نویسنده : مایکل کین

مترجم:محمدباقر قهرمانی

سال چاپ : 1393

نوبت چاپ:سوم

شمارگان: 2500 نسخه

شابک: 7-144-506-9640-978

ناشر: انتشارات سوره مهر

کلمات کلیدی :بازیگری سینما

خرید آنلاین از:

https://www.sooremehr.ir/fa/shop

معرفی کتاب بازیگری سینما
سینما و بازیگری سینما آنقدر اغواگر هستند که انسان شیفته سینما  بخواهد برای موفقیت خود هر کاری را انجام دهد. اما موفقیت یک شبه و بدون تحمل مشقت­های فروان بدست نمی­آید. در این بین کسانی هستند که با انجام مطالعه و تحقیق اصول بازیگری را ارائه داده و کتاب­های متعددی نوشته­اند که بعضا به عنوان مرجع درسی در سطح دانشگاه­ها به هنرجویان معرفی و تدریس می­شود. اما گاهی بازیگران سینما نیز تجربیات سالها بازیگری خود را به روی کاغذ آورده و با انتشار آنها اصول بازیگری موفق را به شیفتگان این عرصه منتقل می­کنند که شاید بتوان گفت مدرسین آکادامیک کمتر به آنها آشنایی داشته­اند. حال در این وادی با کتابی مواجه هستیم که تجربیات یکی از بازیگران سینما ارئه می­دهد.

کتاب درس­های یک بازیگر که توسط انتشارات سوره مهر و با همکاری پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری منتشر گردیده بدست کسی نوشته شده  که خود از مطرح­ترین بازیگران عرصه سینما می­باشد. مایکل کین که خود دوبار جایزه اسکار بازیکری را تصاحب کرده در این کتاب تجربه سالها بازیکری خود را ارائه داده می­دهد.

مایکل کین کتاب خود را در نه فصل تنظیم کرده و در این نه فصل به جنبه­های مختلف بازیگری سینما می­پردازد. فصل اول کتاب همان عنوان کتاب یعنی بازیگری سینما است. مایکل کین در این فصل به برخی از روش­های بازیگری و چگونگی قرار گرفتن در مقابل دوربین؛ استعداد بازیگری؛ آمادگی برای بازی در فیلم؛ تفاوت بازیگری سینما و بازیگری تئاتر و دیگری جنبه­های دنیای بازیگری از منظر خود می­پردازد.

کین با تفاوت قائل شدن بین روش­های بازیگری در گذشته و امروز؛ دیدن فیلمهای مستند را بهترین الگو برای حضور و رقابت در عرصه بازیگری می­داند. او معتقد است که دیگر بازیگر نیاز به ارائه بازی اغراق آمیز همراه با احساسات عمیق ندارد. بازیگر امروز باید بازی ارائه دهد که مردم پذیرای آن باشند. « امروزه بازیگران فیلم می­دانند که مردم در زندگی واقعی همواره تلاش می­کنند احساسات خود را پنهان کنند و بازیگری که سعی در جلوگیری از غلیان احساسات و اشک ریختن کند؛ به مراتب مقبول ­تر و موثرتر جلوه خواهد کرد…»

در ادامه کتاب مایکل کین به نکات طلایی اشاره می­کند که حاصل سال­های تجربه بازی او در نقش­های متفاوت است. فصل دوم کتاب با این نکته کلیدی برای بازیگر آغاز می­شود « اولین تماشاگر شما؛ قبل از اینکه کس دیگری ببیندتان و یا صدایتان را بشنود؛ خودتان هستید. پس تماشاگر سهل­انگاری نباشید و توقع و انتظار بیش­تر از خود داشته باشید.»

در ادامه کین به مواجه بازیگر و دوربین می­پردازد و اشاره می­کند که در هنگام فیلم برداری ترس و واهمه پیدا نکنید و با تمرین و آمادگی سر صحنه حاضر شوید. او معتقد است که بهترین داور خودتان هستید اگر خودتان از خود و نحوه بازی و حتی بیانتان قانع نباشید کارگردان و بازیگر مقابل شما و در نهایت تماشاگران نیز از شما راضی نخواهند بود.

مایکل کین در ارائه اصول بازیگری خود در این کتاب شیوه بسیار ساده و سلیسی همراه با طنز ارائه می­دهد که  کشش لازم برای خواندن کتاب وجود داشته باشد. او در کتاب مثال­هایی از سال­ها بازیگری خود و مواجه شدن در موقعیت­های مختلف ارائه می دهد و سعی می­کند این را به خواننده و بازیگر احتمالی  تلقین کند که هر انچه  شما در موقعیت­های مختلف تصمیم می­گیرد نتیجه کارتان را سوق می­دهد. به طور مثال می­توان به زمان فیلم­برداری فیلم گروگان و غافلگیری او برای فیلم­برداری اشاره کرد و اینکه او چگونه با یک تصمیم­گیری مناسب و کمی فرصت خواستن از کارگردان توانست خود را برای فیلم­برداری آماده کند.

مایکل کین در فصول بعدی کتاب خواننده و بازیگر احتمالی را به این نکته متوجه می­کند که هرآنچه رخ می­دهد شما باید تمام تمرکزتان متوجه بازی خودتان باشد و اگر آنچه از بازیگر دیگر انتظار داشتید انجام نداد به بازی خود چنان ادامه دهید که انگار کار خودش را درست انجام داده است. او خلاقیت هنگام بازی و فی­البداهه عمل کردن را از دیگر نکات بازیگری می­داند و معتقد است که بازیگری سینما ترکیب ظریفی از آمادگی داشتن و فی­البداهه عمل کردن است و لازمه این کار را در گوش دادن و واکنش دادن می­داند انگار که این کار برای بار اول انجام می­شود.

و در آخر اینکه مایکل کین در فصل پایانی کتاب خود به این نکته اشاره می­کند که اگر بخواهید ستاره سینما شوید باید خود را خلق کنید و گوشزد می­کند که هدف ستاره شدن نیست بلکه تبدیل شدن به یک بازیگر خوب سینمایی است. او به عنوان کسی که سال­ها در دنیای بازیگری حضور پرثمر داشته است روش­ها و نکات ریزی را برای بازیگری در این کتاب ارائه می­دهد که شاید در کمتر کتاب آکادمیک بازیگری بتوان آنها را یافت که با خواندن کامل کتاب می­توان به این روش­ها پی برد.

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ