کتاب” روان شناسی شهرت” منتشر شد | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • اولویت‌های پژوهشی
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • نشریه بیناب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

کتاب” روان شناسی شهرت” منتشر شد

۱۳۹۹-۱۰-۲۴ ۱۳۹۹-۱۰-۲۴ بازدید : 1221

کتاب ” روان شناسی شهرت ” به قلم گیل استیور، ترجمه احسان شاه¬قاسمی و به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

قطع به یقین می ­توان گفت که ظهور رسانه­ های اجتماعی در فراگیری مفهوم «سلبریتی» نقش اصلی را داشته است. بدین معنا که تجربۀ پیشین ما از مسئلۀ «شهرت» و «افراد مشهور» یا «چهره» کاملاً متفاوت از وضعیت کنونی ماست و اساساً مفهوم سلبریتی با فرد مشهور در عالم سیاست یا حتی یک «ستاره» در یک فیلم یا یک ورزش خاص متفاوت تلقی می­ شود. به گونه­ ای که این مفهوم با کسب درآمد برای شخص یا یک شرکت یا حتی یک جریان سیاسی همراه است. در واقع اساساً سلبریتی به کسی گفته می­شود که می­ تواند در خدمت «فروش بیشتر» یا «پیروزی» در یک کارزار سیاسی قرار گیرد. استفاده از سلبریتی­ ها، به عنوان بخشی از راهبردهای بازاریابی، رویه ­ای معمول در شرکت­ های بزرگ است و این شرکت­ ها با استفاده از آنان، نشان­ های تجاری خود را ارتقا می بخشند.

صنعت شهرت فقط با هدف کسب سود، سلبریتی­ ها را تولید می­ کند. نویسندگان و دانشمندان همواره اصالت سلبریتی­ ها را در برابر چشم مردم زیر سئوال می ­برند و می­ گویند ماشین تبلیغات «کیفیت ستارگی» یا فرهمندی را بزرگ­نمایی می ­کنند و بدون توجه به استعداد واقعی یا دستاوردهای یک فرد از او یک سلبریتی پولساز می­سازند. در واقع مفهوم سلبریتی به رسانه گره خورده است و بدون پشتیبانی رسانه­ ها نمی­ توان انتظار شکل­ گیری سلبریتی­ ها را داشت. اگرنه مسئلۀ «شهرت» تاریخی فراتر از رسانه­ های جمعی دارد.  

ما به سختی تلاش می­ کنیم تا اثری را که روی دیگران می ­گذاریم کنترل کنیم. مهم است که بدانیم نه فقط سلبریتی­ها، بلکه هر کسی  این کار را می­ کند. پس، اتهامی را که مطرح می ­شود که سلبریتی­ ها خودِ حقیقی خودشان را نشان نمی دهند، باید با این فهم بررسی کرد که این کاری است که همۀ ما انجام می­ دهیم و تفاوت فقط در اینجاست که سلبریتی­ ها این کار را برای مخاطبان بیشتری انجام می­ دهند. سبریتی ­ها هنگام حضور در منظر عموم خود واقعی یا اصیلیشان را نشان نمی دهند. همۀ رفتارهای آن ها نقش بازی کردن است و خود خصوصی آن­ها هرگز آن چیزی نیست که مردم فکر می­ کنند.

یکی از جذابیت­ های رسانه­ای اجتماعی این است که کاربر امید دارد دست کم در گوشه­ ای از جهان به سطحی از شهرت، معروفیت و شناخته شدن برسد. از آنجا که در اجتماع ما دستاوردهای مادی و اقتصادی را محصول شهرت می­ دانند، برای افرادی که می­ خواهند جرء افراد «پولدار و مشهور» به شمار بیایند جست و جوی شهرت یک هدف منطقی به نظر می ­رسد.

خرید کتاب از سایت: www.sooremehr.ir

امکانات
برچسب ها
احسان شاه قاسمیروان شناسیسلبریتیشهرتپژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

درس‌گفتار و دوره‌های آموزشی
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ

شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه ...

۱۳۹۹-۰۳-۱۹
آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟

آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ...

۱۳۹۹-۰۲-۱۳
بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا منازعات هویتی

بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا م...

۱۳۹۹-۰۲-۰۱
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
در نشست «شورش شیرین در خیابان‌ها» مطرح شد؛                                         هنر گرافیتی بازتاب‌دهنده ناخرسندی انسان در شهر است

در نشست «شورش شیرین در خیابان‌ها» مطرح ش...

۱۴۰۱-۰۵-۰۸
نشست “نور، صدا، تصویر، بی‌حرکت”؛ با نگاهی به عکس صحنه‌پردازی شدۀ “فرصت بحران”برگزار می‌شود

نشست “نور، صدا، تصویر، بی‌حرکتR...

۱۴۰۱-۰۳-۲۸
در محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررسی شد؛ علت فراگیری سرود سلام فرمانده چیست؟

در محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار بررس...

۱۴۰۱-۰۳-۱۸
کتاب «خط باریک سرخ»؛ به بازار نشر آمد

کتاب «خط باریک سرخ»؛ به بازار نشر آمد

۱۴۰۱-۰۲-۱۰
مطالب پربازدید
  • در نشست «شورش شیرین در خیابان‌ها» مطرح ش... - 98 بازدید
  • بررسی تأثیرِ اینستاگرام بر حیات بشرِ امر... - 972 بازدید
  • نشست مجازی، تحلیل و بررسی مستند «ایران» ... - 947 بازدید
  • کتاب “ساختگرایی و پسا ساختگرایی و ... - 942 بازدید
  • ترجمۀ کتاب «بازاندیشی مدرنیته؛ پسااستعما... - 893 بازدید
  • از دو کتاب «سبک زندگی کارمندی» و «مسئله ... - 869 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme