کتاب” بازی آغاز شده” به بازار نشرآمد | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • درباره ما
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
  • نشریه بیناب
  • نگارخانه
  • تماس با ما
  • اخبار
  • انتشارات
  • گروه های پژوهشی
    • گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • گروه مطالعات رسانه
    • گروه حکمت هنر
      • میز مطالعات موسیقی
    • گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • میز تخصصی فلسفه و سینما
    • میز تخصصی فقه هنر
  • باشگاه هنر و اندیشه
  • درباره ما
    • معرفی گروه مطالعات رسانه
      • معرفی میز فلسفه فضای مجازی
    • معرفی گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
      • معرفی میز مطالعات جنگ و دفاع مقدس
    • معرفی گروه حکمت هنر
      • معرفی میز مطالعات موسیقی
    • معرفی گروه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ و هنر
    • معرفی گروه مطالعات اندیشه معاصر انقلاب اسلامی
    • معرفی میز تخصصی فلسفه و سینما
    • معرفی میز تخصصی فقه هنر
  • نشریه بیناب
  • نگارخانه
  • تماس با ما

کتاب” بازی آغاز شده” به بازار نشرآمد

۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۱۳۹۹-۱۰-۲۳ بازدید : 155

کتاب” بازی آغاز شده ” (روش های شناخت و تحلیل بازی های کامپیوتری) به قلم محمدحسن یادگاری و همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

امروزه، بازی­های کامپیوتری نه تنها ابزاری برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح­اند، بلکه به یکی از صنایع بزرگ فناوری ارتباطات و اطلاعات نیز مبدل شده­اند؛ صنعتی که در دو دهۀ اخیر تأثیرات شگرفی بر نظام سخت­افزاری و نرم­افزاری در سرتاسر جهان به جای گذاشته است و به سبب گسترش دامنۀ تأثیر رسانه­های جمعی و رسانه­های نوین، امروزه بّعد جهانی پیدا کرده و به کشور و کشورهای خاصی منحصر نیست. این بازی­ها به منزلۀ محبوب­ترین و پرفروش­ترین سرگرمی عصر ما لقب گرفته­اند.

در ایران هم بازی­های کامپیوتری یکی از رسانه­های پرمصرف در میان جوانان و نوجوانان ایرانی به شمار می­رود که به صورت جدی مورد بی­توجهی پژوهشی در ایران قرار گرفته است. از عوامل بی­توجهی نظام مند و مؤثر در این حوزه، علاوه بر تلقی نکردن بازی­های کامپیوتری به مثابۀ رسانه و فرهنگ رسمی در سطح کلان، می­توان به بی­توجهی به گسترۀ پخش جهانی و نبود زیرساختِ باقاعده در عرصۀ ملی برای تولید و مصرف بازی­های کامپیوتری در ایران اشاره کرد. باید دانست که عمدۀ پژوهش­های صورت گرفته در ایران در حوزه­های روان­شناسی و علوم تربیتی انجام شده است که عمدتاً تأثیرات منفی  بازی بر مخاطبان کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار داده است. در حوزۀ مطلعات رسانه­ای و ارتباطی نیز، پژوهش­ها عمدتاً با رویکردی انتقادی، در حالتی نگران و با نگاهی بدگمان به بازی­های کامپیوتری، انجام پذیرفته است.

بازی­های کامپیوتری یکی از استعارات دقیق زندگی معاصرند که بسیار خوب موجودیت ما را توصیف می­کنند و شیوۀ کارکرد «خویشتن» بشر را در جهان معاصر بیان می­کنند. ما می­توانیم روی نمایش­گرها هویت­هایی دیگر از خود واقعی­مان را ابراز کنیم؛ هویت­هایی که هیچ­گاه امکان رسیدن به آن­ها در جهان واقع برایمان وجود ندارد.

بر این باوریم که یکی از عوامل کم­توجهی پژوهشی و گسترۀ نقدهای سلیقه­ای در ایران نبودِ آشنایی و معرفی نکردن روش­ها و روش­شناسی­های تحقیق درست و دقیق در حوزۀ بازی­هاست. در این کتاب، با توجه به سه حوزۀ تشکیل دهندۀ یک چرخۀ رسانه­ای- یعنی: ۱. پیام، ۲. مخاطب(بازیکن)، ۳ . سازمان و صنعت رسانه- روش­شناسی تحقیق در این سه حوزه در فصل های مختلف معرفی خواهد شد.

در فصل اول کتاب، به بحث دربارۀ مفاهیم کلیدی و کلیات رسانه­ایِ بازی­های کامپیوتری می­پردازیم. بازی­های کامپیوتری را زمینه­ای برای رهایی و شکوفایی قابلیت­های روحی، انسانی و ذهنی دریغ شده از بشر دز جهان (دوران صنعتی شده و پس از آن) می­دانیم. مقایسۀ این رسانه با سایر رسانه­های تصویری (همچون سینما) یکی از موضوعات مهم در فصل اول است

در فصل دوم، با محوریت قراردادن روش تحلیل متن بازی­های کامپیوتری، به معرفی شیوه­های تحلیل این حوزه خواهیم پرداخت. هدف این فصل آن است که پژوهش­گر بداند متن بازی­های کامپیوتری چه عناصری دارند و در مواجهه با آن باید چه اجزایی را در نظر بگیرد.

در فصل سوم، ارتباط مخاطب (بازیکن) با بازی مطرح است. در واقع، زاویۀ نگاه پژوهش­گر در تحقیق از روی صفحۀ نمایش­گر بازی به روی چهره، ذهن، رفتار و نظام معرفت­شناختیِ بازیکن می­چرخد.

در فصل چهارم، دربارۀ قواعد و اصول شکل­گیری صنعت و سازمان بازی­های کامپیوتری بحث خواهد شد. توجه به نظام پخش، شیوه­های تحلیل سازمان بازی­های کامپیوتری، نظام جهانی بازی­های کامپیوتری، قواعد فروش، بازاریابی، رتبه­بندی سنی و ایجاد هواداری از نکات مورد توجه در این فصل است.

در فصل آخر این کتاب نیز، با توجه به ادبیات ارتباطات جهانی و صنایع فرهنگی، شکل­گیری نظام و چرخۀ بازی­های کامپیوتری در ایران را بررسی خواهیم کرد.

  • خرید کتاب از طریق فروشگاه ها و سایت انتشارات سوره مهر: www.sooremehr.ir
امکانات
برچسب ها
بازی های کامپیوتریرسانهمحمدحسین یادگاریپژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
ثبت دیدگاه
برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

مدرسه هنر و علوم انسانی درنگ
بیناب، مجلۀ تخصصی فرهنگ‌وهنر
دیدگاه
شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ

شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه ...

۱۳۹۹-۰۳-۱۹
آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ورشکسته هستیم؟

آیا ما یک جامعه کوتاه مدت، استبدادزده و ...

۱۳۹۹-۰۲-۱۳
بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا منازعات هویتی

بحران کرونا؛ از تأملات هستی شناسانه تا م...

۱۳۹۹-۰۲-۰۱
کتاب‌های جدید پژوهشکده
پیشنهاد سردبیر
نشست جهان‌پهلوان (۲) با عنوان «دیدار با شهید قاسم سلیمانی در آیینه حکمت و علوم انسانی» برگزار شد.

نشست جهان‌پهلوان (۲) با عنوان «دیدار با ...

۱۳۹۹-۱۰-۱۶
اولین مدرسه تابستانه هنر و علوم انسانی «درنگ»

اولین مدرسه تابستانه هنر و علوم انسانی «...

۱۳۹۸-۰۵-۲۱
یامین پور: امروز رسانه ابزار قدرت است.

یامین پور: امروز رسانه ابزار قدرت است.

۱۳۹۷-۰۶-۲۱
درس‌گفتارهای ” تدبر در قرآن با رویکرد آفرینش اثر هنری”

درس‌گفتارهای ” تدبر در قرآن با روی...

۱۳۹۷-۰۵-۲۰
مطالب پربازدید
  • درسگفتار تاریخ هنر غرب؛ تحلیل تاریخ فرهن... - 976 بازدید
  • زنانی با گوشواره‌های باروتی - 974 بازدید
  • سلیمانی: فضای مجازی ایرانی از عرصه سیاست... - 971 بازدید
  • تاریخ‌نگاری مقاومت باید معطوف به واقعیات... - 952 بازدید
  • سلبریتی، ورزش و نمایش بدن در تصویر رسانه... - 946 بازدید
  • نشست چهارم: اندیشه امام خمینی(ره)، علامه... - 946 بازدید
    • برنامه های پژوهشی
    • هیئت علمی
    • چارت
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • کتابخانه الکترونیک
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است.
    LemonTheme