کتاب "مقدمه‌ای بر نظریه فیلم" تجدید چاپ شد. | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • درباره ما
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
  • نشریه بیناب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • درباره ما
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
  • نشریه بیناب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

کتاب “مقدمه‌ای بر نظریه فیلم” تجدید چاپ شد.

۱۳۹۹-۰۳-۲۰ ۱۳۹۹-۰۳-۲۰ بازدید : 582

کتاب “مقدمه‌ای بر نظریه فیلم” به قلم رابرت استم و ترجمه گروه مترجمان به سرپرستی احسان نوروزی به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به چاپ چهارم رسید.

کتاب “مقدمه‌ای بر نظریه فیلم”، تاریخی تحلیلی از نظریه فیلم در «سده سینما» عرضه می‌کند. در این کتاب به بحثهایی نظیر، پدران نظریه فیلم، ماهیت سینما، فرمالیسم روسی و مکتب باختن، مکتب فرانکفورت، موج نگره مؤلف، مسئله زبان فیلم، ورود فمینیسم، زایش تماشاگر، بوطیقا و سیاست پست‌مدرن و… پرداخته شده است.

کتاب حاضر از نظریه‌پردازان سینمای صامت، همچون ویچل لیندسی و هوگو مانستربرگ، شروع می‌کند و تا آخر دگرگونیهای نظریه فیلم و مطالعات فرهنگی (نظریه شناخت، دولوز، نظریه پسا استعماری و نظریه دیجیتال) پیش می‌آید. این کتاب با نگاهی جهانی به بررسی تغیراتی می‌پردازد که در کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، روسیه، ایتالیا، ایالات متحده، مکزیک، برزیل و آرژانتین انجام گرفته و می‌کوشد بر اتصال‌های این تغییرات تأکید کند. کتاب حاضر، نظریه فیلم را درون بافت جریان‌های فلسفی و تاریخی و‌سیع‌تری قرار می‌دهد. مقدمه‌ای بر نظریه فیلم که با زبانی فرهیخته اما قابل فهم نوشته شده، درآمدی درخشان منسجم بر عرصه‌ای غنی و متنوع به حساب می‌آید، که در حقیقت بخشی از کتاب‌های سه‌گانه انتشارات «بلک ول» در مورد نظریه معاصر فیلم است. در این کتاب چهره‌های برجسته این عرصه، ضمن نظام‌بندی زمینه‌های فعالیت خود، به ترسیم چشم‌اندازی از توسعه آتی فیلم در زمینه‌های متفاوت می‌پردازند.

نظریه‌های سینمایی به پرسش‌هایی پاسخ می‌دهد که فیلم‌سازان مطرح می‌کنند. مجموعه‌ی فیلم‌ها، نظامی را (سینما) با خرده‌نظام‌هایش (گونه‌های سینمایی و سایر گروه‌بندی‌ها) تشکیل میدهند که نظریه‌پرداز سینما باید به تحلیل آن بپردازد.هدف نظریات سینمایی، به قاعده درآوردن اندیشه نموداری در مورد قابلیت سینمایی است… نمودارسازی از یک فعالیت باعث می‌شود که ما آن فعالیت را با سایر جوانب زندگی‌مان مربوط کنیم.

از میان تمام پرسش‌هایی که نظریه‌پرداز مطرح می‌کند، می‌توان این چهار پرسش بنیادی را که در رده‌بندی‌ها قرار می گیرند فصل مشترک گرفت: ۱- نظریه‌پرداز چه چیز را ماده اصلی سینما می‌داند؟ ۲- این ماده را چه فرآیندی به صورت یک شیء معنی‌دار در‌می‌آورد؟ ۳- مهمترین شکل‌هایی که این فرآیند اختیار می‌کند، کدامند؟ ۴- سینما به تمامی از چه ارزشی در زندگی ما برخوردار است؟”

امکانات
برچسب ها
فیلم-سینما-نظریه-رابرت استم-نظریه پرداز-مطالعات فرهنگی-کتاب-فلسفی-تاریخی
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

مدرسه هنر و علوم انسانی درنگ
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ

شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه ...

۱۳۹۹-۰۳-۱۹
آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟

آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ...

۱۳۹۹-۰۲-۱۳
بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا منازعات هویتی

بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا م...

۱۳۹۹-۰۲-۰۱
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
نشست جهان‌پهلوان (۲) با عنوان «دیدار با شهید قاسم سلیمانی در آیینه حکمت و علوم انسانی» برگزار شد.

نشست جهان‌پهلوان (۲) با عنوان «دیدار با ...

۱۳۹۹-۱۰-۱۶
اولین مدرسه تابستانه هنر و علوم انسانی «درنگ»

اولین مدرسه تابستانه هنر و علوم انسانی «...

۱۳۹۸-۰۵-۲۱
یامین پور: امروز رسانه ابزار قدرت است.

یامین پور: امروز رسانه ابزار قدرت است.

۱۳۹۷-۰۶-۲۱
درس‌گفتارهای ” تدبر در قرآن با رویکرد آفرینش اثر هنری”

درس‌گفتارهای ” تدبر در قرآن با روی...

۱۳۹۷-۰۵-۲۰
مطالب پربازدید
  • درسگفتار تاریخ هنر غرب؛ تحلیل تاریخ فرهن... - 978 بازدید
  • زنانی با گوشواره‌های باروتی - 977 بازدید
  • سلیمانی: فضای مجازی ایرانی از عرصه سیاست... - 975 بازدید
  • تاریخ‌نگاری مقاومت باید معطوف به واقعیات... - 955 بازدید
  • سلبریتی، ورزش و نمایش بدن در تصویر رسانه... - 952 بازدید
  • نشست چهارم: اندیشه امام خمینی(ره)، علامه... - 947 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme