاطب نیاز داریم تا موجب توسعه بازار وی او دی‌ها  ‌شود.

تهرانی‌نصر در ادامه گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های وی او دی ایرانی هیچ رقیب خارجی در کشور ندارند، فضای رقابتی شدیدی وجود نداشته در صورتی که اگر راه برای ورود وی او دی‌ها ی خارجی باز بود بازار رقابت شرکت‌های وی او دی بسیار داغ‌تر می‌شد.

*پایش مخاطب یکی از مهمترین مسئولیت‌های ما است

مصطفی ری‌پور، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌تون نیز در این نشست با بیان اینکه بسیاری از مشترکین در تماشای فیلم‌ها در فضای وی او دی‌ از تبلت استفاده می‌کنند، گفت: در حوزه محتوای خارجی، همواره وی او دی‌ها  از صدا و سیما جلوتر هستند چرا که صدا و سیما تا فرایند مورد نیاز پخش را پشت سر بگذارد شاید حدود یکسال طول بکشد.

ری‌پور افزود: برخی از سرمایه‌گذارانی که پای کار وی او دی‌ها می‌آمدند شناخت درستی از فضای موجود نداشتند و نظرات شخصی و بدون توجه به همه اقشار را عنوان می‌کردند. به هر حال ما با ساعت‌ها نشست، مسائل گوناگون مرتبط را برایشان تفهیم کردیم تا به یک همکاری رسیدیم.

ری‌پور با بیان اینکه برخی کاربران وی او دی‌ها  اصلا علاقه‌ای به تماشای سریال‌های ایرانی و حتی دوبله‌های صدا و سیمایی ندارند، گفت: پایش مخاطب یکی از مهمترین مسئولیت‌های ما است چرا که به تصمیم‌گیری و اجرای شیوه‌های گوناگون کاری در وی او دی‌ها  کمک بسیاری می‌کند.

مدیرعامل دیجی‌تون ادامه داد: در فضای وی او دی‌ها با ویژگی پِرسونا می‌توانیم مخاطبان را به صورت جزئی بررسی کنیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های گوناگون انجام دهیم تا بخوبی با خلق و خو و علاقه‌های مخاطب آشنا شویم و بهترین آثار را به آنها ارائه یا پیشنهاد دهیم.

* کلید برنده شدن وی او دی در دستان محتوا است

ری‌پور ادامه داد: کلید برنده شدن وی او دی در دستان محتوا است. این در حالی است که در وی  او دی‌های خصوصی باید تمام توجه شرکت‌ها به نیازهای مخاطب باشد. مخاطب به ارزش واقعی محتوای ارائه شده مبلغی را می‌پردازد پس باید محتوای ارزشمندی را در وی او دی‌ها  منتشر کنیم.

وی افزود: محدودسازی اتفاق بدی نیست که در وی او دی‌ها  هم شکل می‌گیرد اما این محدودسازی باید به تمیز ساختن و سالم‌سازی آن فضا بیانجامد و سپس باز شود در حالی که محدودسازی‌های دائمی شکل می‌گیرد که به ضرر فضای رقابتی است.

ری‌پور ادامه داد: متأسفانه حضور وی او دی‌های دولتی ناموفق خسارت‌های بسیاری به دیگر شرکت‌های خصوصی می‌زنند و رقابت ناعادلانه‌ای و ناسالمی را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی شرکت‌های خصوصی مجبور می‌شوند تمام اندیشه و تلاش خود را معطوف حفظ حیات کنند و از مسیر اصلی خود دور شوند.

وی افزود: عدم حضور شرکت‌های خارجی در وی او دی‌ها  در ایران اثر دائمی مثبت نخواهد داشت و تنها در شرایطی که باید برقرار شود و غیر دائمی باشد می‌تواند احتمالا موجب رقابت سالم و رشد و توسعه شرکت‌های وی او دی و افزایش کیفیت آنها شود.

نشست (بازار وی او دی، بازیگران اصلی و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها) ۲۰-۱۰-۱۴۰۱
نشست (بازار وی او دی، بازیگران اصلی و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها) ۲۰-۱۰-۱۴۰۱
امکانات
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ

شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه ...

۱۳۹۹-۰۳-۱۹
آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟

آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ...

۱۳۹۹-۰۲-۱۳
بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا منازعات هویتی

بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا م...

۱۳۹۹-۰۲-۰۱
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «شورش شیرین در خیابان‌ها» مطرح شد؛                                         هنر گرافیتی بازتاب‌دهنده ناخرسندی انسان در شهر است

در نشست «شورش شیرین در خیابان‌ها» مطرح ش...

۱۴۰۱-۰۵-۰۸
نشست “نور، صدا، تصویر، بی‌حرکت”؛ با نگاهی به عکس صحنه‌پردازی شدۀ “فرصت بحران”برگزار می‌شود

نشست “نور، صدا، تصویر، بی‌حرکتR...

۱۴۰۱-۰۳-۲۸
در محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررسی شد؛ علت فراگیری سرود سلام فرمانده چیست؟

در محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررس...

۱۴۰۱-۰۳-۱۸
کتاب «خط باریک سرخ»؛ به بازار نشر آمد

کتاب «خط باریک سرخ»؛ به بازار نشر آمد

۱۴۰۱-۰۲-۱۰
مطالب پربازدید
  • در چهل و پنجمین محفل عصرنشینی هنر و اندی... - 99 بازدید
  • در نشست رونمایی از کتاب «تجسم حماسه» مطر... - 986 بازدید
  • نشست رونمایی از دو کتاب دربارۀ فرهنگ شهر... - 969 بازدید
  • ترجمه کتاب تحلیل کلان‌داده‌های فرهنگی در... - 940 بازدید
  • در سیزدهمین جلسه از سلسله نشست‌های «مسأل... - 94 بازدید
  • کتاب” میراث مقدس و جنگ ناتمام̶... - 938 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme